Østerbro Teater

Østerbro Teater og B.93 vil forbedre unges trivsel med nyt samarbejde

B.93 og Østerbro Teater, herunder Øster Gasværk Teater, Teater Republique og Revolver, har i et nyt, tæt samarbejde startet udviklingen af et tværkulturelt fællesskab. Et fællesskab, som skal danne ramme for dannelse og bevægelse for yngre generationer på Østerbro. Østerbro Teater og B.93 tror på, at unges trivsel er et samfundsansvar, som foreninger og kulturinstitutioner har en særlig rolle.
Fotograf Morten Mejnecke

B.93 og Østerbro Teater har i dag indgået et samarbejde om udviklingen af et tværkulturelt fællesskab for børn og unge. Samarbejdet skal facilitere og fremme dannelse og bevægelse hos Østerbros yngre generationer. Formålet er at øge trivslen hos unge mennesker med fokus på at skabe det hele menneske.

Samarbejdet skal både kombinere styrkerne ved fodbold og scenekunst, men også udvide horisonten hos de unge medlemmer hos både B.93 og Østerbro Teater.

Hos B.93 ønsker vi at være meget mere end en fodboldklub. Vi ser fodbold som en leg med bevægelse, og vi tror på mennesket over talentet. Derfor interesserer vi os for vores medlemmers ve og vel, ligesom det for Østerbro Teater er vigtigt, at deres medlemmer trives. At vi sammen kan arbejde for at fremme trivslen, er fantastisk,” siger Patrick Hyldgård, administrerende direktør for B.93.

Hos Østerbro Teater mener vi, at teatret er stedet for refleksion, og vi ønsker at åbne op for børn og unges kreative tanker. Når vi bygger bro med B.93, handler det om at spille hinanden gode. Vi vil gerne klæde mennesker på til at kunne leve og forstå deres eget og andres liv endnu bedre. Ved at åbne vores hus endnu mere op for en gruppe, der normalt ikke ville besøge os, ønsker vi sammen med B.93 at være endnu mere inkluderende og blive til et hus for mangfoldigheden,” siger Lene Christensen, administrerende direktør for Østerbro Teater.

Første tiltag er et legeunivers med fokus på udklædning og kropslig udfoldelse. Det betyder en scene hos B.93 i de varme måneder og events i teatret om vinteren. Fremtiden vil også byde på fodboldkampe på scenen på Østre Gasværk Teater, højtlæsning fra skuespillere på B.93’s baner og netværksarrangementer på kryds og tværs med fælles temaer.

Stort ansvar for unges trivsel
Det nye samarbejde bygger først og fremmest på en fælles forståelse for det ansvar, som kultur-og foreningslivet har for at sikre mental og fysisk velvære hos unge mennesker. Holdningen er, at trivsel er et ansvar, som vi ikke kun kan overlade til politikerne.

I løbet af valgkampen var mistrivsel blandt børn og unge heldigvis et stort fokuspunkt for mange af de opstillede kandidater. Det er en vigtig udfordring, som politikerne også skal have hjælp til at finde løsninger på. Vores samarbejde skal hjælpe til en større trivsel for den næste generation, der sikrer større fællesskab og gør vores samfund rigere. Samtidig er det vores fælles ønske, at vi kan inspirere andre til indgå lignende samarbejder i deres lokalmiljøer,” siger Lene Christensen, administrerende direktør for Østerbro Teater.

Startskuddet til samarbejdet er i aften den 21. november kl. 18.00 på Teater Republique, Østerfælled Torv 37, 2100 Kbh Ø, hvor alle er velkomne. Her vil B.93’s administrerende direktør Patrick Hyldgård og Østerbro Teaters udviklingsansvarlige, Lone Rix, præsentere tankerne bag det nye samarbejde.

Lone Rix, forretningsudvikler: lori@osterbroteater.dk, 2194 2069
Patrick Hyldgård, administrerende direktør: phk@b93.dk

Fotograf Morten Mejnecke
Fotoarkiv Østerbro Teater
Adm. dir. Patrick Hyldgård. Fotograf Medley Capital
Adm. dir. Lene Christensen. Fotograf Jonas Fogh

Information om Østerbro Teater

Østerbro Teater
Morten Grunwalds Plads 1

+45 3927 9111http://www.osterbroteater.dk/

Den 1. juli 2017 blev Østre Gasværk Teater og Teater Republique samlet under det fælles navn: Østerbro Teater. Med Østerbro Teater ønsker vi at markere et styrket og fornyet teaterliv i bydelen. Teatret er fuldt producerende medlem af Det Københavnske Teatersamarbejde. Desuden er Østerbro Teater en del af teaternetværket Mitos21, der blev grundlagt i oktober 2008. Mitos21 primære formål er at skabe uformelle netværk af professionelle teaterfolk, samt at styrke forbindelsen mellem det kunstneriske arbejde og samfundsrelevante spørgsmål både af national og international karakter.

Følg pressemeddelelser fra Østerbro Teater