Det Sociale NetværkDet Sociale Netværk

PsykiatriTopmøde 2022 – Hvordan får vi flere ind i fællesskabet?

Mennesket er et socialt dyr og har brug for samhørighed og fællesskaber for at trives. Det har vi hørt mange gange, men hvad er prisen for, at så mange mennesker står uden for fællesskabet, og hvad har det af konsekvenser for det enkelte menneske, der står udenfor?
Sundhedsminister Magnus Heunicke taler ved PsykiatriTopmøde 2021. Foto: Lars Svankjær.

Det debatteres på årets PsykiatriTopmøde, arrangeret af PsykiatriNetværket, hvor der både bliver sat beløb og menneskelige konsekvenser på, at mennesker parkeres udenfor fællesskabet. Samtidig diskuteres løsningerne: Hvordan sørger vi for, at langt flere får gavn af givende fællesskaber?

”Vi skal have den femtedel, der i dag føler, at de står udenfor, med i meningsfulde fællesskaber. I det arbejde spiller civilsamfundet og fx headspace en afgørende rolle, og det skal vi sætte fokus på og løse,” siger Poul Nyrup Rasmussen, stifter af og protektor for Det Sociale Netværk/headspace Danmark og formand for PsykiatriNetværket.

Professor i psykologi Svend Brinkmann taler på konferencen og fortæller, at mennesket slet ikke kan eksistere uden at være med i en eller anden form for fællesskab.

”Mennesket er et væsen, der har brug for fællesskaber for at trives og udvikle sig. Det er et problem, når fællesskaberne mister betydning i et individualiseret samfund. Især når man i forvejen har psykiske vanskeligheder,” siger han.

Koster mange penge

Professor i sundhedsøkonomi hos VIVE, Jakob Kjellberg, har længe beskæftiget sig med de økonomiske konsekvenser af, at så mange mennesker bliver parkeret på passiv forsørgelse og får det værre af det. I 2015 opgjorde OECD Danmarks udgifter til dette til 110 mia. kroner, hvoraf 26 mia. kroner går til behandling, 42 mia. kroner går til udbetaling af sociale ydelser, og andre 42 mia. kroner udgør tabt arbejdsfortjeneste.

Det siger sig selv, at det er en dårlig forretning for samfundet, og derfor efterlyser Jakob Kjellberg, at vi ser anderledes på det, vi betegner som udgifter i dag.

”Med de store omkostninger, der er ved at stå udenfor fx arbejdsmarkedet, så burde vi også se prioriteringer i psykiatrien som en investering og ikke bare som rent forbrug,” siger han.

Falcks direktør Jakob Riis vil også på topmødet udfordre sundhedsvæsenets tilgang til mennesker, som med en kronisk sygdom, skal have hverdagen til at fungere. Han vil debattere, hvad der skal til for, at vi kan ændre på dette.

Derudover bliver der vanen tro mange andre gode debatter blandt andre med deltagelse af Poul Nyrup Rasmussen, stifter af og protektor for Det Sociale Netværk/headspace Danmark, beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard og sundhedsminister Magnus Heunicke.

Der afholdes også nye dialoggrupper, som det langt om længe er blevet muligt at afholde igen efter mange alternative topmøder i de seneste år på grund af coronapandemien.

Årets Psykiatritopmøde afholdes i Imperial Bio i hjertet af København. Det hele løber af stablen den 8. oktober fra 10-17.

Billeder

Om PsykiatriNetværket:
Foreningen Det Sociale Netværk er sekretariat for PsykiatriNetværket, der arbejder for at afstigmatisere psykiske lidelser, for at forbedre forholdene for brugere af psykiatrien og for bedre forebyggelse af psykiske sygdomme.

PsykiatriNetværket består af følgende organisationer: Landsforeningen SIND, DepressionsForeningen, OCD-foreningen, Fountain House, LAP, Livslinien, LMS, ADHD-foreningen, Angstforeningen, Startlinjen, Skizofreniforeningen, Foreningen Død i psykiatrien, Outsideren, Håb i Psykiatrien og Det Sociale Netværk/headspace Danmark og Bedre Psykiatri.