Lidl og Blå Kors uddeler julemad til rekordmange trængte familier: “Overskudsmaden falder på et virkelig tørt sted i år”
![Lidl donerer for sjette år i træk overskudsmad til den sociale hjælpeorganisation Blå Kors, der i år har modtaget rekordmange ansøgninger om julehjælp. Udleveringen af overskudsmad finder sted i hele Danmark.](/data/images/00176/5150e500-a583-476f-9c19-25dac5e29690-w_720.jpg)
I takt med at flere husholdninger har mærket prisstigninger, er antallet af ansøgninger til julehjælp steget, og i slutningen af november havde Blå Kors Danmark modtaget over 12.000 ansøgninger fra økonomisk trængte familier. Derfor gør samarbejdet mellem dagligvarekæden Lidl og Blå Kors en stor forskel – igen i år. Her donerer Lidl overskudsmad fra 20 af kædens butikker, der holder julelukket. Mad, som Blå Kors og deres frivillige uddeler tilværesteder og trængte familier i 16 forskellige Blå Kors-tilbud på tværs af Danmark.
”Der er ingen tvivl om, at overskudsmaden fra Lidl falder på et virkelig tørt sted i år. Mange familier og enlige kæmper hver dag med at få pengene til at række, og det er kun blevet forstærket af inflation og energikrise, så for dem er det en stor hjælp. Vi ved, at mange er så pressede på økonomien, at de springer måltider over for at kunne have råd til de mest basale ting, så uddeling af gratis overskudsmad vil helt sikkert sprede juleglæde,” udtaler Christian Bjerre, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.
Lidl og Blå Kors Danmark har siden 2017 samarbejdet om at mindske madspild og give en håndsrækning til trængte danskere – et samarbejde, der giver ekstra meget mening i højtider som julen, fortæller adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann:
”Det er en virkelig trist udvikling, vi ser, hvor mange danskere har svært ved at få det hele til at hænge økonomisk sammen i julen. Det understreger i den grad meningen i det samarbejde, vi har med Blå Kors og deres fantastiske frivillige, hvor vi sammen hjælper til, at flere får mad på tallerkenen i juledagene og samtidig kan minimere madspild.”
”For nogle af vores familier vil det betyde, at de faktisk får mad i juledagene”
Et af de steder, som afhenter overskudsmad fra Lidl, er Familienetværket i Silkeborg:
”Jeg er ufattelig taknemmelig for dette initiativ, hvor vi kan afhente overskudsmad fra den lokale Lidl lillejuleaften. For nogle af vores familier vil det betyde, at de faktisk får mad i juledagene,” fortæller projektleder i Familienetværket i Silkeborg Merete Heldt og fortsætter:
”Mange familier har i denne tid vanskeligt ved at få pengene til at slå til. Forældre vil gerne, at julen bliver en god tid – især for børnene. Men når der både skal være råd til julegaver og mad, så bliver julen og juledagene ofte til en meget udfordrende og stresset tid for mange udsatte familier.”
Frivillige fra Blå Korsafhenter poserne med overskudsmad efter lukketid lillejuleaften fra forskellige Lidl-butikker rundt i Danmark.
Udover overskudsmad har Lidl bidraget med gavekortpå en samlet værdi af 100.000 kr. til kædens butikker, som Blå Kors uddeler som en hjælp til gaver og julemad til familier med hjemmeboende børn under 18 år, hvor der er en forælder på overførselsindkomst. Dagligvarekæden har derudover givet økonomisk støtte til Blå Kors Danmarks julelejre.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
![Lidl donerer for sjette år i træk overskudsmad til den sociale hjælpeorganisation Blå Kors, der i år har modtaget rekordmange ansøgninger om julehjælp. Udleveringen af overskudsmad finder sted i hele Danmark.](/data/images/00176/5150e500-a583-476f-9c19-25dac5e29690-w_240.jpg)
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 160 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Præstø har fået sin første Lidl18.7.2024 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen stod kunderne i kø for at besøge Præstøs nyeste butik, da dagligvarekæden Lidl åbnede dørene på Næbvej 1. Efter at have fået smurte sandwich og frisk kaffe kunne de strømme ind i butikken, få smagsprøver på Lidls produkter og gå på opdagelse i dagens gode tilbud.
Præstøeren Annika tager tøjlerne som butikschef i hjembyens første Lidl4.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er nu parat med åbningsdagen for dagligvarekædens første butik i Præstø. Torsdag d.18. juli klokken 8 kan kunderne således udforske butikkens mange gode tilbud og hilse på et velkendt ansigt. Butikschef Annika Eid har nemlig boet i Præstø siden hun var 14 år og er nu opsat på at give den bedste indkøbsoplevelse i byen.
Vigtig kundeinformation vedrørende ”Farofa 400 g”3.7.2024 18:49:47 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder Farofa 400 g med Bedst før 07.10.2024 batch nr. PL 158, da produktet er harsk.
Første Lidl Innovate produkt er allerede på hylderne3.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I december lancerede dagligvarekæden Lidl i samarbejde med Food & Bio Cluster Lidl Innovate. Formålet er at støtte danske iværksættere og små virksomheder med innovative fødevareprodukter og give dem hyldeplads. Nu kommer de første produkter fra forløbet på hylderne. Det er produkterne fra det danske startup BRØL, som brygger øl af overskudsbrød.
Lidl og WWF indgår strategisk internationalt partnerskab27.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl og WWF har indgået et femårigt internationalt partnerskab i alle de 31 lande, hvor Lidl er repræsenteret inklusive Danmark. Det langsigtede strategiske samarbejde med WWF fokuserer på Lidls arbejde med bæredygtighed gennem hele dagligvarekædens værdikæde for at bidrage til at tackle en række globale miljøudfordringer. Målet er at gøre det lettere for Lidls kunder at vælge bæredygtigt og fremme forretningsmodeller, der tager hensyn til naturen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum