Samarbejdet er lige så vigtigt som produktet

Hos MJC Metal i Esbjerg har der været skarpt fokus på at optimere forretningen, og det viser sig vigtigst af alt på økonomien.
”Helt grundlæggende har vi brugt mere tid på planlægningen, vi har gennemgået maskinparken, den interne logistik, automatiseret og investeret i robotter. Vi har ikke færre medarbejdere, vi har blot fået større produktion på grund af robotterne, og vi er blevet mere konkurrencedygtige,” sammenfatter Thomas Juhl, produktionschef, processen.
MJC havde i processen også et ønske om at udskifte kølesmøremidlet, da de ønskede en leverandør, som kunne mere end blot levere et produkt. De testede et kølesmøremiddel fra tyske Rhenus Lub, som energiselskabet OK er leverandør af i Danmark, på en af maskinerne, og efter et tilfredsstillende resultat besluttede de sig for at skifte til Rhenus på alle maskinerne.
Gør hverdagen nemmere
MJC mærker forskel på kvaliteten af kølesmøremidlet, siden de gik over til Rhenus. Maskinerne og emnerne er ikke så fedtede, som de var tidligere, og det er ikke kun kvaliteten, der er blevet bedre. Det var vigtigt for MJC at få en ny leverandør, som også tilbyder rådgivning og service, og det har de fået hos OK.
”Vi er gode til at køre maskinerne, derfor er det vigtigt med rådgivningen, da vi har brug for den professionelle viden, som OK har, om kølesmøremidler. Skifter vi eksempelvis fra at køre en type gods til et andet på en maskine, kræver det måske også, at vi skifter kølesmøremidlet. Derfor er rådgivningsdelen helt klart den bærende faktor for os,” understreger Thomas Juhl.
Desuden er han overbevist om, at det øgede fokus, der er på produktet og den professionelle service, de får af OK, giver et mindre forbrug i sidste ende trods ændringer i maskinparken.
”Vi har haft en tilbøjelighed til at køre for højt i forhold til sammenblandingen, men det har ændret sig, fordi OK jævnligt kommer forbi. De kontrollerer pH-værdien for at se, om blandingsforholdet står korrekt, samt giver gode råd til, hvad vi kan gøre for det optimale brug af produktet,” siger Thomas Juhl.
Ønsker et centralanlæg
For at gøre påfyldningen af kølesmøremidlet nemmere og mere akkurat, vil MJC på et tidspunkt gerne investere i et centralanlæg.
”Et centralanlæg vil gøre påfyldningen mere ensartet og hjælpe os af med slammet i maskinerne. Det bliver nemmere at holde styr på pH-værdien og blandingsforholdet,” siger Thomas Juhl.
”OK har budt ind i forhold til, hvad vi kan gøre, indtil vi er klar til at investere i et centralanlæg i forhold til udstyret, som de også rent praktisk kan installere. Det er rigtig godt, at vi sammen finder en løsning, som kan hjælpe os her og nu og gøre vores hverdag nemmere,” siger Thomas Juhl.
Fokus på kernen
OK’s service giver MJC overskud til at koncentrere sig om kerneforretningen.
”Det betyder, at vi bruger mindre tid på vedligehold, hvor vi ofte var nødt til at tømme maskinerne for at gøre dem rene eller vaske emnerne efterfølgende,” siger Thomas Juhl.
Sammen med den rådgivning og service, OK tilbyder, kan MJC fokusere på det, som de er gode til i virksomheden, nemlig at være underleverandør af emner til blandt andet fødevareindustrien, offshore og vind. Tidligere leverede de primært til kunder inden for offshore, men i planen for udviklingen af virksomheden lå også, at man ville gøre sig mindre sårbar ved at producere emner til flere brancher.
”Vi er gode til at bearbejde emner, og det er det, som vi skal bruge vores energi på,” understreger han.
Kontakter
Anne DyrholmKommunikationskonsulent
ady@ok.dkBilleder







Information om OK
- OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab
- OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
- OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
- OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, e-mobilitet, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
- OK har tre biogasstationer og lægger desuden tankstationer til fire af Everfuels brint-tankanlæg
- Foruden energiprodukter sælger OK mobiltelefoni og forsikringer.
Følg pressemeddelelser fra OK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OK
OK bliver ladepartner til Sol og Strand3.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt samarbejde sikrer ladestandere ved størstedelen af Sol og Strands lokalkontorer landet over. Aftalen skal understøtte virksomhedens omstilling til elbiler.
Alt-i-en-løsning til vognmænd: Nyt selskab gør opladning nemmere og billigere3.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Energiselskabet OK og to erfarne iværksættere lancerer i fællesskab et nyt selskab med ét klart formål: at gøre det nemt, effektivt og økonomisk attraktivt for transportbranchen at omstille sig til elektrisk drift.
Hedebølger og vindstille vejr sender elpriserne i vejret – op over 6 kroner i aften1.7.2025 09:14:21 CEST | Pressemeddelelse
Skynd dig at få sat vasketøjet over eller opladet elbilen. I dag kan det for alvor betale sig at holde øje med elpriserne og planlægge dit forbrug væk fra de dyreste timer.
Ny ladepark på vej i Sønderjylland30.6.2025 12:12:00 CEST | Pressemeddelelse
OK opfører ny ladepark med lynladere ved Sønderborg. Placeringen tæt på motorvej og trafikknudepunkter skal styrke ladeinfrastrukturen i det sydlige Jylland.
Tyveri af ladekabler eksploderer – OK går til kamp mod kobbertyve30.6.2025 09:54:20 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af stjålne kabler til ladestandere er eksploderet. I år har energiselskabet OK fået stjålet 110 ladekabler – mere end tre gange så mange som hele sidste år. Nu skruer OK op for kampen mod kobbertyve.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum