Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man kan gøre for at sikre sig mod indbrud? Om bilforsikringen dækker, hvis man er udsat for benzin tyveri? Hvordan forsikringen dækker i tilfælde af skorstensbrand og hvordan man forebygger det? Og om forsikringen dækker, hvis man kører på skiferie med sommerdæk på bilen?
Colourbox: Coco Mette Cecilie

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anne Garde Slothuus, ags@fogp.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på mail fo@fogp.dk, telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem 9-13 eller på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.

Brevkasse for december:

Spørgsmål - Vi er nervøse for indbrud, hvordan sikrer vi os bedst?

Hej

Vi skal rejse væk over jul og nytår, men vi er bekymret for indbrud. Vi har alarm i huset, men er der andet, vi bør gøre for at sikre os?

Og hvordan dækker forsikringen, hvis vi skulle være så uheldige, at der er indbrud, mens vi ikke er hjemme?

De nervøse

Hej Nervøse

Jul og Nytår er højsæson for indbrudstyve. Så vi forstår godt, at I gerne vil sikre jer bedst muligt. Det er bestemt ikke rart at komme hjem til et hus, hvor der har været indbrud.

Det er altid en god idé at installere en alarm i huset. Derudover kan det have god effekt, at man har automatisk tænd/sluk lys forskellige steder i huset. Og at man aftaler med en nabo, at de ser efter huset. Naboen kan fx parkere en bil i indkørslen og smide et par poser i skraldespanden. Hvis man er væk i længere tid, er det også en god ide at sørge for, at postkassen bliver tømt med jævne mellemrum.

Hvordan forsikringen dækker lige netop i jeres tilfælde, afhænger af de vilkår, I har aftalt med jeres forsikringsselskab. Der kan være forskel på, hvordan de forskellige forsikringsselskaber opgør erstatningen, og der kan være en afgrænset forsikringssum for bestemte genstande - fx smykker og designermøbler.

Hvis I vil være sikre på, at jeres forsikring stemmer overens med jeres faktiske værdier og ønsker til dækning, er det en god idé at kontakte jeres forsikringsselskab med henblik på at få gennemgået forsikringen.

I kan også bruge Forsikringsbehov - Hvilke forsikringer skal du have? Test her (forsikringsguiden.dk) hvis I ønsker at sammenligne på tværs af selskaberne.

Spørgsmål: Dækker kaskoforsikringen tyveri af benzin fra bilen?

Hej Brevkasse

Jeg har for nyligt læst en artikel om, at antallet af benzintyverier er steget i 2022. Hvordan er man stillet, hvis man er så uheldig at få stjålet benzin fra sin private bil? Dækker kaskoforsikringen det?

Den undrende

Hej Undrende

Det er rigtigt, at antallet af brændstoftyverier desværre er steget markant i år.

Hvis gerningsmanden forvolder skade på bilen fx ved at bore eller slå hul i tanken eller ved at bryde tankdækslet op, så vil disse skader være dækket af bilens kaskoforsikring, hvis reparationen overstiger forsikringens selvrisiko.

Men selve brændstoffet er ikke dækket af kaskoforsikringen.

Spørgsmål - Dækker vores forsikring en skorstensbrand?

Kære Forsikringsoplysningen

På grund af de høje energipriser bruger vi primært brændeovnen til opvarmning i denne tid. Det har desværre været svært og dyrt for os at skaffe træ, så det er lidt forskelligt, hvad vi fyrer med, og nogle gange ryger det nok lige vel rigeligt.

Vi er blevet lidt i tvivl om, hvordan man egentlig fyrer korrekt. Og hvordan dækker forsikringen, hvis der opstår en skorstensbrand på grund af fx forkert optænding?

De tvivlende

Kære Tvivlende

Vi kan godt forstå, at det er belejligt at bruge brændeovnen som primær varmekilde. Det er der jo ikke noget galt i.

Både hus- og indboforsikringen dækker brand, medmindre der er tale om grov uagtsomhed. Dog skal man være opmærksom på, at forsikringen ikke dækker skader efter løbesod.

Når man tænder op, er det en rigtig god idé at følge disse råd fra Danske Beredskaber:

• Brug kun tørt og rent træ
  • Tænd oppe fra toppen – ikke i bunden
  • Sørg for rigelig luft
  • Røgen skal være næsten usynlig
  • Hold en høj temperatur i brændeovnen, pejsen m.v.

I kan læse mere om, hvad man skal være opmærksom på her:

Forebyg skorstensbrande: Følg de fem gode råd - Danske Beredskaber

Spørgsmål - Vi skal på skiferie til Sverige. Er der noget, vi skal være opmærksomme på?

Hej

Vi skal til Sverige og stå på ski i januar. Er der noget, vi skal være særligt opmærksomme på?

Fordi vejret har været så mildt herhjemme, så har vi endnu ikke skiftet til vinterdæk. Faktisk fik vi helt nye sommerdæk på i foråret og vores vinterdæk er 2-3 år gamle. Spørgsmålet er, om det er bedre at køre til Sverige med de nye sommerdæk og så bare have snekæder med i bagagerummet?

Familien

Hej Familie

I Sverige er det lovpligtigt at køre med vinterdæk i perioden 1. december til 31. marts – helårsdæk opfylder ikke dette krav. Man risikerer at få en bøde, hvis man ikke har det.

Det er også en rigtig god idé at medbringe snekæder, men det er ikke påbudt ved lov i Sverige.

I skal være opmærksomme på, at der kan være begrænsninger i kaskoforsikringen, hvis man kører med sommerdæk i et land, hvor der er krav om vinterdæk i en bestemt periode. I hvert fald hvis årsagen til uheldet er, at man kører med sommerdæk. Husk også lige rejseforsikringen.

Colourbox: Coco Mette Cecilie