Aller Media styrker vækststrategi gennem øget digitalt fokus

Et strategisk samspil mellem en stærk position på print og en målrettet digital vækststrategi skal bidrage til at styrke Aller Medias forretning på både kort og lang sigt. Samtidig er der et klart fokus på at sikre den fornødne bund og indtægtspotentialer på print, der er nødvendige i et printmarked med strukturelt fald. Det betyder, at man lukker magasinerne Mad & Bolig og Maker.
”Vi har et særligt fokus på at vækste vores digitale forretning, hvor vi ser yderst positive resultater af målrettede investeringer i nicheindhold, aktualitetsindhold, nye indholdsvertikaler og indhold, der styrker vores volumenposition. Det er vi allerede godt i gang med, hvor dette fokus sammen med bl.a. opkøb er en central brik i at skabe en stærk position for Aller Media i fremtidens mediemarked,” siger Charlotte Riparbelli, adm. direktør i Aller Media, og fortsætter:
”Som privatejet medievirksomhed, uden offentlig produktionsstøtte, kan vi ikke gøre andet end at agere efter markedet, ligesom vi tilpasser vores forretning proaktivt og ansvarligt ud fra vores indsigter og data. Det betyder i sin natur, at vi foretager de nødvendige ændringer, når der ikke er potentiale i at vækste dele af vores forretning gennem investeringer. Derfor lukker vi magasinerne Mad & Bolig og Maker, hvor bl.a. strukturelle fald i markedet stiller krav om ansvarlige rationaliseringer for at sikre grundlag for fremtidig vækst,” siger hun og påpeger, at stigende produktionsomkostninger har fremrykket beslutningen.
”Til det strukturelle fald kan vi lægge, at vi siden 2021 som branche bl.a. har oplevet store prisstigninger på magasinpapir på langt over 100%, der sammen med andre ekstraordinære stigninger på distributionsomkostninger og energipriser har fremrykket udviklingen for de to konkrete brands i et i forvejen presset marked.”
DIY og boligstof stadig centralt i porteføljen
Indhold som DIY og boligstof, der er en bærende del af Maker og Mad & Bolig, vil fortsat være en central del af Aller Medias indhold og produkter. Indholdet vil således leve videre på andre platforme, formater og brands, hvor der er forretningsmæssige potentialer, både ift. det nuværende marked og fremtidig vækst.
”For fortsat at stå stærkt i vores udvikling som moderne medievirksomhed, skal vi have solide printbrands med bund, der kan bidrage til den fortsatte udvikling af vores forretning, hvor især digitale formater, medier og platforme er centrale drivere for vækst, sammen med en optimeret abonnementsforretning,” siger Charlotte Riparbelli og fortsætter:
”Selvom Mad & Bolig og Maker nu lukker, er boligstof og DIY fortsat vigtige indholdskategorier med stort potentiale i vores portefølje og abonnementsstrategi, hvor det vil indgå og bidrage på andre måder og andre steder. Vi lever af at lave godt indhold, der hvor læserne og brugerne er. Og det vil vi selvfølgelig fortsætte med,” slutter hun.
Det sidste Mad & Bolig udkommer den 15. december 2022, og det sidste nummer af Maker udkommer den 19. december 2022.
I forbindelse med rationaliseringerne er der foretaget fem opsigelser.
Kontakter
Magnus HviidKommunikationschefPresse og kommunikation
Tlf:+45 28 72 63 85magnus.hviid@aller.comBilleder

Information om Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Børnene har taget nyt lydunivers til sig – HULiGENNEM har nået målet1.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
HULiGENNEM havde i deres udbudsansøgning selv sat som mål at nå 34.000 app-downloads på 18 måneder. Det mål er allerede nået – og overgået – efter blot syv måneder. Det beviser, at målgruppen er der og værdsætter kvalitet, mener chefredaktør.
Heartbeats overtager Allers native-afdeling26.6.2025 10:32:39 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere har produktionen af native-indhold været udliciteret, men nu har Aller taget det hjem til deres eget selskab Heartbeats.
Her er prismodtagerne ved Det Vi Elsker Prisen 20254.6.2025 22:04:27 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 4. juni var en bred vifte af morgendagens stjerner og garvede kræfter samlet i Store VEGA for at hylde fortællingerne, der samler os ved Det Vi Elsker Prisen 2025. Med 11 kategorier fordelt på tværs af film, serier, tv, bøger og teater afspejlede aftenens nominerede og prismodtagere ligeledes den alsidige kultur, der har inspireret og underholdt os det forgangne år. Holdene på og bag Pigen med nålen og Fuld af kærlighed kunne skåle en ekstra gang, da de hver modtog to priser ved Det Vi Elsker Prisen 2025.
femina bliver revet væk: Nu kommer magasinet i nyt oplag22.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere på måneden kom femina tilbage som trykt magasin efter at have været væk i et år. Og det er blevet taget rigtig godt imod. I sådan en grad, at Aller nu trykker et nyt oplag for at imødekomme efterspørgslen.
Aller Media Nordic investerer i Aniara for at hjælpe forfattere ud over sprogbarrierer21.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Nordic har købt en minoritetsandel i Aniara, det svenske forlagsselskab, der hjælper forfattere med at nå nye læsere på tværs af sprogbarrierer. Investeringen på over 500.000 euro markerer begyndelsen på et partnerskab med potentiale for strategisk samarbejde, hvor forlagsarv møder innovation – med det fælles mål at gøre internationale bogmarkeder mere tilgængelige for forfattere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum