Danske Google Ads specialister har udviklet en ny markedsførings KPI, som alle der arbejder med onlinemarkedsføring burde kende til.
Grunden til at ROAS er så utilstrækkelig, som KPI for ens markedsføring, er at den ikke tager vareomkostninger (cost of goods sold) og andre udgifter som forsendelsesudgifter i betragtning, eksempelvis for webshops. Derfor vil det man kender som ”break-even ROAS”, den målsætning man skal nå for at gå i nul - eller være profitabel, variere voldsomt alt afhængigt af den pågældende vares dækningsbidrag.
For at se dette indhold fra adnudging.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Og hvad der er tilfældet på produktniveau, er også tilfældet på ordreniveau. I tabellen nedenfor, har vi indsat en break-even ROAS på over 900 forskellige ordrer for en rigtig virksomhed, i forhold til virksomhedens ROAS-målsætning. Som man kan se, er der blot ét sted, hvor break-even og målsætningen for ROAS er lig med hinanden. For mange, hvis ikke alle e-handelsvirksomheder, er ideen om en overordnet ROAS-målsætning altså en vrangforestilling.
For at se dette indhold fra adnudging.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
For at løse de mangler der er ved at bruge målenheden ROAS, har vi hos AdNudging udviklet en ny markedsføring KPI: ”Profit on Ad Spend (PROAS)”. Den helt store forskel er, at i modsætning til ROAS, så tager PROAS højde for vareomkostninger og eventuelle variable udgifter forbundet med en ordre.
”Og hvad så?” tænker man måske.
Men der sker noget meget interessant (vi vil endda sige magisk), når man fjerner den støj, som dine vareomkostninger bidrager til i ens omsætningstal. Ens ”break-even PROAS” for et produkt, uanset hvilket dækningsbidrag produktet har, vil nemlig ALTID være 1. Lad os lige gentage det. Ens ”break-even PROAS” vil altid VÆRE 1.
Og igen tænker man måske ”Og hvad så?".
For at se dette indhold fra adnudging.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Men, ved at erstatte ROAS med PROAS, har man nu en KPI, der er en oprigtig indikator for indtjeningen på ens markedsføringskroner. Enhver værdi over 1, betyder at bruttofortjenesten for ordren overstiger udgifterne til markedsføring og derfor er ordren profitabel. Derimod, har man værdi under 1, vil man tabe penge på ordren - da udgifterne til markedsføring overstiger ens bruttofortjeneste.
Hvad der er endnu mere fordelagtigt, bliver den tunge opgave der typisk er med at konvertere vækst og profitabilitetsmålsætninger pludselig til en barneleg, med en markedsførings KPI man kan forholde sig til.
Lad os sige at man ønsker at have et 15% afkast på ens markedsføringskroner – så skal ens PROAS-målsætning blot være 1,15. En målsætning man bestemt ikke havde kunnet finde frem til med ROAS som markedsførings KPI.
ROAS er død. Længe leve PROAS.
Nøgleord
Kontakter
Andreas RandløvAdm. Direktør
Stifter & indehaver af AdNudging.com
Lars LarsenHead of Google Ads
Online marketing specialist med analytisk mindset, international erfaring og dyb interesse i krydsfeltet mellem programmering og digital markedsføring, især i forhold til analyse og automatisering.
Billeder
Links
Information om AdNudging.com ApS
Vi er AdNudging
– Og det er vi stolte af. For 5 år siden blev AdNudging stiftet af Andres Randløv, som ønskede af løfte Google Ads-niveauet i Danmark (få hele historien her). Siden da har AdNudging vækstet hvert år og hælper mange virksomheder hver eneste dag.
Dét, som gør AdNudging til et af de absolut førende bureauer er, at vi er 100 % specialiseret i Google Ads; vi har kun erfarne specialister ansat og har udviklet vores eget software, som gør vores arbejde endnu mere effektivt. Derudover måler vi vores succes på din bundlinje – ikke på kliks og visninger.
Følg pressemeddelelser fra AdNudging.com ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.