Kan nedfaldsblade fra træer udgøre fremtidens fodtøj?

For kun syv måneder siden offentliggjorde BESTSELLER – via sin investeringsarm Invest FWD – en investering i og samarbejde med virksomheden VitroLabs, der kan gro læder på blot nogle uger via opdyrkede laboratorieceller fra dyr.
Nu annoncerer det danske modehus endnu et samarbejde: denne gang med den britiske innovator Biophilica, som er ved at udvikle et alternativ til lædersko med sit materiale Treekind. Det bliver BESTSELLERs herretøjsbrand JACK & JONES, som skal teste det innovative materiale.
Selvom der efterhånden allerede findes mange plantebaserede læderalternativer på markedet, er der kun ganske få, der er helt fri for plastik, især polyuretan (PU). Det betyder, at materialerne ikke kan genanvendes med hverken eksisterende eller kendte fremtidige teknologier.
”Forarbejdet læder vejer tungt på klimakontoen, men vi skal også sikre os, at alternativet ikke blot skaber et andet miljømæssigt problem, som for eksempel højt plastikindhold eller at holdbarhed og kvalitet er forringet,” siger Camilla Skjønning Jørgensen, BESTSELLERs Innovation Manager.
Læderalternativet Treekind indeholder ingen plastik, men er kreeret med det biologiske lignocellulose fra blade samt et naturligt bindemiddel, som er skabt til at blive nedbrudt i jord eller vand. Ambitionen er at skabe et genanvendeligt materiale som potentielt også kan komposteres, når produktet er udtjent.
Samarbejde er vejen frem
I BESTSELLER undersøges mange forskellige innovative tilgange til udviklingen af læderalternativer. Fælles for dem alle er, at det stort set altid kræver samarbejde at hjælpe lovende innovatorer – såsom Biophilica– til en kommerciel skala. Også derfor involverer BESTSELLER sig som partner i det netop annoncerede Fashion for Good-projekt, der skal teste og validere Biophilicas materiale.
"Vi er begejstrede for at arbejde med BESTSELLER og drage fordel af deres værdifulde ekspertise,” siger Mira Nameth, CEO og grundlægger af Biophilica, og afslutter:
”Samarbejdsprojekter, der kombinerer udvikling med produktionsviden og -metoder, er afgørende for, at startups kan opskalere og i sidste ende få materialer på markedet.”
Fakta:
- Læder udgør kun omkring 1% af BESTSELLERs samlede materialeforbrug
- Til gengæld er forarbejdet læder tungt på klimakontoen, og kan samtidig skabe en debat i sig selv, da det er et biprodukt fra kødindustrien.
- BESTSELLERs Invest FWD investerede tidligere i år i den amerikanske virksomhed VitroLabs, der kan gro læder i laboratorium ved blot at bruge en enkelt celle fra et dyr. Denne celle fungerer som et frø, der selvgenererer i bioreaktorer.
- Desuden har Invest FWD de seneste år investeret i en række teknologier til eksempelvis genanvendelse af tekstiler og til at lave nye fibre ud af affald. Det gælder bl.a. Ambercycle, Circular Systems, Infinited Fiber og Evrnu.
- BESTSELLER har siden 2018 været strategisk partner i Fashion For Good og har igennem partnerskabet været en del af en lang række pilotprojekter med lovende innovatorer. Projekterne strækker sig fra blockchainteknologi, infrastruktur for tekstilgenanvendelse, transformering af landbrugsaffald til tekstilfibre, teknologiudvikling af kemisk genanvendelse af polyester, validering af sort pigment lavet af affald og meget mere. Find et overblik her.
Nøgleord
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLERs jubilæum markeres med 50 millioner til 50 organisationer3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I anledningen af modevirksomhedens 50-års jubilæum donerer BESTSELLER Foundation 50 millioner kroner til udenlandske og danske organisationer. Herhjemme sikrer det blandt andet, at BørneMobilen kommer tilbage på vejene, støtte til sårbare grupper og til naturen, mens Københavns nye hospital får en indendørs kunsthave.
BESTSELLER fortsætter støtten til lokale projekter i Brande14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For syvende år i træk uddeler BESTSELLER midler til lokale projekter, der bidrager positivt til udviklingen i Brande, hvor modevirksomheden har sit hovedsæde. Ansøgningsvinduet er nu åbent.
BESTSELLER lancerer designkonkurrence for internationale talenter20.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I 2025 fejrer den danske modevirksomhed 50-års jubilæum. Det markeres blandt andet med en designkonkurrence, hvor internationale designstuderende og talenter inviteres til at skabe en særkollektion, som fortolker design gennem de seneste fem årtier.
BESTSELLER indleder byggeriet af logistikcenter i Holland27.1.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
BESTSELLER har netop taget første spadestik til et logistikcenter i Holland, tegnet af arkitektvirksomheden Henning Larsen. Med 155.000 m2 og 1400 robotter skal de nye faciliteter bringe modevirksomhedens forsyningskæde endnu tættere på de største markeder i Europa.
Ung para-længdespringer vinder BESTSELLERs Olympiske Håb4.1.2025 21:36:47 CET | Pressemeddelelse
For 16. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld, spirende dansk atlet, der spås en stor fremtid inden for sin sport. I år er det den 23-årige para-længdespringer Emilie Aaen, som løber med titlen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum