TEKNIQ Arbejdsgiverne hilser konkrete reformer på arbejdsudbud, erhvervsuddannelse og arveafgift meget velkomne

Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne har netop fremlagt regeringsgrundlaget. TEKNIQ Arbejdsgiverne glæder sig især over styrkede erhvervsuddannelser, en lavere arveafgift og reformer på arbejdsudbud.

En styrkelse af erhvervsuddannelserne, lavere arveafgift og reformer, der øger arbejdsudbuddet, er nogle af de elementer i regeringsgrundlaget, som får ros af TEKNIQ Arbejdsgiverne, Danmarks tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation.

Især glæder det, at den nye regering vil styrke erhvervsuddannelserne og få flere til at søge dem.

- Jeg er meget tilfreds med, at den nye SVM-regerings uddannelsesmæssige fokus er på erhvervsuddannelserne. Det er noget, vi har råbt op om i flere år, for det er hårdt brug for moderne udstyr, og at lærerkompetencerne følger med tiden. Når vi ser ind i den grønne omstilling er fundamentet, at vi fx har dygtige og veluddannede VVS’ere og installatører, der har evnerne til at bære den grønne omstilling, siger adm. direktør Troels Blicher Danielsen, TEKNIQ Arbejdsgiverne.

En sænkelse af arveafgiften

Den nye SVM-regering vil sænke arveafgiften fra 15 til 10 procent. Og det glæder adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne:

- For mange familieejede virksomheder, hvor den unge driftige generation står klar til at tage over, er en sænkelse af bo- og gaveafgiften til 10 procent ved generationsskifte af virksomheder selvfølgelig helt central. Det sikrer innovation, og at danske virksomheder bliver på danske hænder, siger Troels Blicher Danielsen.

Udover stor ros til arveafgiften roser TEKNIQ Arbejdsgivernes adm. direktør også den nye regerings ambitioner om at øge arbejdsudbuddet med 45.000, hvoraf 27.500 fuldtidspersoner er fundet ved konkrete reformer.

- Regeringen viser helt konkret, hvordan vi kan sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, at myriaden af tilbagetrækningsordninger bliver reduceret, og at arbejdstiden øges. Det er meget positivt og mere ambitiøst, end vi har set længe, lyder det fra Troels Blicher Danielsen.

For yderligere oplysninger kontakt pressekonsulent Cecilie Holm, mobil: 26772098 eller mail: cho@tekniq

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr