Coop Danmark A/S

Klima Kvickly når Coops CO2-mål på seks måneder

Del
Med positiv kommunikation og fokus på kundeadfærd har Klima Kvickly i Aarhus på bare seks måneder nået det niveau for CO2-udledning fra salget af fødevarer, som i henhold til Coops klimaplan skal gælde alle Coops butikker i 2030. Butikken har blandt andet solgt 50 procent flere salater, mens f.eks. madspild i delikatesseafdelingen er reduceret med 60 procent. Butikkens omsætning, avance og indtjening er i perioden forbedret.
Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)
Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)

I maj blev Kvickly i Aarhus erstattet af ”Klima Kvickly”. Et såkaldt klima-laboratorie, hvor Coop afprøver tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de handler. Nu er resultaterne efter seks måneder kommet, og tallene er opsigtsvækkende. For Klima Kvickly har på bare et halvt år påvirket kunderne til at ændre på sammensætningen af varer, de køber, så klimaudledningen fra salget af fødevarer i butikken nu er lig Coops samlede mål for klimapåvirkningen fra fødevaresalget i alle butikker i 2030, i henhold til Coops klimaplan.

  • Klimaudledningen per solgt vare er faldet 14 procent.
  • Klimaudledningen per 1.000 kr. omsat er faldet 20 procent.

Målinger viser samtidig en stor stigning i antallet af kunder, som føler sig godt guidet i forhold til at vælge klimavenlige varer. I maj, inden butikken blev til Klima Kvickly, var det 7 procent af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg. I starten af november er det 43 procent. Klimachef i Coop, Jonas Engberg, siger:

”De fleste danskere handler ikke ind for at redde klimaet, men for at lave aftensmad til familien eller madpakke til ungerne. Til gengæld betyder klima og bæredygtighed virkelig meget for langt de fleste af os, og tallene efter seks måneder viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon, og hvis vi gør det let at træffe det klimavenlige valg på indkøbsturen, så handler danskerne bæredygtigt ind.

Den markante reduktion i klimapåvirkningen fra salget af fødevarer kommer af, at vi med de mange forskellige tiltag lykkes med at skubbe kunderne til at vælge lidt anderledes. Vi sælger mindre rødt kød, mere lyst kød og samtidig mere frugt og grønt. Det er værd af bemærke, at vi som følge af den generelle situation i samfundet ser nogle lignende tendenser som samlet dagligvarebranche, men at Klima Kvickly ligger markant stærkere til sammenlignet med resten af Kvickly-kæden. Derfor tør vi godt at tilskrive de positive klimaresultater de tiltag, vi har introduceret, og vi arbejder nu med flere af dem med henblik på at skalere dem ud til resten af Coops butikker.

Vi har nu gjort status for de første seks måneder. Her har vi haft fokus på fødevarerne. Vi vil kontinuerligt udvikle videre på det område, men vil over den kommende periode også kaste fokus på hele non-food-området. Det glæder vi os meget til at arbejde videre med, for her ligger der også store potentialer for at guide til nemme, positive klimavalg.”

Ud over reduktionen af klimaudledning har butikkens delikatesseafdeling, MadCooperativet, solgt 50 procent flere salater og vegetariske færdigretter, end den tidligere Kvickly gjorde i samme periode året inden. Og så har delikatesseafdelingen reduceret sit madspild med 60 procent.

Og det er ikke kun på klimasiden, der er gode nyheder. For mens klimaudledning og madspild er reduceret, og salget af frugt og grønt er steget, er regnskaberne i butikken også blevet grønnere. Omsætning, avance og indtjening er forbedret i forhold til sidste år. Koncerndirektør i Coop, Per Thau, siger:

”Butikken har et bredt sortiment og rette priser, men der er samtidig fokus på det gode klimavalg. Vi er lykkedes med at skabe et varehus i balance, og det har kunderne kvitteret for. Det giver nogle spændende perspektiver for kerneforretningen i Coop, hvor god økonomi og sund forretning skal gå hånd i hånd med udviklingen af bæredygtige butikker i fremtiden.”

Nøgleord

Kontakter

Jonas Engberg, klimachef
26 79 91 53 eller jonas.engberg@coop.dk


alternativt


Emil Ulrichsen, senior kommunikationsrådgiver
26 66 90 68 eller emil.birkving.ulrichsen@coop.dk

Billeder

Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)
Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)
Download
Klistermærket "Tag den forreste for klimaets skyld". (Foto: Coop)
Klistermærket "Tag den forreste for klimaets skyld". (Foto: Coop)
Download
Flere salater og vegetariske retter i delikatessen. (Foto: Coop)
Flere salater og vegetariske retter i delikatessen. (Foto: Coop)
Download
Klimamærket. (Foto: Coop)
Klimamærket. (Foto: Coop)
Download
Lyst kød og klimavenlige opskrifter. (Foto: Coop)
Lyst kød og klimavenlige opskrifter. (Foto: Coop)
Download
Frugt og grønt-torvet er det første, kunderne møder i Klima Kvickly. (Foto: Coop)
Frugt og grønt-torvet er det første, kunderne møder i Klima Kvickly. (Foto: Coop)
Download

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop forenkler og øger fokus på kerneforretningen27.6.2024 15:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Med Konkurrencestyrelsens godkendelse af aftalen mellem Coop amba og OK kan Coop Danmark nu for alvor fortsætte rejsen med atter at gøre Coop Danmark til en lønsom virksomhed, der fortsat går forrest på ansvarlighed med stor lokal forankring. ”Med aftalen har vi fået tilført kapital til at investere i vores butikker og til at træffe de nødvendige beslutninger. Enkelthed og fokusering bliver nogle af de centrale elementer i den indsats, vi har sat i gang, og nu foretager vi nogle nødvendige tilpasninger, for at vi kan sikre fundamentet for et lønsomt Coop. Et Coop, der fortsat skal være den bedste arbejdsplads for de ca. 40.000 kollegaer og et mere attraktivt sted at handle for de ca. 800.000 daglige kunder i SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount”, siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen. Coop sælger således 35 butikker og lukker 19 butikker landet over. Der pågår i øjeblikket forhandlinger om salg af yderligere et antal butikker. Samtidig forhandles der med udlejere om nedsætte

Coops IT-selskab fortsætter væksten24.6.2024 08:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Lobyco – der er specialiseret i digital kommunikation mellem detailhandel og forbrugere – øgede i 2023 omsætningen fra 142 mio. kr. til 156 mio. kr. Resultatet blev et overskud på 8,9 mio. kr. mod 11,1 mio. kr. året før. En væsentlig årsag til væksten i salget er, at flere internationale aktører er begyndt at anvende Lobycos løsninger, som danskerne kender fra bl.a. den prisvindende og meget anvendte Coop App. Lobycos produkter anvendes nu af kæder i Nordamerika, New Zealand, Island, Rumænien, Irland, Finland, Grønland og selvfølgelig Danmark. Og er på vej ud på flere markeder. ”Der er i hele verden lige nu stor interesse for at flytte kommunikationen over på effektive digitale kanaler, som kan give kunderne nogle ekstra fordele. De resultater, vi har skabt med Coop Appen, åbner døre på mange markeder, fordi vi kan dokumentere, at man kommer effektivt ud til mange kunder på denne måde,” siger adm. direktør Jan Madsen, Lobyco. Coop Appen er Danmarks førende digitale medlems- og loyalite

Ny adm. direktør for Coop6.6.2024 13:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Thor Skov Jørgensen, 42 år, tiltræder 19. juni som ny adm. direktør/CEO for Coop Danmark A/S. Han kommer fra jobbet som finansdirektør/CFO i energiselskabet OK. “Efter at vi har haft en grundig afdækning af mulige kandidater, er vi overbeviste om, at vi med Thor har fundet den helt rigtige CEO til at stå i spidsen for de omfattende forandringer, som Coop skal igennem. Jeg har haft fornøjelsen af at lære Thor at kende igennem de seneste 6 måneder og har mødt et godt menneske, en god leder og en yderst kompetent dagligvareleder. Thor vil sikre et stærkt fokus på drift og lønsomhed og samtidigt styrke Coops særkende, herunder vores kollegaers potentiale og forstærke Coops position på markedet,” siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst. Coop indgik for knap to måneder siden en historisk aftale med OK, der indebærer, at OK køber en del af Coop Danmark og sammen med Coop amba tilfører selskabet to milliarder kr. i ny kapital. Med aftalen får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark. Lig

700 Coop-butikker holder åbent Grundlovsdag3.6.2024 08:34:48 CEST | Pressemeddelelse

Alle større butikker skal være lukkede Grundlovsdag, 5. juni. Men de mindre butikker må gerne holde åbent. Derfor kan man på onsdag handle helt som normalt i ca. 700 af Coops butikker. Det er først og fremmest Brugsen/Dagli´Brugsen og 365discount, hvor godt 630 butikker holder åbent hele Grundlovsdag. De resterende er Kvickly og SuperBrugsen, som er placeret ved havne- eller turistområder, hvor der er dispensation for lukkeloven. Man kan se åbningstiderne i den lokale butik, på butikkens hjemmeside eller i Coop appen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye