Aarhus Universitet: Arts

To AU-forskere får tildelt millionbevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

Del
Med afsæt i projekter om kønslig ulighed og stigende klimaudfordringer har Shuang L. Frost og Tobias Skiveren fra Aarhus Universitet modtaget forskningsstøtte på godt 2,8 millioner kroner hver.

Kvindelige iværksættere i tech-branchen og danskfagets mulighed for at sætte en grøn dagsorden.

Det er omdrejningspunkterne for to nye forskningsprojekter fra Aarhus Universitet, som Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) netop har belønnet med godt 2,8 millioner kroner hver.

Bag projekterne står to forskere, hvis forskning taler ind i højaktuelle emner som kønslig ulighed og stadigt stigende klimaudfordringer.

Selvunderstøttende fællesskab
Under titlen ’Cultivating Women Tech Founders: A Communities-of-Practice Approach to Entrepreneurial Education in Danish University Incubators’ vil adjunkt Shuang L. Frost fra Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab konkret undersøge, hvordan man kommer den ulighed til livs, der hersker inden for især tech-iværksætteri.

”I dag udgør kvinder kun 25 procent af alle iværksættere i Europa, og andelen er endnu lavere inden for tech-iværksætteri. Denne ubalance afskrækker kvinder fra at forfølge en iværksætterkarriere og er med til at skabe en selvforstærkende ulighed inden for tech-iværksætteri,” siger Shuang L. Frost, der har fået støtte til sit projekt af DFF’s såkaldte Inge Lehmann-program, hvor hensigten netop er at sikre en mere ligelig kønsbalance i forskningsmiljøerne.

Med afsæt i blandt andet et undervisningseksperiment og en antropologisk læringsteori omkring begrebet ’praksisfællesskab’ er målet ifølge forskeren ”at skabe et selvunderstøttende fællesskab af spirende kvindelige iværksættere, som vil støtte hinanden i en karriere inden for tech-iværksætteri – og derigennem bidrage til udviklingen af bæredygtig, inkluderende fremtidig teknologi,” lyder det fra Shuang L. Frost.

Grøn litteratur
Den anden modtager af forskningsfondens bevillinger har rettet blikket mod den grønne omstilling – set i et litterært og didaktisk lys.

Tobias Skiveren, som er adjunkt i Nordisk Sprog og Litteratur, tager således med sit projekt udgangspunkt i en idé om, at danskfaget tilbyder en oplagt mulighed for at kvalificere befolkningens evne til at identificere og reflektere over de rejse-, spise- og generelle forbrugsvaner, der er med til at drive den globale opvarmning.

Tobias Skiveren forklarer:

”Som et af uddannelsessystemets største fag er danskfaget det sted, de fleste af os lærer om vores kulturs historie og dermed også om de overleverede normer og idéer, der præger vores vaner i dag. På den baggrund undersøger forskningsprojektet, i hvilken udstrækning danskfaget ville kunne øge studerendes bevidsthed om deres vaners indvirkning på miljø og klima, hvis litteraturhistorieundervisningen skete ud fra såkaldt ’økokritiske’ principper," siger AU-forskeren, som har modtaget midler fra en særlig pulje med fokus på grøn forskning.

Forskningsprojektet har fået titlen ’Environmental Literacy in L1 Education: Greening Danish Literary History’ og vil blandt andet forsøge at genskrive tre centrale perioder i litteraturhistorien for at spore fremkomsten af miljømæssigt problematiske normer og idéer.

”Derefter gennemfører projektet et feltstudie, der i samarbejde med tre gymnasielærere udvikler og tester nye didaktiske redskaber til at undervise i disse perioder. Og endelig bringes disse indsigter i kontakt med aktive gymnasielærere via en lærebog, formidlingsartikler og efteruddannelseskurser,” fortæller Tobias Skiveren.

Målet for projektet er ifølge ham ”at fremme danskfagets mulighed for at udbrede viden om de kulturelle faktorer af vores aktuelle miljø- og klimamæssige udfordringer,” lyder det.

Begge forskningsprojekter løber i første omgang over de næste tre år.


Yderligere information:

Shuang L. Frost, adjunkt
Institut for Kommunikation og Kultur,
Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab
Mail: shuangfrost@cc.au.dk

Tobias Skiveren, adjunkt
Institut for Kommunikation og Kultur,
Nordisk Sprog og Litteratur
Mail: tobiasskiveren@cc.au.dk

Billeder

Shuang L. Frost. Foto: AU Foto.
Shuang L. Frost. Foto: AU Foto.
Download
Tobias Skiveren. Foto: AU Foto.
Tobias Skiveren. Foto: AU Foto.
Download

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Nyt digitalt kort kortlægger 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 mere end hidtil kendt7.11.2025 07:47:06 CET | Pressemeddelelse

Et internationalt forskerhold med base på Aarhus Universitet og Universitat Autònoma de Barcelona har kortlagt næsten 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 kilometer mere end hidtil kendt. Resultatet offentliggøres i det videnskabelige tidsskrift Nature Scientific Data og giver et nyt og langt mere detaljeret billede af, hvordan Romerriget hang sammen.

Kan mødet med litteratur styrke trivslen blandt læger på en hospitalsafdeling? Det vil forskere bag nyt projekt finde ud af6.11.2025 11:04:54 CET | Pressemeddelelse

Kan læsning og samtale om litteratur være en vej til at styrke trivsel og fællesskab på en arbejdsplads som et hospital? Ja, mener forskere fra Aarhus Universitet, som har undersøgt, om litteratur kan forbedre trivslen blandt læger på en afdeling på Aarhus Universitetshospital. De har nu modtaget omtrent to millioner kroner i støtte af Region Midts Kulturpulje til at udvide projektet.

Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse

Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye