Lidl og Danske Hospitalsklovne i tæt samarbejde om juleaktivitet i den gode sags tjeneste
Julen står for døren, og det betyder for mange også køb af til- og fra julekort til pakkerne under træet. I år kan du købe julekort fra Danske Hospitalsklovne, hvor pengene går til, at hospitalsklovnene kan aflægge endnu flere besøg hos indlagte børn på landets hospitaler. Over 486* lokale foreninger, klubber og skoleklasser har allerede tilmeldt sig som sælgere af julekortene, hvor de får provision for de julekort, de sælger og på den måde samle ind til at komme på lejrtur, træningslejr eller et andet fælles projekt.
Lidl har været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne siden 2015, og i år er dagligvarekæden hovedsponsor for julelotteriet og har bidraget økonomisk til kampagnen, hvor danskerne blandt andet kan skrabe sig til et gavekort til Lidls butikker på 50.000 kr.
”Danske Hospitalsklovnes arbejde er yderst meningsfuldt, og vi er glade for, at vores tætte samarbejde kan sprede endnu mere glæde og smil i en svær tid for børn på landets hospitaler. At salget samtidig støtter de lokale foreninger, skoleklasser og klubber, der sælger dem, er virkelig positivt, da vi jo selv med vores butikker er aktive i mange lokalsamfund,” siger Jens Stratmann, der er adm. direktør i Lidl.
"Vi er blæst bagover af næstekærlighed”
Hos Danske Hospitalsklovne er man overvældet over den store opbakning, der kommer fra sponsorer som Lidl og børn, der sælger julekortene.
”Vi er blæst bagover af næstekærlighed fra de mange lokale foreninger og vores sponsorer, der er årsagen til, at vi kan komme ud på flere børneafdelinger på landets hospitaler og give dem lidt af den gnist tilbage, som de kan have mistet på deres sygdomsvej. Det er i fællesskab, at vi kan nå bredest ud, så det varmer at se, hvor mange der støtter op om vores forening og bidrager til at sprede lidt glæde og julestemning på hospitalerne,” siger Tania Dethlefsen, direktør for Danske Hospitalsklovne.
En af de mange frivillige er Alberte Ella Holm-Eilert. Hun har glædet sig til at komme på gaden for at sælge julekort, fordi hun ved, at det går til et fantastisk formål:
”Jeg har selv været indlagt, så jeg ved, hvor meget det betyder at få besøg af Danske Hospitalsklovne og få tankerne hen på noget andet i en svær tid. Derfor vil jeg rigtig gerne bidrage til, at andre børn også kan opleve den glæde det er at have besøg af en hospitalsklovn.”
Til- og fra julekortene med skrabelod koster 50 kr. for fem julekort og sælges allerede nu af sportsklubber, skoleklasser, almennyttige foreninger, HF- og gymnasieklasser, ungdomsklubber, børnehaver m.fl. frem til d. 31. december 2022.
Har man lyst til at bakke op om initiativet og sælge lodder, kan man tilmeldesig her.
Danske Hospitalsklovne og Lidls samarbejde:
- Lidls samarbejde med Danske Hospitalsklovne blev etableret i 2012, og siden 2015 har Lidl været hovedsponsor for foreningen.
- Lidls kunder kan året rundt vælge at donere deres pant i dagligvarebutikkerne til Danske Hospitalsklovne.
- Danske Hospitalsklovne er en velgørende forening, der gratis stilles til rådighed for afdelingerne og lønnes af foreningen. Hospitalsklovnenes arbejde er kun muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.
- Det er foreningens mål at nå ud til alle børn og unge på danske hospitaler, på landets børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger samt bosteder for børn med svær autisme.
- Alle hospitalsklovne gennemgår en 1,5-årig uddannelse.
Læs mere om Lidls samarbejde med de Danske Hospitalsklovne her:
https://om.lidl.dk/ansvarlighed/samfund/subitems/undersider/danske-hospitalsklovne
* Pr. 4. november
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder


Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum