Choose Europe - nyt samarbejde mellem 14 byer og regioner i Europa

Samarbejde, mennesket i centrum, bæredygtighed og livskvalitet er de fælles værdier, der har gjort de europæiske storbyregioner til en drivkraft i håndteringen af globale udfordringer. Denne tilgang har tiltrukket sig opmærksomhed fra internationale virksomheder, investorer og talenter. De europæiske storbyregioner lancerer nu et unikt samarbejde for at sikre den fælleseuropæiske økonomiske værdimodel og for at understøtte bæredygtig vækst i deres regioner.
En gruppe europæiske investeringsfremmeorganisationer tager samarbejdet til et nyt niveau i "Choose Europe"-projektet. I en verden, der oplever polarisering og modgang, er missionen med Choose Europe-projektet at positionere Europa som det ideelle sted for internationale virksomheder, der ønsker at opnå økonomisk succes og bæredygtig vækst.
De forskellige landes organisationer har valgt at forene kræfterne og i fællesskab tiltrække internationale investeringer, hvad enten det er nyetableringer, udflytningsprojekter eller talenter til Europa. Dette gør man ud fra en overbevisning om, at samarbejdet gavner hele den europæiske region positivt. Investeringsfremmeorganisationerne i flere europæiske byer og regioner har samarbejdet i de seneste år for at styrke indsatsen og skabe en fælles tilgang til at sikre en bæredygtig udvikling på det europæiske kontinent. Netværket omfatter i øjeblikket storbyer og regioner i Amsterdam, Bayern, Catalonien, Berlin, København, Frankfurt, Helsinki, Lyon, Paris, Riga, Stockholm, Wien, Warszawa og Zürich.
Målet for gruppen af europæiske organisationer er at fremhæve såvel fælles værdier som lokale aktiver for at styrke en samlet europæisk økonomisk model. Man har desuden forpligtet sig til et langsigtet samarbejde med fælleseuropæiske værdier i centrum: en model, der fokuserer på mennesket i centrum, og bidrager til stabilitet, bæredygtighed og velstand. Det er første gang, at konkurrenter inden for tiltrækning af udenlandske investeringer på denne måde har slået sig sammen om at markedsføre sig i fællesskab.
- Der er meget, der forbinder de europæiske metropolbyer, og selvom vi også konkurrerer indbyrdes, så giver det mening, at vi står sammen om at markedsføre Europa og europæiske værdier på de oversøiske markeder. Vi har forskellige styrkepositioner i de enkelte byer og regioner - her står vi i København og hele Greater Copenhagen regionen fx rigtig stærkt på grøn energi, bæredygtige byløsninger og på life science. Her har vi en mulighed for at promovere disse styrker i sammenhæng med de andre byregioners lokale førerpositioner. Vi tror på, at vi skaber større international opmærksomhed gennem en fælles kampagne, udtaler Asbjørn Overgaard, adm. direktør i Copenhagen Capacity.
- Vi er forskellige med hensyn til sektorer og geografiske skel, men vi er i sidste ende stadig meget ens. Vi arbejder på et by- eller regionsniveau og har til opgave at tiltrække ansvarlige værdiskabende investeringer til vores byer for at fremme innovation og jobskabelse. Men vi sigter efter at opnå dette ved at efterleve vores fælles europæiske værdier og uden at gå på kompromis med social og miljømæssig bæredygtighed, udtaler Peter de Kruijk, direktør for Amsterdam International Business, stiftende medlem af netværket.
- Ofte skal virksomheder vælge mellem vores forskellige regioner, når de investerer, men vi glæder os over, at deres investering uanset hvad, vil tilfalde en af vores naboer, som deler samme vision. Dette er en del af vores europæiske ånd med hensyn til både vækst og robusthed. Vi mener, at denne overbevisning nu mere end nogensinde er et nøgleargument over for udenlandske investorer og talenter i hele verden, udtaler Bertrand Foucher, General Director for Invest in Lyon.
"Choose Europe"-kampagnen lanceres den 29. september i Helsinki med repræsentanter for de 14 byer, regioner og storbyområder. Kampagnen vil i første omgang målrettes Nordamerika og skal fokusere på digitale kanaler og flere fysiske begivenheder, der finder sted i europæiske byer, såsom Web Summit og MIPIM. Dette projekt markerer begyndelsen på et langsigtet samarbejde mellem de 14 byer, regioner og storbyområder.
Nøgleord
Kontakter
Mikkel LauritzenPresse- og kommunikationsansvarlig
Tlf:+4530901290mla@copcap.comBilleder
Links
- Læs mere om projektet og de deltagende europæiske regioner
- https://www.iamsterdam.com/business
- http://www.invest-in-bavaria.com
- https://www.berlin-partner.de/en/
- https://www.catalonia.com
- https://www.frm-united.com/
- http://www.helsinkipartners.com
- https://www.onlylyon.com
- https://www.chooseparisregion.org/
- https://www.liveriga.com/en/
- https://www.investstockholm.com/
- https://viennabusinessagency.at/
- https://growwithwarsaw.um.warszawa.pl
Information om Copenhagen Capacity
Copenhagen Capacity tiltrækker internationale virksomheder og investeringer til Østdanmark og talenter til dansk erhvervsliv. Målet er i endnu højere grad at gøre metropolregionen til en løftestang for hele Danmarks bæredygtige vækst. Vores arbejde udføres ved at udvikle og markedsføre regionens styrkepositioner i tæt samarbejde med relevante aktører og virksomheder. Copenhagen Capacity er en not for-profit erhvervsdrivende fond, der er finansieret af såvel offentlige aktører som private fonde og virksomheder.
Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Capacity
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Capacity
Danske virksomheder strømmer til nyt projekt om trivsel og inklusion af internationale medarbejdere31.1.2025 08:49:00 CET | Pressemeddelelse
Psykologiske barrierer, isolation og kulturelle forskelle påvirker internationale medarbejderes trivsel og tilknytning på danske arbejdspladser. Et nyt projekt, BELONG, støttet af Velliv Foreningen, skal sikre trivsel og fastholdelse af internationale medarbejdere. Projektet har allerede mødt overvældende interesse fra danske virksomheder, hvilket understreger det akutte behov for løsninger på området.
Fremstød hitter i USA – amerikanerne er vilde for at komme hertil19.12.2024 09:09:42 CET | Pressemeddelelse
En kampagne, der skal tiltrække kloge hoveder til den danske hovedstad, har fået stor gennemslagskraft i USA, hvor både potentielle tilflyttere og amerikanske medier har vist overvældende interesse
Trump vandt valget – nu vil København vinde amerikanerne6.11.2024 15:36:40 CET | Pressemeddelelse
Skal fremtiden være i USA eller et helt andet sted? Det spørgsmål vil mange amerikanere måske stille sig ovenpå præsidentvalget. I København er opfordringen klar: Kom herover!
Lars Løkke Rasmussen hyldet med anerkendt pris for at synliggøre København og Danmark i verden27.8.2024 11:59:41 CEST | Pressemeddelelse
Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen er årets modtager af Copenhagen Goodwill Ambassadors-prisen for sit store arbejde med at promovere danske værdier og ideer rundt om i verden.
Danske virksomheder risikerer at miste arbejdskraft fra udlandet – nyt gratis værktøj hjælper med at fastholde dem23.8.2024 08:47:32 CEST | Pressemeddelelse
Et helt nyt onboarding-program er nu klar til at blive en integreret del af danske virksomheders fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft – og det kommer ikke til at koste en krone at benytte sig af det.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum