Too Good To Go ApSToo Good To Go ApSToo Good To Go ApSToo Good To Go ApS

Madspildsskolen blæser til kamp mod spild i fem danske byer

Del
De høje fødevarepriser har gjort det mere aktuelt end nogensinde at reducere madspild. Derfor gentager Too Good To Go, Arla og Arla Fonden succesen og afholder madspildsskoler i fem danske byer i efterårsferien - med føtex som samarbejdspartner. På Madspildsskolen får familier redskaber og inspiration til at løsrive sig fra opskrifterne og være kreative med rester og overskudsvarer.

100 millioner kartofler. 80 millioner gulerødder. Og 11 millioner æg forvilder sig hvert år ned i de danske skraldespande. Det viser nye tal fra madspildstænketanken ONE\THIRD. Og det er bare en brøkdel af de i alt 814.000 tons mad, der hvert år går til spilde i Danmark.

Det skal Madspildsskolen - som Too Good To Go, Arla og Arla Fonden har udviklet i fællesskab - bidrage til at lave om på. For med fødevarepriser, der er steget med mere end 15% på et år, har det aldrig været vigtigere at forlænge madens levetid.

Formålet med Madspildsskolen er at klæde de deltagende familier på til at få brugt alt i køleskabet.

“Hvis vi for alvor skal lykkes med at reducere madspild i husholdningerne, kræver det, at vi uddanner forbrugerne til at eksperimentere mere med rester og overskudsvarer. På Madspildsskolen får de deltagende familier masser af tips og tricks til, hvordan de kan puste nyt liv i de fødevarer, der ofter ender i skraldespanden uden grund,” siger Sanne Vinther, direktør i Arla Fonden.

Madspildsskolen har to år på bagen og er - ifølge landechef for Too Good To Go, Heidi Boye - en stor succes, fordi den skaber grobund for adfærdsændringer i hyggelige rammer:

“Med Madspildsskolen er vi lykkedes med at kombinere en hyggelig familieaktivitet med et inspirerende læringsrum, der skaber nye, gode vaner. Og vi hører fra tidligere deltagere, at vanerne varer ved. For eksempel har de børn, der har deltaget, været rigtigt gode til at minde deres forældre om, at bløde bananer er geniale ingredienser i pandekager,” siger Heidi Boye, landechef for Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd.

Kendskab til grundsmage er et af de vigtigste redskaber til at undgå madspild. Derfor bidrager føtex blandt andet med en ‘Madspildskasse’, der indeholder alle grundsmagene i form af soya, æbleeddike, honning, salt og olivenolie samt en samling af 10 essentielle smagsgivere og krydderier. I undervisningen indgår kassen som et værktøj til at justere smagen af maden.

“Fødevarepriserne er på himmelflugt, og for mange familier er det blevet sværere at få hverdagen til at hænge sammen. Også af den grund er det vigtigere end nogensinde at få mest muligt ud af, der er i køleskabet og på køkkenbordet. Det kræver kendskab til grundsmagene, og derfor får alle deltagende familier en Madspildskasse, som kan bruge i undervisningen, og som efterfølgende kan flytte ind på køkkenbordet derhjemme. På den måde håber vi i føtex at bidrage til at forlænge madens levetid og reducere mængden af spild, siger direktør for føtex, Anja Madsen.

Madspildsskolen bliver afholdt i efterårsferien i uge 42 i København, Aarhus, Aalborg, Odense og Korsør. Forløbet vil strække sig over fem dage i hver by med to undervisningsforløb per dag.

Billetter til Madspildsskolen koster 125 kr. og giver adgang for op til seks personer.

Billetter kan købes her.

Nøgleord

Kontakter

Tanja Møller Andersen, pressechef for Too Good To Go, tlf. 8177 3718, presse@toogoodtogo.dk

Sanne Vinther, direktør for Arla Fonden, tlf. 4033 2333, sanne.vinther@arlafonden.dk


Karin Helene Sommer, marketingdirektør for føtex, tlf. 2086 4677, karin.helene.sommer@foetex.dk

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Too Good To Go ApS

Too Good To Go ApS
Too Good To Go ApS
Landskronagade 66
2100 København Ø

81773718http://toogoodtogo.dk

Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS

10.345 skoleelever deltog sidste år: 'Smag på Overskuddet' skal uddanne flere børn i madspild i 202422.10.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse

Smag på Overskuddet, et undervisningsinitiativ udviklet af Madkulturen, Too Good To og Lidl, vender tilbage i 2024 med ambitionen om at nå endnu flere børn og skoler. Initiativet, der debuterede i 2023, med en flot tilslutning på 16% af de danske folkeskoler, har til formål at bekæmpe madspild ved at engagere skoleelever i kreativ og madspildsreducerende madlavning.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye