Telefonerne gløder: Det vil danskerne vide inden efterårsferien

Hos Alm. Brand Group har der været ekstraordinært travlt i det sidste halve år, hvor markant flere kunder har henvendt sig om rejser.
”Telefonerne gløder og har gjort det siden maj. På vores mest travle dage er niveauet for henvendelser om rejser højere end før corona. Det er ekstraordinært, hvor bekymrede kunderne er for, hvordan de er stillet, hvis noget går galt på rejsen,” fortæller Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan, der er en del af Alm. Brand Group.
Det er de rekordhøje antal bagageforsinkelser i de europæiske lufthavne i sommerferien, der har fået flere danskere til at bekymre sig om udlandsrejsen i efterårsferien.
”I de sidste mange år har det typisk været spørgsmål om, hvordan man er stillet som kunde ved sygdom på rejsen, men nu er det bagageforsinkelser, der har taget førstepladsen blandt bekymringerne.”
Alm. Brand Group har fået 46 pct. flere anmeldelser af bagageforsinkelse i sommeren i år sammenlignet med samme periode i 2019, før corona prægede vores rejsevaner:
”Der er ingen tvivl om, at kundernes oplevelse med bagageforsinkelse, flyselskabernes strejker og flyaflysninger fra sommerferien stadig er helt frisk i hukommelsen.”
Der er dog hjælp at hente, fortæller skadesdirektøren:
”Vi dækker som udgangspunkt bagageforsinkelsen, hvis man har indboforsikring i Codan. Men selvom vi erstatter økonomisk, så kan vi desværre ikke skaffe de ting, der har høj affektionsværdi. Hvis du derfor rejser med genstande, der er meget betydningsfulde for dig, så hav det med i håndbagagen.”
Det har vi typisk ikke styr på, inden vi rejser
Ved siden af baggageforsinkelser og spørgsmål om sygdom under rejsen oplever Alm. Brand Group, at flyaflysninger, -strejker og -konkurs fylder i henvendelserne fra kunderne.
”Hvis man som kunde oplever flyaflysninger, forsinkelser eller bøvl med baggage på grund af strejker, er det selve fly- eller rejseselskabet, der skal rettes henvendelse til. Ved konkurs kan Rejsegarantifonden hjælpe i nogle af tilfældene,” fortæller skadesdirektøren og tilføjer:
”Ved sygdom skal man tage fat i sit forsikringsselskab. Er du kunde hos os, kan du få fat i os døgnet rundt på vores akuttelefon.”
Det ringer danskerne og spørger om
- Hvordan er jeg stillet, hvis min bagage er forsinket?
Hvor mange timer, skal der gå før min forsikring træder i kraft? - Hvordan er jeg stillet, hvis jeg bliver syg undervejs?
Kan jeg få hjemtransport? - Hvordan er jeg stillet, hvis mit fly bliver forsinket eller aflyst?
Er jeg dækket af forsikringen?
Gode råd inden du køber rejsen
Hvor går turen til?
Undersøg at din rejseforsikring dækker dig på din ønskede destination.
Rejseforsikringen
Undersøg hvilke begrænsninger din rejseforsikring har, hvis du rejser til et land med fx høj corona-smitte og mange restriktioner, der begrænser ens råderum og muligheder.
Afbestillingsforsikring
Vær opmærksom på, hvordan din afbestillingsforsikring dækker dig.
Få svar på de typiske spørgsmål om rejser: Sådan dækker din rejseforsikring ved strejke (codan.dk)
Nøgleord
Kontakter
Mikael WinklerPresseansvarlig
Tlf:+4520363831Tlf:+4520363831abmiwe@almbrand.dkBilleder

Information om Codan Forsikring
Hos Codan er vores vigtigste opgave at fjerne mest mulig usikkerhed og risiko i vores kunders hverdag. Så de trygt kan fokusere på det, der betyder mest – og få ting til at ske.
Codan Forsikring har cirka 300.000 danske husstande og 35.000 små og store virksomheder som kunder og er en del af Alm. Brand Group.
Følg pressemeddelelser fra Codan Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Codan Forsikring
Codan Fonden og LifeBoard vil redde liv langs de danske kyster22.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
16.000 danskere oplever hvert år nærdrukninger. Derfor er Codan Fonden og LifeBoard igen i år gået sammen om at redde liv på danske badestrande.
Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser19.3.2025 10:56:57 CET | Pressemeddelelse
Aldrig før er der registreret så mange skader på biler, varevogne og lastbiler som i 2024. Alligevel er det kun et fåtal af virksomheder i transportbranchen, der arbejder struktureret med forebyggelse af mindre skader på deres bilflåde, hvilket kan resultere i betydelige økonomiske besparelser, viser tal fra Codan.
Codan er ny partner for F.C. Københavns kvinder20.12.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
F.C. København og Codan udbygger nu det tætte samarbejde til også at omfatte F.C. Københavns løvinder. Codan kommer ikke bare på ryggen af spilletrøjerne, men bliver også en synlig og aktiv partner omkring kvindeholdet.
Ulykkesstatistik skræmmer: Hver anden bilist har svært ved at se bløde trafikanter i mørke23.10.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere tidligere undersøgelser og en Epinion-undersøgelse viser, at mange bilister oplever problemer med at se fodgængere og cyklister, når det er mørkt. Det kan reflekser være med til at afhjælpe. Derfor lyser Børneulykkesfonden og Codan sammen Danmark op til Årets Refleksdag torsdag den 24. oktober, inden vi går over til vintertid.
Pas på skolestart: Stor stigning i skader9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Alt for mange ulykker sker i forbindelse med skolestart, hvor cykelstierne og legepladserne igen er fyldte med børn. Nu advarer Codan om 10-årig tendens til stor stigning i skader i august – særligt blandt børn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum