Norsk mobility-startup indtager Danmark og teamer up med Nordens største forsikringsselskab

Hver dag bringer biludlejningsselskaber, bilforhandlere, leasingselskaber og værksteder hundredvis af biler fra A til B for at få aftaler og kapacitet til at gå op. Tid, der går fra mekanikeres, pladesmedes og salgskonsulenters kerneopgaver, når de foretager transporterne.
Den udfordring satte norske Gire Mobility sig i 2019 for at løse. Indtil videre er 29.000 biltransporter i Norge løst af Gire Mobility. Ambitioner for det nordiske marked får dem nu til at etablere sig i Danmark.
Gire Mobility Danmark gik i luften for knap en måned siden med fokus på at levere transporter og at være logistikpartner og forsyningskæde for den danske mobility branche. I første omgang er det B2B-segmentet, der er fokus på. På kundelisten er leasingselskaber, bilimportører og forhandlere, men også delebilsordninger er i kikkerten.
Aftale med Nordens største forsikringsselskab
Et væsentligt element, når ejere skal overgive sine biler i Gires varetægt, har været at inkludere en forsikring, som fjerner både chaufførens og ejerens bekymring for skader, der kan opstå under transporten. Gire har indgået partnerskab med Nordens største forsikringsselskab, og lægger ikke skjul på, at If Forsikring var førsteprioritet.
”I Gire tænker vi hele tiden innovativt. Og vi udvikler os hurtigt. Derfor har vi også brug for en agil og handlingsparat forsikringsleverandør. Det er If, og vi er derfor rigtig glade for samarbejdet”, siger Christopher Haar, Country Manager for Gire i Danmark.
”If er en stor spiller inden for mobility, de har en mangeårig tilstedeværelse på alle nordiske markeder og med deres nordiske setup er det lettere for os at skalere vores forretning,” siger han.
Risikofri transport
Med forsikringsaftalen med If kan Gire tilbyde risikofri transport for deres kunder. Bilen er fuldt forsikret fra det øjeblik Gire-chaufføren kører fra den aftalte adresse og til bilen leveres på destinationen. Skulle der ske en skade undervejs, får det ingen konsekvenser for hverken kundens egen bilforsikring, selvrisiko eller præmietrin.
”Hele sidste år havde vi i Norge en meget lav skaderate og samtidig med at vi havde en enorm vækst på antallet transporter. Kunden kan derfor trygt overlevere bilen til vores Gire-chaufførerne”, siger Christopher Haar.
Han supplerer, at Gire stiller særlige krav til både chaufførernes kompetencer og alder.
Hos If Forsikring siger Jonas Hørdam, Head of Mobility Danmark, om aftalen:
”Gire Mobility kommer med et interessant nyt koncept, der kan være med til at løse et kapacitetsproblem i branchen. Konceptet har en indbygget fleksibilitet og frigiver arbejdskraft til værksteder og forhandlere. Det er en løsning, vi gerne vil være med til at stille til rådighed ved at gøre det 100% trygt for både kunder, brugere og Gires chauffører. Gires koncept har allerede opnået en stærk positition i markedet i Norge og det har være naturligt for os at udvide det samarbejde i Danmark.
”Vi opfatter rollen som leverandør af forsikringer og services inden for mobility som helt central, både for private og for erhvervsaktører. Hvis det er trygt og risikofrit, så er den største motivationsbarriere brudt for at dele biler og overlade transport af biler til andre. Det er en rolle, vi gerne udfylder i fremtidens mobility landskab”, slutter Jonas Hørdam.
Nøgleord
Kontakter
Kontakt til Gire Mobility og If Forsikring formidles via kommunikationschef hos If, Birgitte Ringbæk: Tlf.: 6120 5009 eller birgitte.ringbaek@if.dk
Billeder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
If og Topdanmark advarer om kraftig regn og skybrud21.7.2025 08:56:12 CEST | Pressemeddelelse
Et markant vejrskifte er i gang over Danmark. Prognoserne viser, at store mængder nedbør kan ramme i løbet af de kommende døgn, og at den varme og ustabile luft over landet kan føre til kraftige regnskyl og lokale skybrud. På den baggrund har DMI mandag morgen udsendt en varsling om kraftig regn og risiko for skybrud i hele landet – med undtagelse af Bornholm. Forsikringsselskaberne If og Topdanmark opfordrer derfor boligejere til at tage deres forholdsregler. “Det markante vejrskifte rammer, mens mange danskere er bortrejst på ferie. Kraftig regn og skybrud kan føre til skader på kort tid – især hvis ingen er hjemme til at reagere. Derfor er det vigtigt at sikre sin bolig i tide og forebygge eller begrænse skader,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. “Har man værdifulde genstande i kælderen, bør de flyttes op i højden eller til et andet rum. Det er ofte de små forberedelser, der gør den store forskel,” tilføjer Helene Ibsen. Ifølge DMIs varsling kan der lokalt falde over 24 mm regn på
Stor milepæl: Nu er Topdanmark en del af If1.7.2025 07:46:35 CEST | Pressemeddelelse
1. juli markerer en vigtig milepæl: Topdanmark er nu officielt en del af If, Nordens største forsikringsselskab. Med integrationen samles to stærke selskaber i én fælles nordisk struktur. Integrationen betyder ikke noget for kunders forsikringer og dækninger – de vil fortsat have de samme gode dækninger og services. Med integrationen bliver If Danmarks næststørste forsikringsselskab med en markedsandel på cirka 21 procent og en ledende position i flere segmenter – for eksempel inden for sundhedsforsikringer til erhvervskunder. ”Det er en stor milepæl, at integrationen af Topdanmark nu er gennemført. Vi står med et stærkere fundament end nogensinde for at hjælpe vores kunder. Vi ønsker at være til stede, når det virkelig gælder, og tilbyde stabile og pålidelige forsikringer, der skaber reel værdi i hverdagen – for privatpersoner, virksomheder og samfundet som helhed,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Forsikringskoncernen Sampo gennemførte i september 2024 et købstilbud på Topdan
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum