PostNord køber Danmarks største netværk af pakkebokse
PostNords køb af Nærboks skal ses som en del af koncernens store ambitioner på pakkeboksområdet.
- PostNord arbejder hele tiden på at gøre hverdagen lettere for vores kunder, og en del af det er at tilbyde nemme og effektive leveringsløsninger. I kølvandet på pandemien er pakkeboksene blevet ekstra populære, fordi der ikke er fysisk kontakt ved leveringen. Vores mål er at have over 12.500 pakkebokse i eget regi i Norden inden udgangen af 2022, og vi har planlagt yderligere investeringer i pakkebokse i 2023, siger Annemarie Gardshol, PostNords Group CEO.
Pakkebokse er et stærkt supplement til PostNords betjente udleveringsnetværk, hvor e-handelsforbrugerne selv kan vælge pakkeboksen som et leveringsalternativ i netbutikkens check out.
- Vi oplever en enorm vækst i pakkemængderne i øjeblikket, og opkøbet styrker vores position som den leverandør herhjemme, der er stærkest på hjemmelevering og samtidig har det stærkeste netværk af udleveringssteder, siger Peter Kjær Jensen, CEO i PostNord i Danmark.
Pakkeboksene giver en nem og fleksibel adgang til at hente pakker, og de har været en stor succes hos danskerne.
- For PostNord er det vigtigste, at det er så enkelt som muligt for kunderne at modtage deres pakker. Nærboks-konceptet er populært blandt vores kunder, som sætter pris på 24/7 tilgængelighed og nærhed. Derfor er vi glade for aftalen med SwipBox om at overtage deres andel af selskabet bag Nærboks, fortsætter Peter Kjær Jensen.
Nærboks har hidtil været et joint venture mellem PostNord og SwipBox gennem selskabet Nordic Infrastructure, men fremover er det selskab og netværket af pakkebokse 100 pct. ejet af PostNord. Udover PostNord benyttes netværket også af bl.a. af DHL og Bring.
SwipBox, som producerer Infinity-pakkeboksene, som Nærboks-netværket består af, er også tilfredse med handlen.
- Vi er glade for at have været pionerer på Nærboks-netværket, og samtidig gjort miljøet en tjeneste, siger Jens Rom, CEO for SwipBox, og fortsætter:
- Hos SwipBox oplever vi heldigvis stor international interesse for vores pakkebokse, og vi vil nu fokusere på at udbrede Infinity-konceptet i Norden, Europa og globalt. Derfor giver det god strategisk mening for SwipBox at sælge vores andel af Nærboks til PostNord.
Efter PostNords overtagelse af ejerskabet af Nærboks fortsætter det som et såkaldt åbent netværk, der også kan benyttes af andre distributører. Det er planen, at antallet af pakkebokse i netværket skal udvides til 3.100 pakkebokse i 2021.
Yderligere info: PostNord Presse 33 61 60 01 / presse@postnord.com eller til Jens Rom, CEO, SwipBox 29 41 66 11 / jens.rom@swipbox.com.
Fakta:
Nærboks er placeret ved supermarkeder, boligkarréer, parkeringspladser og andre centrale steder, hvor mange har deres daglige færden.
Nærboksen er batteridrevet, og der kommunikeres med brugeren via bluetooth, når pakken skal hentes ud af boksen. Desuden skal man bruge en smartphone og en app for at hente pakker i Nærboks.
PostNord har i forvejen et netværk af ca. 420 pakkebokse – de røde pakkebokse.
Information om PostNord Danmark
Følg pressemeddelelser fra PostNord Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PostNord Danmark
Black Friday i juni? Danskerne shopper online som aldrig før18.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes store shoppelyst i juni har fået pakkemængderne hos PostNord til at slå nye rekorder for perioden.
Ny skov spirer fra samarbejde mellem PostNord og NorthSide4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PostNord og NorthSide har bidraget til at plante ny skov ved Vilhelmsborg gennem Klimaskovfonden, og sammen vil de nu engagere festivalgæsterne på dette års NorthSide festival i at plante endnu flere træer og udvide skoven.
PostNord planter endnu en skov ved Vilhelmsborg syd for Århus3.6.2025 16:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PostNord gør klar til at plante endnu en skov i Danmark, og denne gang bliver det ved Vilhelmsborg syd for Århus. Skovplantningen sker i samarbejde med Klimaskovfonden, hvor medarbejdere og kunder griber spaderne og planter skov den 3. juni 2025.
E-barometeret tager pulsen på danskerne: Mobile, bevidste og digitalt krævende13.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fleksibilitet, valgfrihed og gode priser driver danskernes voksende onlineshoppelyst – og udlandet lokker som aldrig før, viser PostNords helt nye E-barometer 2025.
PostNords nye kampagnefilm sætter fokus på talentudvikling12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PostNord har lanceret endnu en kampagnefilm, som lige nu ruller over danskernes digitale kanaler. Kampagnen har fokus på talentudvikling og PostNords nye tagline ’Til tiden’.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum