Kan nedfaldsblade fra træer udgøre fremtidens fodtøj?

For kun syv måneder siden offentliggjorde BESTSELLER – via sin investeringsarm Invest FWD – en investering i og samarbejde med virksomheden VitroLabs, der kan gro læder på blot nogle uger via opdyrkede laboratorieceller fra dyr.
Nu annoncerer det danske modehus endnu et samarbejde: denne gang med den britiske innovator Biophilica, som er ved at udvikle et alternativ til lædersko med sit materiale Treekind. Det bliver BESTSELLERs herretøjsbrand JACK & JONES, som skal teste det innovative materiale.
Selvom der efterhånden allerede findes mange plantebaserede læderalternativer på markedet, er der kun ganske få, der er helt fri for plastik, især polyuretan (PU). Det betyder, at materialerne ikke kan genanvendes med hverken eksisterende eller kendte fremtidige teknologier.
”Forarbejdet læder vejer tungt på klimakontoen, men vi skal også sikre os, at alternativet ikke blot skaber et andet miljømæssigt problem, som for eksempel højt plastikindhold eller at holdbarhed og kvalitet er forringet,” siger Camilla Skjønning Jørgensen, BESTSELLERs Innovation Manager.
Læderalternativet Treekind indeholder ingen plastik, men er kreeret med det biologiske lignocellulose fra blade samt et naturligt bindemiddel, som er skabt til at blive nedbrudt i jord eller vand. Ambitionen er at skabe et genanvendeligt materiale som potentielt også kan komposteres, når produktet er udtjent.
Samarbejde er vejen frem
I BESTSELLER undersøges mange forskellige innovative tilgange til udviklingen af læderalternativer. Fælles for dem alle er, at det stort set altid kræver samarbejde at hjælpe lovende innovatorer – såsom Biophilica– til en kommerciel skala. Også derfor involverer BESTSELLER sig som partner i det netop annoncerede Fashion for Good-projekt, der skal teste og validere Biophilicas materiale.
"Vi er begejstrede for at arbejde med BESTSELLER og drage fordel af deres værdifulde ekspertise,” siger Mira Nameth, CEO og grundlægger af Biophilica, og afslutter:
”Samarbejdsprojekter, der kombinerer udvikling med produktionsviden og -metoder, er afgørende for, at startups kan opskalere og i sidste ende få materialer på markedet.”
Fakta:
- Læder udgør kun omkring 1% af BESTSELLERs samlede materialeforbrug
- Til gengæld er forarbejdet læder tungt på klimakontoen, og kan samtidig skabe en debat i sig selv, da det er et biprodukt fra kødindustrien.
- BESTSELLERs Invest FWD investerede tidligere i år i den amerikanske virksomhed VitroLabs, der kan gro læder i laboratorium ved blot at bruge en enkelt celle fra et dyr. Denne celle fungerer som et frø, der selvgenererer i bioreaktorer.
- Desuden har Invest FWD de seneste år investeret i en række teknologier til eksempelvis genanvendelse af tekstiler og til at lave nye fibre ud af affald. Det gælder bl.a. Ambercycle, Circular Systems, Infinited Fiber og Evrnu.
- BESTSELLER har siden 2018 været strategisk partner i Fashion For Good og har igennem partnerskabet været en del af en lang række pilotprojekter med lovende innovatorer. Projekterne strækker sig fra blockchainteknologi, infrastruktur for tekstilgenanvendelse, transformering af landbrugsaffald til tekstilfibre, teknologiudvikling af kemisk genanvendelse af polyester, validering af sort pigment lavet af affald og meget mere. Find et overblik her.
Nøgleord
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’17.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner. Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.
ONLY lancerer målrettet t-shirt-program af genanvendt tekstil10.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som endnu et led i at integrere tekstil-til-tekstil genanvendt polyester i sin leverandørkæde har et af BESTSELLERs største brands omdannet et program af basistoppe til genanvendt polyester fra tekstilaffald. De første styles er allerede i butikkerne.
Tysk teknologi får støtte fra BESTSELLER til at avancere genanvendelse af polyester20.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Investeringen fra BESTSELLER følger en omfattende bevilling fra EU, som sikrer, at tyske matterr nu er et stort skridt nærmere deres kommende fabrik, der skal skalere genanvendelsesmulighederne for polyester. Det strategiske partnerskab med matterr sker som led i BESTSELLERs løbende investeringer i udviklingen af fremtidens materialer.
Erfaren finansprofil til BESTSELLER18.8.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Line Andrea Fandrup tiltræder som ny CFO i BESTSELLER. Hun kommer med solid erfaring fra bl.a. A.P. Møller-Mærsk, ROCKWOOL, Novozymes og senest NKT, hvor hun siden 2020 har været Group CFO. I BESTSELLER får Line Andrea Fandrup ansvaret for at styrke og udvikle modevirksomhedens finansielle fundament i en tid med store investeringer og ambitiøse vækstmål.
CFO-skifte i BESTSELLER efter otte år med vækst og forandring12.8.2025 16:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter otte år fratræder CFO Thomas Børglum Jensen sin stilling i BESTSELLER.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum