Dagrofa ApS

Dagrofa dropper årlige leverandørforhandlinger: Vil optimere priser, sortiment og sikre mere nyskabelse til kunderne

Del
Fødevarekoncernen Dagrofa indfører løbende forhandlinger med leverandører for at opnå en mere dynamisk forretningsform til stor værdi for kunderne. Fødevarebranchen har ellers tradition for at forhandle priser og vilkår med leverandører én gang årligt, men sådan skal det ikke længere være hos Dagrofa.
Kategoridirektør i Dagrofa, Michael Christensen, til leverandørtræf i Odense Congress Center
Kategoridirektør i Dagrofa, Michael Christensen, til leverandørtræf i Odense Congress Center

Formålet med den nye samarbejdsform mellem Dagrofa og leverandører er at skabe større værdi for kunderne i form af et bedre, mere innovativt sortiment samt en model, der hurtigt kan styrke konkurrencekraften i et foranderligt marked. Kategoridirektør i Dagrofa, Michael Christensen uddyber:

"Den traditionelle måde at forhandle med leverandørerne på, er alt for begrænsende, og møder ikke kunderne der, hvor de er. Med den nye samarbejdsform skabes et langt tættere samarbejde med leverandørerne gennem hele værdikæden, hvilket resulterer i nye løsninger, mere innovation og bedre priser hurtigere end tidligere. Nu har vi - og leverandørerne - i et tæt samarbejde muligheden for løbende at sætte ind overfor de erfaringer, vi gør os, så vi kan produktudvikle hurtigere og mere præcist, så kunden får bedre produkter og forhåbentlig ny inspiration. Vi vil være først på markedet med nye madoplevelser til forbrugerne."

I stedet for at sidde én gang om året og forhandle om faktorer, der med al sandsynlighed ændrer sig i løbet af et år, skal Dagrofa og leverandører fremadrettet samarbejde om at optimere på en fælles top- og bundlinje og nå de samme målsætninger. Det skal give et øget fælles fokus på at skabe værdi for kunderne. Under de hyppigere forhandlinger skal Dagrofa og leverandører danne fælles front om målsætninger, planlægning, logistik, innovation og udvikling. Med et tættere og mere dynamisk samarbejde kan parterne løbende supplere hinanden med erfaring og viden og agere på det her og nu. Det giver en fordel på det hyppigt foranderlige fødevaremarked.

"Verden, markedet og forbrugerne befinder sig et markant andet sted end for bare 2 år siden, og ændringerne går hurtigere nu end tidligere. Det skal vi som branche tilpasse os til. Vi skal være bedre, sætte ambitionen om at skabe et bedre ”Maddanmark” højere og agere hurtigere. Det vil vi og leverandørerne gøre sammen i et tæt, tillidsfuldt og fremadskuende samarbejde," siger kategoridirektør i Dagrofa, Michael Christensen.

Dagrofa har i nogen tid testet løbende forhandlinger og joint business planning af med gode resultater sammen med udvalgte leverandører, heriblandt Danish Crown Nordics. Alt sammen med udgangspunkt i kunden og en bedre indkøbsoplevelse.

"Det kræver selvfølgelig tillid mellem parterne at arbejde med joint business planning, men det har givet rigtig meget. Vi har brugt meget mere tid på at produktudvikle og tune os ind på, hvad kunderne har behov for her og nu. Det har stor værdi for både kunder og kategoriudvikling", fortæller CEO hos Danish Crown Nordics, Mike Sauerberg, om det løbende samarbejde med Dagrofa.

Dagrofa forventer at omstille 40% af leverandøraftalerne i år. Inden udgangen af 2023 håber Dagrofa at 80% af alle leverandøraftaler er omstillet løbende forhandlinger.

For yderligere spørgsmål kontakt kommunikationskonsulent Jannie Ravn Madsen

T: 72332154

E: jannie.madsen@dagrofa.dk

Fakta:

  1. Traditionelt har fødevarebranchen altid afholdt årlige leverandørforhandlinger. Under de årlige forhandlinger mødes fødevarekoncern og leverandør og forhandler indkøbspriser og vilkår, som er bindende for det kommende år.
  2. De løbende forhandlinger som Dagrofa har indgået med nogle leverandører betyder, at forhandlinger kan ske løbende, mere dynamisk og optimere hele værdikæden.
  3. Dagrofa forventer at have omstillet mindst 80% af leverandøraftalerne til løbende forhandlinger inden udgangen af 2024.

Nøgleord

Kontakter

Dagrofa Koncernkommunikation
Pressekontakt
presse@dagrofa.dk
72332323

Billeder

Kategoridirektør i Dagrofa, Michael Christensen, til leverandørtræf i Odense Congress Center
Kategoridirektør i Dagrofa, Michael Christensen, til leverandørtræf i Odense Congress Center
Download

Information om Dagrofa ApS

Dagrofa ApS
Dagrofa ApS
Kærup Industrivej 12
4100 Ringsted

Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner. 

Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa: trecifret millionaftale med Dagrofa Foodservice og 10 nye butikker i MENY8.5.2025 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles ambition om at løfte den danske madscene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye