Charlotte og hendes datter er frivillige på værested juleaften

Der bliver fuldt hus til juleaften på værestedet Den Blå Oase i Aabenraa. Både hvad angår gæster og frivillige. I år oplever værestedet ekstrastor interesse for at være frivillig den 24. december.
Charlotte (t.h.) og datteren Karoline, der går i 3.g., skal tilbringe deres juleaften på værestedet Den Blå Oase i Aabenraa. Foto: Privatfoto.

På værestedet Den Blå Oase i Aabenraa holder man igen i år juleaften for mennesker, som ikke har andre at holde jul med. Der venter de 50 gæster en hyggelig aften med god mad, samvær og julegaver til alle.

Det kan blandt andet lade sig gøre takket være frivillige, som vælger at bruge den 24. december på at skabe rammerne for en god aften.

I år har interessen for netop at være frivillig juleaften været endnu større end de foregående år, fortæller Robert Refslund-Nørgaard, som er leder af Den Blå Oase.

"Det er dejligt, at så mange har lyst til at hjælpe til og gør det muligt, at vi kan holde juleaften på Oasen. Vi har rigtig mange gæster, som gerne vil holde jul hos os af forskellige årsager. Ofte handler det om, at man lever i misbrug af forskellig art, at man er ensom og derfor ikke har nære relationer at holde jul med, at ens økonomi ikke rækker til at afholde en aften selv eller måske at man ikke har ressourcerne til selv at facilitere for en juleaften."

Den Blå Oase drives af Blå Kors Danmark og er et socialt værested for mennesker, som er ensomme eller har udfordringer i forhold til blandt andet psykisk sygdom, misbrug af alkoholhol og lignende.

Frivillige for første gang

En af dem, som i år skal være frivillig til juleaften på værestedet, er Charlotte Houe fra Haderslev og hendes 19-årige datter Karoline. Det er første gang, at de skal være frivillige juleaften.

"Vi endte med, at vi skulle være os selv juleaften i år, så vi kiggede på hinanden og snakkede om, hvad vi kunne finde på i stedet for. Vi overvejede også sygehus eller plejehjem, men så hørte vi om Den Blå Oase og tænkte, at det var en god mulighed. Det er dejligt at komme ud og opleve noget samtidig med, at vi kan være nyttige og give gæsterne en god aften," fortæller Charlotte Houe, som skal hjælpe til med praktiske opgaver som at dække bord og hjælpe til i køkkenet med mad og opvask.

Julefesten på Den Blå Oase bliver med alt, hvad der hører julen til. Der er flæskesteg og kalkun med tilbehør på menuen og risalamande med flere mandler og tilhørende mandelgaver.

Charlotte Houe er både spændt og glæder sig til at prøve at holde juleaften på en anderledes måde sammen med sin datter. Hun håber, det bliver givende for dem begge.

"Nu har jeg selv arbejdet på værested i en del år, så jeg kender til det.  Jeg tror, det bliver en rigtig god oplevelse – også for min datter. Det var hende, der foreslog det, og jeg sagde "ja" med det samme. Som mor vil jeg rigtig gerne give videre til min datter, at man kan gøre noget for andre og ser, at der er mange forskellige virkeligheder i Danmark," fortæller Charlotte Houe.

Efter julemiddagen rykker festen fra værestedets café i stueetagen til lokalerne ovenpå, hvor en pianist spiller julen ind, mens der danses om juletræet og spises julegodter. Alle gæsterne får også en julegave.