If Forsikring

Digitalisering en nøglefaktor bag Ifs stærke resultat

Del
KVARTALSREGNSKAB: Forsikringsselskabet If præsenterer et stærkt tredje kvartal med en vækst på 5,7 procent i præmieindtægter og en combined ratio på 81,6.
If, og koncernchef Morten Thorsrud, håndterer de turbulente tider godt, og kommer ud af tredje kvartal med en samlet præmievækst på 5,7 procent. (Foto: Fredrik Persson)
If, og koncernchef Morten Thorsrud, håndterer de turbulente tider godt, og kommer ud af tredje kvartal med en samlet præmievækst på 5,7 procent. (Foto: Fredrik Persson)

If håndterer de turbulente tider, med høj inflation, stigende renter og krig i Europa, med en sikker hånd. Det tekniske resultat i tredje kvartal stiger til 2.498 MSEK og overgår Ifs egen målsætning for combined ratio. Samtidig oplever alle forretningsområder et voksende antal kunder. Kundetilfredsheden og fastholdelsen er fortsat meget høj.

En nøglefaktor bag resultatet er en hybridmodel, der kombinerer at være det mest digitale forsikringsselskab med de fysiske leveringer, som ikke kan digitaliseres.

- En vigtig del af forklaringen bag Ifs stabile resultat er, trods de turbulente tider, at styrke vores position som det førende digitale forsikringsselskab på verdens mest digitaliserede marked. Positionen som digitalt førende udspringer primært af, at vi leverer på øverste hylde i særdeleshed på skadeområdet, siger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

Norden er verdens mest digitalt modne forsikringsmarked. Både vores samfund og de nordiske kunder er førende i verden. Vi bruger digitale betalingsløsninger, har digitale registre til biler og boliger, og den digitale modenhed blandt kunderne er meget høj.

Digitalisering driver forsikringsbranchen hurtigt fremad. Den hurtige udvikling gavner de store, veletablerede teknologiorienterede virksomheder, særligt på grund af tre faktorer:

For det første giver størrelse mulighed for at investere. If investerer over 1 milliard SEK om året alene på IT-udvikling. Ifs ”Tech Community” består af mere end 1.000 højt kvalificerede fagfolk.

For det andet givet dét at være totaludbyder af forsikringer adgang til en væsentlig konkurrencefordel: Data. Data giver viden, som gør det muligt at beregne og håndtere risici og sætte de rigtige priser. Eksempelvis forsikrer If hver femte bil i Norden. Det giver mere indsigt i trafikadfærd og risikofaktorer end nogen andre.

For det tredje er forsikringer nødvendigvis et hybridprodukt: En digital løsning kan forbedre kundeoplevelsen og gøre forsikringsprocesserne mere smidige, men ofte indeholder ydelsen også fysiske leveringer. If kan udvikle digitale værktøjer, så kunden selv kan uploade billeder af sin bulede bil og bestille tid hos autoværkstedet. Men hvis en bil bryder sammen på motorvejen, er digitale løsninger ikke nok. Der er behov for en fysisk ydelse i form af bjærgningskøretøj, som skal ankomme hurtigst muligt for at løse problemet.

If fortsætter år efter år med at være det største forsikringsselskab i Norden. Antallet af kunder vokser og kundetilfredsheden stiger fra et allerede højt niveau. Resultat, som præsenteres i dag, er et resultat af dette, siger Morten Thorsrud.

Koncernresultat for tredje kvartal
Koncernens resultater for tredje kvartal 2022 viser et stabilt resultat for Nordens største forsikringsselskab, til trods for et vigende bilsalg og flere storskader end normalt. Resultatet er på niveau med året før, når der tages højde for covid-19 effekter.

Den usædvanligt høje inflation gør det fremadrettet vigtigt at tilpasse priserne, da If tilbyder kunderne en 12-måneders fast pris. På nordisk plan vurderer If en skadesinflation svarende til øgede omkostninger på 4-5 procent.

  • Combined ratio for tredje kvartal er 81,6 (80,2 i tredje kvartal 2021)
  • Tekniske resultat for kvartalet er 2.498 MSEK (2.448)
  • Præmieindtægter i kvartaler 11.537 MSEK (10.536)
  • If har en samlet præmievækst på 5,7 procent i tredje kvartal, og 7,0 procent efter årets første ni måneder

Det danske resultat
Præmieindtægter, uden valutaeffekter, stiger med 1,2 procent i løbet af tredje kvartal og 10,5 procent for årets første ni måneder. Stærkeste vækst ses i industrisegment, der dækker de største virksomheder.

  • Præmieindtægter i tredje kvartal var 1,080 MSEK (1,026 MSEK i tredje kvartal 2021)
  • Det tekniske resultat landede på 214 MSEK (213 MSEK)
  • Combined ratio for tredje kvartal var 83,4 procent (81,7)


Her kan du læse mere om If og vores ejere Sampos resultat: 
https://www.sampo.com/investors/financial-information/financial-reports/2022/interim-statement-q32022/

Nøgleord

Kontakter

Billeder

If, og koncernchef Morten Thorsrud, håndterer de turbulente tider godt, og kommer ud af tredje kvartal med en samlet præmievækst på 5,7 procent. (Foto: Fredrik Persson)
If, og koncernchef Morten Thorsrud, håndterer de turbulente tider godt, og kommer ud af tredje kvartal med en samlet præmievækst på 5,7 procent. (Foto: Fredrik Persson)
Download
(Foto: If/PR)
(Foto: If/PR)
Download

Information om If Forsikring

If Forsikring
If Forsikring
Stamholmen 159
2650 Hvidovre

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse

If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve

Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å

Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse

If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye