Coop går over til statens dyrevelfærdsmærke
Nu bliver det enklere for kunderne at finde de varer, hvor der er taget hensyn til dyrevelfærd. Fremover vil der kun findes ét mærke.
Efter at have haft sin egen mærkningsordning, der består af 1-4 hjerter, gennem de seneste ca. fem år, har Coop besluttet at skifte til den statslige ordning, der består af 1-3 hjerter. Det sker fra 1. januar 2023.
”Vi skabte vores egen ordning i 2016, fordi vi ville øge dyrevelfærden og give vores kunder mulighed for at vælge bedre dyrevelfærd til. Dengang var statens mærke Bedre Dyrevelfærd endnu ikke lanceret. Nu må vi imidlertid erkende, at vi kan gøre mere for dyrevelfærden ved at være med i den fælles ordning og dér påvirke, hvordan kravene udvikler sig og dermed bidrage til en løbende forbedring af dyrevelfærden. Derfor tilslutter vi os det statslige mærke,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.
I Coops butikker vil man dog ikke finde grisekød med kun et hjerte i Bedre Dyrevelfærds-mærkningen, for Coop mener fortsat, at det anpriser et for lavt niveau af dyrevelfærd.
Beslutningen betyder også, at de produkter, der hidtil har fået 4 dyrevelfærdshjerter i Coops mærkningsordning, fremover ikke kan få et ”ekstra hjerte” for den ekstraordinære gode dyrevelfærd. De producenter, der har skabt en produktionsform, som lever op til de fire hjerter, har dog alle så stærke navne og fortællinger, at Coop forventer, at de vil leve videre som brands med hver sin stærke fortælling om den helt særlige og dedikerede tilgang til dyrevelfærd, som kunderne kender dem for i dag. Det er varer som f.eks. Poppelgrisen, Thises Græsmælk og nogle af de økologisk æg fra Dueholm.
Coop håber med sin beslutning, at markedet for produkter med øget dyrevelfærd vil vokse, og at man i samarbejde med de øvrige partnere i mærkningsordningen vil få revideret kriterierne bag dyrevelfærdsmærket med udgangspunkt i den nyeste forskning i dyrevelfærd, så det kontinuerlige løft af dyrevelfærden i Danmark fortsætter.
Yderligere information: CSR-chef Thomas Roland, 3091 9242
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Ny madspildsløsning til hjemmet forlænger holdbarheden på frugt og grønt11.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
Her er Coops nye Ungeminister: Amalie Smidt Banggaard10.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter en spændende og demokratisk valgproces har Coop nu fundet sin nye ungeminister. Det er med stor glæde, at Coop kan præsentere Amalie Smidt Banggaard som den nye stemme for de unge medarbejdere.
Salget af dagligvarer stiger stærkt syd for grænsen4.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Gennem det seneste år er salget af de mest almindelige fødevarer som mælk, frugt og grønt, kød og pålæg steget med over 10 procent i de tre store butikker, som Coop har syd for grænsen, Fakta Tyskland. ”Vi sælger stadig de store traditionelle grænsehandelsvarer – øl, vand og slik – men det er på de øvrige dagligvarer, at vi oplever den store vækst, både lige nu og over hele det seneste år,” siger direktør Kasper Allermann, Fakta Tyskland. Prisstigningerne på dagligvarer i Danmark generelt har fået flere danskere til at købe flere af deres basale dagligvarer, når de er i Tyskland. ”Vi har hele tiden satset på at have et større udvalg af almindelige dagligvarer, og ikke kun satse på øl, vand og slik. Det giver bonus nu, ikke mindst fordi vi også kan tilbyde mange af de gode varer fra Coop,” siger Kasper Allermann. Hvis man undrer sig over, hvordan det er muligt at sælge de samme varer billigere i Tyskland end i Danmark, er forklaringen mindre moms, færre afgifter og et generelt lavere om
Coop og Thise runder milepæl: 100 produkter på hylderne4.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop har nok engang udvidet sortimentet af produkter fra Thise Mejeri. Skyr med citron 160 g med müsli er Thise-produkt nummer 100 i Coops butikker.
Grundlovsdag fejres med fornyet styrke – og ny kage26.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vær med til at fejre demokratiet og fællesskabet med en ny, lækker grundlovskage fra Coop og GRUNDLOVSFESTEN
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum