På Lidls højlager i Køge har man på et år skånet medarbejderne for at løfte 35.000 ton tørvarer

I november er det et år siden, at Lidl åbnede sit nye 6.400 m2 store højlager i Køge, som dagligvarekæden har investeret et trecifret millionbeløb i at få bygget. Lageret er udstyret med en teknologi, der har automatiseret lagerfaciliteterne og skabt et bedre arbejdsmiljø for medarbejderne. Her bliver pallerne eksempelvis håndteret af otte førerløse kraner, ligesom et halvautomatisk plukkesystem reducerer lagermedarbejdernes løftearbejde markant, det fortæller Zita Szlavikovics, salgsdirektør i Lidl.
”Førhen løftede medarbejderne op til seks ton tørvarer om dagen. Det er tæt på nul nu, grundet automatisering og rotation på arbejdsområderne blandt medarbejderne. Samlet set er det 35.000 ton færre, som medarbejderne har skullet løfte manuelt på lageret i Køge, siden vi åbnede det nye fuldautomatiske højlager. Det betyder alt andet lige, at kollegerne undgår tidlig nedslidning.”
Det er en velkendt udfordring for medarbejdere, der pakker varer, at det kræver mange tunge løft i løbet af dagen. I Lidl mente man, at det måtte kunne gøres bedre, og derfor blev der nedsat en arbejdsgruppe bestående af en logistikchef, en ekstern konsulent samt repræsentanter af lagermedarbejdere, som blev inviteret med til Holland, hvor udviklingen af de nye løsninger foregik. Processen tog omkring to år og i dag, efter kun et år i drift, har de nye metoder altså skånet lagermedarbejderne for omkring 35.000 ton løftearbejde.
”Kroppen bliver skånet dagligt”
I forbindelse med udformningen og moderniseringen af lageret var det især en prioritet at specialdesigne nye ergonomiske arbejdsstationer for at forbedre arbejdsforholdene for medarbejderne på lageret. Spørger man lagermedarbejderne på logistikcenteret i Køge, der håndterer alle varer til Lidls butikker på Sjælland og Bornholm, har de automatiserede processer i høj grad skånet dem i dagligdagen:
”Vi er glade for automatiseringen. De nye arbejdsstationer fritager os for næsten alle manuelle løft, og det smarte ved det nye plukkesystem er, at alt er skub-og-træk. Det betyder, at vores krop dagligt bliver skånet, og på lang sigt betyder det også, at vi kan være i faget længere,” fortæller Michael Andersen, som har arbejdet hos Lidl i fem år, og som til daglig er plukker på højlageret i Køge, hvor han sammen med sine kollegaer, plukker tørvarer fra seks arbejdsstationer.
Det nye højlager satte også Lidl på listen over nominerede til Arbejdsmiljøprisen 2022 i kategorien Muskel- og skeletbesvær for virksomheder, der gør noget særligt for arbejdsmiljøet til inspiration for andre – og netop dét at kunne inspirere andre, håber Lidl meget på:
”Automatiseringen af højlageret er en stor, men vigtig investering. Den bidrager til et bedre arbejdsmiljø og gør det forhåbentlig også lettere for os at rekruttere til den del af vores organisation. At medarbejderne også selv har bidraget til løsningerne, gør kun ejerskabet endnu større. Ofte findes de bedste løsninger i fællesskab,” fortæller Zita Szlavokovics.
Se en video om Lidls plukkesystem her:
https://video.amr.dk/?poditemid=66153&tagsid=3669&ch=3833
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum