Krig i Ukraine: Nødhjælpen kommer frem trods droneangreb og isvinter

Den ukrainske energiforsyning er under hårdt pres på grund af de russiske droneangreb, og det gør, at Folkekirkens Nødhjælp må gentænke den humanitære hjælp.
Foto: Sofia Busk

Den vigtigste vinterhjælp til Ukraine lige nu er generatorer. Mange steder er det nemlig den eneste mulighed for at få strøm til livsvigtig vandforsyning, varme, madlavning og ikke mindst til mobiltelefonen, som er blevet et vigtigt redskab for civilbefolkningen. Her kan man holde sig orienteret og downloade luftalarm-apps, der er med til at redde liv.

Men konstante angreb og isvinter gør det vanskeligt at få den rette hjælp frem til ukrainerne. Derfor oplever Folkekirkens Nødhjælp, at den humanitære hjælp kræver nytænkning og en stor portion kreativitet. Det kræver også et tæt samarbejde med lokale frivillighedsorganisationer og små civilsamfundsgrupper, hvis den livsvigtige hjælp skal nå helt ud til fronten og til yderområder.

”Vores lokale samarbejdspartnere er meget opfindsomme og virkelig dygtige til at finde nye smarte løsninger selv i den mest håbløse situation. Derfor kommer nødhjælpen frem trods droneangreb og isvinter. Men de har brug for vores samarbejde og finansiering af indsatserne, for det er svært at få penge til netop de initiativer,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Mobile generatorer og brændeovne
En af de kreative løsninger, som Folkekirkens Nødhjælp støtter, består i mobile enheder med generatorer og brændeovne monteret på lastbiler. Generatorerne oplades om natten, og enhederne kører rundt om dagen, hvor ukrainere kan få opvarmet aftensmaden, opladet batterier til mobiltelefonen og downloaded informationer fra nettet via adgang til STAR-link satellit.

Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær er især meget bekymret for ukrainernes adgang til vand.

”Uden strøm fungerer vandforsyningen ikke. Vi risikerer, at hele den østlige del af landet og hovedstaden Kyiv står uden vand, hvis russerne fortsætter ødelæggelserne, og så står vi altså foran millioner af mennesker, der skal evakueres. Det er virkelig alvorligt, for hvor skal de tage hen? I den vestlige del af landet er energiforsyningen også ødelagt, og der er simpelthen ikke plads til at huse flere mennesker på flugt. Så der er brug for massiv hjælp, og der er hele tiden brug for, at vi gentænker den humanitære hjælp.”

Derfor støtter Folkekirkens Nødhjælp også de mange værtsfamilier, der huser internt fordrevne. Blandt andet ved at dække ekstra udgifter til f.eks. varmeregningen.

Læs mere om Folkekirkens Nødhjælps arbejde her

Foto: Sofia Busk

Folkekirkens Nødhjælp advarer om hungersnød og folkedrab i Sudan26.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Situationen i Sudan eskalerer dag for dag, og Folkekirkens Nødhjælp advarer nu om risiko for folkedrab. Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Jonas Nøddekær siger: ”Den sudanesiske civilbefolkning er fanget i krydsilden i en forfærdelig blodig konflikt, der har tvunget millioner af mennesker på flugt. Nu får vi meldinger fra FN om risikoen for, at civile bliver slået ihjel på baggrund af deres etnicitet. Verdenssamfundet står overfor et nyt folkedrab, der bringer minderne tilbage til Rwanda”. Det sudanesiske militær har i over et år været i væbnet konflikt med den paramilitære gruppe ’Rapid Support Forces’. Konflikten har kostet over 15.000 menneskeliv og drevet mere end 8,8 millioner mennesker på flugt. Over 17,5 millioner mennesker oplever fødevareusikkerhed i Sudan, og tusindvis af mennesker risikerer at dø af sult inden for de næste måneder. Jonas Nøddekær opfordrer kraftigt verdenssamfundet til at løfte et større ansvar for at deeskalere situationen: “Der er brug for et maksimal