Kære regering: Sådan kan I hjælpe med energiregningen

For at give et billede af, hvor vanskelig situationen er for nogle af OK's kunder, kan vi oplyse, at antallet af afdragsordninger er mere end 10-doblet i OK i forhold til sidste år, og beløbet, der ønskes betalt i afdrag, er steget eksplosivt.
Udfordringen vil vokse
Forventningen i OK er, at vi desværre vil se endnu flere henvendelser fra kunder, der hen over vinteren ønsker henstand. Også elkunder kan få problemer. Vi er i skrivende stund i gang med at udsende aconto opgørelser til elkunder, og her tager vi udgangspunkt i den strømpris, der er flerdoblet hen over sommeren. Situationen er derfor alvorlig for både gas- og elkunder, og udviklingen lægger yderligere pres på ønsket om henstand fra vores kunder i de kommende måneder.
Regeringen har tidligere hjulpet trængte forbrugere gennem varmechecks. I OK vil vi gerne henlede opmærksomheden på en alternativ løsning, hvor regeringen målrettet kan yde støtte til de virksomheder og private husstande, hvor regningen til el og gas for alvor trykker.
Brug energiselskabernes indsigt
Som alternativ eller supplement til en direkte støtte, der kan være meget vanskelig at målrette, så foreslår vi, at regeringen stiller garanti for den henstand, energiselskaber yder til de kunder, der oplever kraftige stigninger i energiudgifterne de næste seks måneder.
Denne model udnytter energisektorens indsigt i deres kunders energiomkostninger til at dirigere hjælpen derhen, hvor den er mest tiltrængt. Samtidig trækker ordningen også på den administration, som i forvejen eksisterer hos energiselskaberne. Det vil koste energidistributører en del likviditet, men med garantien mindsker regeringen den ekstraordinære risiko, energiselskaber ellers ville skulle påtage sig – samtidig med de giver kunden – forbrugeren såvel som virksomheden – tid til at betale.
OK er klar
Fra OK’s side vil vi med sådan en ordning aktivt kunne give henstand til flere kunder, som på den korte bane er udfordret ud over det mulige. Det gælder privatkunder såvel som små- og store virksomheder, som hen over vinteren vil blive udfordret på likviditeten, hvis de ikke får hjælp.
Vi indgår meget gerne i en dialog med regeringen om ovenstående, således vi kan sikre, at danske energiforbrugere har mulighed for at komme godt igennem den kommende vinter.
…
Yderligere info:
OK's CEO Michael Løve uddyber gerne ovenstående. Kontakt i så fald kommunikationschef Rasmus Boserup på 24971525 eller rabo@ok.dk
Kontakter
Rasmus BoserupKommunikationschef
Tlf:2213 8601rabo@ok.dkBilleder

Information om OK
- OK a.m.b.a. er et bredt funderet energiselskab
- OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
- OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
- OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, e-mobilitet, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelse og er en af landets største leverandører af varmepumper
- OK har tre biogasstationer og lægger desuden tankstationer til fire af Everfuels brint-tankanlæg
Følg pressemeddelelser fra OK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OK
OK ansætter ny direktør for OK Plus20.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Daniel Ødegaard bliver ny adm. direktør for OK Plus. Han kommer senest fra en stilling som Group Senior Director i Netto og skal hjælpe med at udvikle og styrke conveniencekæden.
OK leverer tilfredsstillende resultat i turbulent år14.5.2025 11:47:51 CEST | Pressemeddelelse
Trods et vigende brændstofmarked leverer energiselskabet OK igen et tilfredsstillende resultat. I 2024 sikrede en vellykket investering i Coop Danmark en lang række af OK’s tank- og ladestationer. Samtidig blev OK’s infrastruktur til ladestandere kraftigt udvidet og antallet af elkunder voksede markant.
Stor aktivitet i Taulov - OK fordobler ladekapaciteten12.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Transportcenteret i Taulov er blevet et centralt knudepunkt for opladning af el-lastbiler. Med endnu en ladestander på adressen imødekommer OK den stigende efterspørgsel fra vognmænd og understøtter omstillingen af den tunge transport
Foråret forbedrer rækkevidden: Sådan kører du længere i elbilen5.5.2025 09:46:10 CEST | Pressemeddelelse
Varmere vejr giver automatisk ekstra kilometer til elbilen – og der er flere enkle tricks, der kan gøre din rækkevidde endnu bedre
OK får ny presse- og kommunikationschef1.5.2025 11:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Jens Bomholt bliver pr. 1. maj 2025 ny presse- og kommunikationschef i OK. Han kommer med stor erfaring inden for public affairs og skal styrke OK’s strategiske kommunikation og positionering i den offentlige debat
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum