SYNERGI: Danmark er ikke længere et foregangsland for energieffektivitet – men det bør vi være

Danmark har et af de mest ambitiøse klimamål i verden, men når det kommer til energieffektivitet, er Danmark ikke blandt de førende EU-lande. Det er konklusionen i en ny gennemgang af internationale energidata foretaget af SYNERGI.

Danmark er ikke længere et foregangsland for energieffektivitet og har behov for en ambitiøs strategi på området. Sådan lyder konklusionen fra SYNERGI-direktør Katrine Bjerre M. Eriksen i kølvandet på organisationens gennemgang af internationale undersøgelser og energidata, som bl.a. konstaterer, at der ”ikke er fagligt belæg for, at Danmark er i front med hensyn til energieffektivitet.” Vurderingen bygger bl.a. på tal fra de velansete internationale databaser ODYSSEE og MURE, der placerer Danmark på en beskeden samlet syvendeplads for energieffektivitet – efter lande som Estland, Rumænien og Grækenland.

”Det Internationale Energiagentur og andre internationale aktører i klimakampen har flere gange slået fast, at et klogt og effektivt energiforbrug er helt afgørende for at lykkes med den grønne omstilling. Vi har brug for meget mere grøn energi til vores varmepumper, elbiler, fjernvarme osv. Energieffektivitet er den brik, der kan få puslespillet til at hænge sammen og sikre, at vi når hurtigere i mål. Det potentiale bør ambitionerne for vores energiforbrug afspejle,” siger Katrine Bjerre M. Eriksen.

Danmark skal være et ”foregangsland i den internationale klimaindsats, så vi kan inspirere og påvirke resten af verden,” lyder det i indledningen til klimaloven fra 2019. Derfor har Danmark et af de mest ambitiøse klimamål i verden. Og derfor har Danmark en række mål og strategier for alt fra antallet af elbiler til udviklingen af PtX. Endnu har vi dog hverken en strategi eller mål for vores energiforbrug, der alene i bygninger og byggeri tegner sig for knap en tredjedel af landets CO2-udledning. I en tid, hvor der er mangel på især grøn energi og et stort politisk ønske om at blive fri af den russiske gas, er der endnu større grund til at få industri og bygninger til at køre længere på de sparsomme grønne elektroner.

Mål og en strategi for et effektivt energiforbrug bør derfor være en bunden og tidlig opgave for den kommende regering, mener Katrine Bjerre M. Eriksen:

”Det haster med at få omstillet vores energi fra sort til grøn, så vi udleder mindre CO2. Vi har også travlt, fordi vi på den måde hurtigere bliver fri af den russiske energi, og fordi et lavere energiforbrug er godt for både virksomheder og da danske husholdninger, der betaler unødigt meget for deres energi. Derfor bør den kommende regering sætte konkrete mål og udarbejde en strategi for et smart og effektivt energiforbrug i løbet af 2023.”

SYNERGI-direktøren fremhæver bl.a. Tyskland som et land, der i kølvandet på energikrisen for alvor har fået øjnene op for potentialerne i et lavere energiforbrug og skruet markant op for ambitionerne. Under energikrisen var den tyske regering hurtigt ude med en bred vifte af energibesparende tiltag i blandt andet offentlige og private bygninger. Inden længe præsenterer den tyske regering også en lov for energieffektivitet, der bl.a. indeholder flere konkrete mål for energiforbruget og krav til virksomheder om at foretage de mest rentable investeringer i energieffektivitet.

”I disse måneder kan man godt se misundeligt mod Tyskland. Scholz-regering har tilsyneladende analyseret energikrisen grundigt og er nået frem til, at det giver rigtig god mening at investere i et lavere energiforbrug og tilsvarende lave energiregninger i stedet for at skyde en masse penge i at subsidiere høje energiregninger. Begge typer af investeringer afbøder den økonomiske effekt af energikrisen – subsidier løser bare ikke kriserne, mens investeringer i et lavere forbrug er nøglen til et grønnere energisystem, uafhængighed af Rusland og lavere energiregninger. Jeg håber, det nye folketing og den kommende regering vil kigge mod syd for inspiration og samtidig har ambitioner om at gøre Danmark til et foregangsland for energieffektivitet. Det er vi ikke i dag – men det bør vi være.”

Katrine Bjerre M. Eriksen er tilgængelig for pressen for yderligere kommentarer via am@synergiorg.dk eller 3066784.

Læs SYNERGI og 12 medunderskriveres indlæg og ønske om en strategi og mål for energieffektivitet her.

13 organisationer og fagforeninger i opråb: Giv os grønne og sunde velfærdsbygninger11.4.2024 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

En bred koalition af organisationer og fagforeninger savner et større politisk fokus på gamle og utidssvarende skoler, plejehjem og andre offentlige velfærdsbygninger. Renoveringsefterslæbet koster både på klimakontoen, energiregningen og danskernes sundhed. Det er ikke godt nok, mener koalitionen, der derfor lancerer syv forslag til, hvordan bygningerne kan blive grønnere, sundere og billigere i drift. Et grønt anlægsloft er et af initiativerne.

EU-Parlamentet godkender nye grønne krav, der endegyldigt kan lukke Putins gashaner12.3.2024 13:39:29 CET | Pressemeddelelse

Et nyt bygningsdirektiv er netop stemt igennem EU-Parlamentet. Dermed er vejen banet for en markant grønnere, mere energieffektiv europæisk bygningsmasse. Potentialerne i direktivet er så store, at det helt kan fjerne EU’s behov for gas fra Putins Rusland og spare milliarder på europæernes energiregning, viser en ny analyse. Perspektiverne er enorme, mener SYNERGI-formand Bendt Bendtsen og Europa-Parlamentsmedlem Morten Helveg Petersen.

SYNERGI er enig med Klimarådet: Stort efterslæb i Danmarks EU-forpligtelser29.2.2024 11:05:35 CET | Pressemeddelelse

Danmark har endnu ikke redegjort for op mod en tredjedel af de energibesparelser, som EU kræver, viser Klimarådets statusrapport, der offentliggøres i dag. ”Vi har en meget stor og vigtig opgave foran os,” mener SYNERGI-direktør Katrine Bjerre. Hun peger på behovet for, at regeringen snart leverer en køreplan for energieffektivitet – gerne i form af en ambitiøs strategi.