Digitalisering en nøglefaktor bag Ifs stærke resultat

If håndterer de turbulente tider, med høj inflation, stigende renter og krig i Europa, med en sikker hånd. Det tekniske resultat i tredje kvartal stiger til 2.498 MSEK og overgår Ifs egen målsætning for combined ratio. Samtidig oplever alle forretningsområder et voksende antal kunder. Kundetilfredsheden og fastholdelsen er fortsat meget høj.
En nøglefaktor bag resultatet er en hybridmodel, der kombinerer at være det mest digitale forsikringsselskab med de fysiske leveringer, som ikke kan digitaliseres.
- En vigtig del af forklaringen bag Ifs stabile resultat er, trods de turbulente tider, at styrke vores position som det førende digitale forsikringsselskab på verdens mest digitaliserede marked. Positionen som digitalt førende udspringer primært af, at vi leverer på øverste hylde i særdeleshed på skadeområdet, siger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.
Norden er verdens mest digitalt modne forsikringsmarked. Både vores samfund og de nordiske kunder er førende i verden. Vi bruger digitale betalingsløsninger, har digitale registre til biler og boliger, og den digitale modenhed blandt kunderne er meget høj.
Digitalisering driver forsikringsbranchen hurtigt fremad. Den hurtige udvikling gavner de store, veletablerede teknologiorienterede virksomheder, særligt på grund af tre faktorer:
For det første giver størrelse mulighed for at investere. If investerer over 1 milliard SEK om året alene på IT-udvikling. Ifs ”Tech Community” består af mere end 1.000 højt kvalificerede fagfolk.
For det andet givet dét at være totaludbyder af forsikringer adgang til en væsentlig konkurrencefordel: Data. Data giver viden, som gør det muligt at beregne og håndtere risici og sætte de rigtige priser. Eksempelvis forsikrer If hver femte bil i Norden. Det giver mere indsigt i trafikadfærd og risikofaktorer end nogen andre.
For det tredje er forsikringer nødvendigvis et hybridprodukt: En digital løsning kan forbedre kundeoplevelsen og gøre forsikringsprocesserne mere smidige, men ofte indeholder ydelsen også fysiske leveringer. If kan udvikle digitale værktøjer, så kunden selv kan uploade billeder af sin bulede bil og bestille tid hos autoværkstedet. Men hvis en bil bryder sammen på motorvejen, er digitale løsninger ikke nok. Der er behov for en fysisk ydelse i form af bjærgningskøretøj, som skal ankomme hurtigst muligt for at løse problemet.
– If fortsætter år efter år med at være det største forsikringsselskab i Norden. Antallet af kunder vokser og kundetilfredsheden stiger fra et allerede højt niveau. Resultat, som præsenteres i dag, er et resultat af dette, siger Morten Thorsrud.
Koncernresultat for tredje kvartal
Koncernens resultater for tredje kvartal 2022 viser et stabilt resultat for Nordens største forsikringsselskab, til trods for et vigende bilsalg og flere storskader end normalt. Resultatet er på niveau med året før, når der tages højde for covid-19 effekter.
Den usædvanligt høje inflation gør det fremadrettet vigtigt at tilpasse priserne, da If tilbyder kunderne en 12-måneders fast pris. På nordisk plan vurderer If en skadesinflation svarende til øgede omkostninger på 4-5 procent.
- Combined ratio for tredje kvartal er 81,6 (80,2 i tredje kvartal 2021)
- Tekniske resultat for kvartalet er 2.498 MSEK (2.448)
- Præmieindtægter i kvartaler 11.537 MSEK (10.536)
- If har en samlet præmievækst på 5,7 procent i tredje kvartal, og 7,0 procent efter årets første ni måneder
Det danske resultat
Præmieindtægter, uden valutaeffekter, stiger med 1,2 procent i løbet af tredje kvartal og 10,5 procent for årets første ni måneder. Stærkeste vækst ses i industrisegment, der dækker de største virksomheder.
- Præmieindtægter i tredje kvartal var 1,080 MSEK (1,026 MSEK i tredje kvartal 2021)
- Det tekniske resultat landede på 214 MSEK (213 MSEK)
- Combined ratio for tredje kvartal var 83,4 procent (81,7)
Her kan du læse mere om If og vores ejere Sampos resultat:
https://www.sampo.com/investors/financial-information/financial-reports/2022/interim-statement-q32022/
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab, og hver femte husstand i Norden er forsikret i If. 10.000 medarbejdere tager sig af vores mere end 4,5 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor milepæl: Nu er Topdanmark en del af If1.7.2025 07:46:35 CEST | Pressemeddelelse
1. juli markerer en vigtig milepæl: Topdanmark er nu officielt en del af If, Nordens største forsikringsselskab. Med integrationen samles to stærke selskaber i én fælles nordisk struktur. Integrationen betyder ikke noget for kunders forsikringer og dækninger – de vil fortsat have de samme gode dækninger og services. Med integrationen bliver If Danmarks næststørste forsikringsselskab med en markedsandel på cirka 21 procent og en ledende position i flere segmenter – for eksempel inden for sundhedsforsikringer til erhvervskunder. ”Det er en stor milepæl, at integrationen af Topdanmark nu er gennemført. Vi står med et stærkere fundament end nogensinde for at hjælpe vores kunder. Vi ønsker at være til stede, når det virkelig gælder, og tilbyde stabile og pålidelige forsikringer, der skaber reel værdi i hverdagen – for privatpersoner, virksomheder og samfundet som helhed,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Forsikringskoncernen Sampo gennemførte i september 2024 et købstilbud på Topdan
Her er den vigtigste faktor, når danskerne vælger job – det er ikke lønposen30.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
En attraktiv lønpakke står højt på ønskelisten hos mange danskere, når de er på udkig efter et job. Flere faktorer er dog vigtigere end en høj løn, når danskerne skal pege på, hvad der gør en arbejdsgiver attraktiv, og højdespringeren er fleksibelt arbejde. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport udarbejdet af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. 58 procent af de 1.065 adspurgte danskere peger på fleksibelt arbejde som en faktor, der gør arbejdspladsen attraktiv. Kun 33 procent af de adspurgte danskere peger på ”høj løn”. ”Undersøgelsen understreger, at det ikke længere er nok at tilbyde høj løn og goder til sine ansatte. Som virksomhed skal man også være klar til at tilbyde fleksibilitet, hvis man vil tiltrække de dygtigste kandidater,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg i If. Kan give bagslag Fleksibelt arbejde kan blandt andet indebære, at medarbejdere har mulighed for at arbejde hjemme eller uden for almindelig arbejdstid. Denne arbejdsform
If og Topdanmark: Det dækker din rejseforsikring ved hedebølge eller skovbrand25.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere sydeuropæiske lande er ramt af en hedebølge, netop som mange danskere gør sig klar til sommerferie. Det rejser naturligt spørgsmålet: Hvordan er man dækket som forsikringskunde, hvis feriedestinationen rammes af ekstrem varme eller skovbrand? De senere år har særligt Sydeuropa oplevet gentagne hedebølger og naturbrande, og det har fået kunder hos If og Topdanmark til at henvende sig med spørgsmål om rejseforsikringens dækning. "Vi forstår godt, at det kan føles utrygt at rejse til et område ramt af skovbrand. Som udgangspunkt dækker afbestillingsforsikringen ikke i sådanne tilfælde. Men hvis myndigheder fraråder indrejse eller anbefaler evakuering på grund af naturkatastrofe, kan der være mulighed for dækning – forudsat at kunden har de rette dækninger,” siger Lama Chehade, skadeschef i Ifs danske forretning. Hvornår dækker afbestillingsforsikringen? Især forældre med små børn og ældre borgere har henvendt sig med et ønske om at gøre brug af afbestillingsforsikringen på grund af
Mange danskere arbejder, selvom de er syge: Kan bidrage til usund kultur16.6.2025 06:29:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver anden dansker fortsætter med at arbejde, selvom de føler sig syge. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport gennemført blandt 1.065 danskere af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. “Man bør ikke arbejde, når man er syg. Arbejde under sygdom kan både have konsekvenser for den enkelte og arbejdspladsen, og derfor er det et problem, at så mange danskere arbejder trods sygdom,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg hos If. 51 procent af de adspurgte danskere svarer i undersøgelsen, at de arbejder, selvom de er syge. 24 procent tilkendegiver, at de møder fysisk op på arbejdspladsen under sygdom, mens 12 procent arbejder hjemmefra. 15 procent svarer, at det varierer, om de møder ind på arbejdspladsen eller arbejder hjemmefra under sygdom. Kun 39 procent vælger at lade arbejdet ligge, når de er syge, mens ti procent ikke svarer på, om de fortsætter med at arbejde under sygdom. "Man risikerer at smitte sine kolleger, hvis man tager på arbejde, når man
Danskere stresser i stilhed: Husker dårligere og sover ringere15.5.2025 13:09:15 CEST | Pressemeddelelse
Selvom Danmark er det land i Norden, hvor færrest oplever hyppig stress, viser en ny, omfattende rapport fra Nordens største forsikringsselskab, If, at mange danskere lever med skjulte symptomer på mental belastning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum