Coop skruer ned for varmen i butikker og på hovedkontor

For at begrænse stigningen i energiregningen og for at medvirke til samfundets generelle reduktion af energiforbrug, har Coop besluttet at skrue ned for temperaturen i alle koncernens butikker og sit servicekontor i Albertslund.
Fremover er målet, at der er 19 grader alle steder – og ikke som nu 21 grader.
Samtidig har Coop samlet en intern gruppe, der skal komme med flere forslag til at reducere energiforbruget i alle dele af virksomheden.
”Som alle andre er vi hårdt ramt af de stigende priser på strøm. Med over 1000 butikker, lagre og kontorer forventer vi, at vores samlede elregning i Coop familien stiger med op til 500 millioner kr. i år. Det er ikke penge, vi alle kan lægge på prisen på varerne. Derfor er vi nødt til at gøre noget markant for at spare,” siger koncerndirektør Allan Kristoffersen, Coop.
Sænkningen af temperaturen sker efter, at Coop i løbet af de seneste uger har fjernet over 2000 kølere i butikkerne.
Siden 2016 har Coop igangsat en række omfattende energibesparelsesprojekter, blandt andet er samtlige lyskilder - pærer, spots og lysstofrør - blevet udskiftet. Der er implementeret energistyringssystem og anlagt solceller på butikstage m.m. Det har medført en reduktion i forbruget med omkring 20 procent.
”Vi har nedsat en tværgående arbejdsgruppe med repræsentanter fra butikker og servicekontor, som skal komme med et katalog af andre ideer til at reducere energiforbruget. Forslaget om temperatur-reduktionen kommer herfra og vil medføre en besparelse på 5-6 millioner kr. for koncernen,” siger energichef Nicki Pagh Børgesen, Coop.
I forvejen er Coop i gang med etablering af solcelleanlæg, bedre udnyttelse af overskudsvarme og andre langsigtede investeringer, som samlet skal reducere energiforbruget med yderligere ca. 10 procent i 2025. Og som er en del af Coops ambitiøse klimaplan, som vil reducere 75 procent af klima-aftrykket i 2025.
Yderligere information: Energichef Nicki Pagh Børgesen, 2894 0349
Billeder

Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
Coop fjerner skruelåget på seks millioner kartoner med yoghurt7.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop fjerner igen plastlåget på kartoner – denne gang gælder det skruelåget på næsten seks millioner kartoner med yoghurt og ymer fra Coop-serien. Det giver store reduktioner i Coops plastforbrug og CO2-udledning.
Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse
Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os
Coop sætter turbo på udviklingen af Irma-vareserie17.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salget af Irma-varer går godt i Coop. Faktisk så godt, at der bliver solgt næsten 20 procent flere af de 150 Irma-varer, Coop har på hylderne i dag, end dengang disse varer blev solgt i Irmas butikker. Nu vil Coop sætte yderligere skub i Irma-serien ved at introducere 100 nye kvalitetsprodukter samt øge tilgængeligheden af Irma-varerne på tværs af butikker landet over.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum