Telefonerne gløder: Det vil danskerne vide inden efterårsferien

Hos Alm. Brand Group har der været ekstraordinært travlt i det sidste halve år, hvor markant flere kunder har henvendt sig om rejser.
”Telefonerne gløder og har gjort det siden maj. På vores mest travle dage er niveauet for henvendelser om rejser højere end før corona. Det er ekstraordinært, hvor bekymrede kunderne er for, hvordan de er stillet, hvis noget går galt på rejsen,” fortæller Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan, der er en del af Alm. Brand Group.
Det er de rekordhøje antal bagageforsinkelser i de europæiske lufthavne i sommerferien, der har fået flere danskere til at bekymre sig om udlandsrejsen i efterårsferien.
”I de sidste mange år har det typisk været spørgsmål om, hvordan man er stillet som kunde ved sygdom på rejsen, men nu er det bagageforsinkelser, der har taget førstepladsen blandt bekymringerne.”
Alm. Brand Group har fået 46 pct. flere anmeldelser af bagageforsinkelse i sommeren i år sammenlignet med samme periode i 2019, før corona prægede vores rejsevaner:
”Der er ingen tvivl om, at kundernes oplevelse med bagageforsinkelse, flyselskabernes strejker og flyaflysninger fra sommerferien stadig er helt frisk i hukommelsen.”
Der er dog hjælp at hente, fortæller skadesdirektøren:
”Vi dækker som udgangspunkt bagageforsinkelsen, hvis man har indboforsikring i Codan. Men selvom vi erstatter økonomisk, så kan vi desværre ikke skaffe de ting, der har høj affektionsværdi. Hvis du derfor rejser med genstande, der er meget betydningsfulde for dig, så hav det med i håndbagagen.”
Det har vi typisk ikke styr på, inden vi rejser
Ved siden af baggageforsinkelser og spørgsmål om sygdom under rejsen oplever Alm. Brand Group, at flyaflysninger, -strejker og -konkurs fylder i henvendelserne fra kunderne.
”Hvis man som kunde oplever flyaflysninger, forsinkelser eller bøvl med baggage på grund af strejker, er det selve fly- eller rejseselskabet, der skal rettes henvendelse til. Ved konkurs kan Rejsegarantifonden hjælpe i nogle af tilfældene,” fortæller skadesdirektøren og tilføjer:
”Ved sygdom skal man tage fat i sit forsikringsselskab. Er du kunde hos os, kan du få fat i os døgnet rundt på vores akuttelefon.”
Det ringer danskerne og spørger om
- Hvordan er jeg stillet, hvis min bagage er forsinket?
Hvor mange timer, skal der gå før min forsikring træder i kraft? - Hvordan er jeg stillet, hvis jeg bliver syg undervejs?
Kan jeg få hjemtransport? - Hvordan er jeg stillet, hvis mit fly bliver forsinket eller aflyst?
Er jeg dækket af forsikringen?
Gode råd inden du køber rejsen
Hvor går turen til?
Undersøg at din rejseforsikring dækker dig på din ønskede destination.
Rejseforsikringen
Undersøg hvilke begrænsninger din rejseforsikring har, hvis du rejser til et land med fx høj corona-smitte og mange restriktioner, der begrænser ens råderum og muligheder.
Afbestillingsforsikring
Vær opmærksom på, hvordan din afbestillingsforsikring dækker dig.
Få svar på de typiske spørgsmål om rejser: Sådan dækker din rejseforsikring ved strejke (codan.dk)
Nøgleord
Kontakter
Mikael WinklerPresseansvarlig
Tlf:+4520363831Tlf:+4520363831abmiwe@almbrand.dkBilleder

Information om Codan Forsikring
Hos Codan er vores vigtigste opgave at fjerne mest mulig usikkerhed og risiko i vores kunders hverdag. Så de trygt kan fokusere på det, der betyder mest – og få ting til at ske.
Codan Forsikring har cirka 300.000 danske husstande og 35.000 små og store virksomheder som kunder og er en del af Alm. Brand Group.
Følg pressemeddelelser fra Codan Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Codan Forsikring
Ny undersøgelse: 1 ud af 4 danskere ved ikke, hvad de skal gøre, hvis de er vidne til en drukneulykke27.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år er omkring 16.000 personer tæt på at drukne i Danmark. Tallet dækker ikke de mange, der mister livet i drukneulykker.
Ny undersøgelse: Forældre efterlyser mere undervisning i svømning og vandsikkerhed i skolen20.6.2025 13:29:22 CEST | Pressemeddelelse
Alt for få børn lærer at begå sig sikkert i og omkring vand, og det bekymrer de danske forældre. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Codan Fonden og LifeBoard viser, at seks ud af ti forældre til skolebørn ønsker mere undervisning i svømning og vandkompetencer.
Vandsikkerhed på skoleskemaet18.6.2025 13:03:03 CEST | Pressemeddelelse
Codan Fonden og LifeBoard lærer skolebørn på Langeland om bedre vandkompetencer.
Næstved kommune øger badesikkerheden med LifeBoards18.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år sker der mange drukneulykker på de danske strande. Det er Codan Fonden og LifeBoard gået sammen om at forhindre. Derfor opstilles der i den kommende tid 5 LifeBoards i Næstved Kommune.
Frederikssund kommune øger badesikkerheden med LifeBoards18.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år sker der mange drukneulykker på de danske strande. Det er Codan Fonden og LifeBoard gået sammen om at forhindre. Derfor opstilles der i den kommende tid 15 LifeBoards i Frederikssund kommune.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum