Lang ventetid får mange til at droppe besøg hos læge, tandlæge og psykolog

Lægen, psykologen, tandlægen, alle er del af et sundhedsvæsen, der er sat i verden for at hjælpe os. Desværre oplever mange danskere så lange ventetider, at de helt opgiver at få en konsultation.
En ny undersøgelse fra Kantar Gallup for Gjensidige viser desværre, at ventetid har fået hver femte til at droppe at gå til læge og en ud af ti har droppet psykologbesøget i de seneste tre år. Og det er et problem, påpeger Louise Brix, fagchef for Sundhed i Gjensidige:
”Lange ventetider er desværre ikke en ny ting, men det er ekstra bekymrende, at så mange ligefrem fravælger at gå til læge, fordi de ikke kan komme til hurtigt nok. Mange lidelser kan udvikle sig negativt, hvis man ikke får taget sig af det i tide, og jeg kan godt være bange for, at de lange ventetider kan være med til at forværre sygdomme, der ellers kunne være afhjulpet lettere,” siger Louise Brix, der samtidig roser medarbejderne i sundhedsvæsenet for at yde en helt unik indsats:
”Jeg er virkelig imponeret over, hvordan medarbejderne i vores sundhedsvæsen har løftet de seneste års virkelig store byrde og sørget for, at vi som land og borgere er kommet godt gennem flere sundhedskriser. Det har været inspirerende, og jeg håber, at der snart kan komme lidt balance, så vi eksempelvis ikke ser, at danskere må opgive at gå til lægen.”
Hver fjerde unge har droppet psykologbesøg
Undersøgelsen viser også, at en ud af ti har undladt at gå til psykolog pga. ventetid, og selv om det tal måske ikke virker voldsomt, så kan det have alvorlige konsekvenser for den enkelte, hvis de ikke får den nødvendige hjælp til smerten i sindet. Og det er især i gruppen 18 til 29-årige, der dropper det. Her er det nemlig hver fjerde, der ikke har fået tid hos psykologen.
”Det er et alvorligt problem, at så mange ender med at droppe psykologbesøget, fordi ventetiden har været for lang. Ligegyldigt hvor gammel man er, så er det vigtigt, at man får den nødvendige hjælp, da det kan være med til at forhindre, at smerten i sindet eller sygdommen bliver værre. Derfor håber jeg virkelig, at vi for fremtiden ser en ændring, så ventelister ikke i samme grad forhindrer behandling i at finde sted,” siger Louise Brix.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i maj og juni 2022 blandt 1528 repræsentativt udvalgte danskere.
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Til fare for medtrafikanter: Så mange biler kører rundt med glasskader i forruden6.5.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver femte danske bilist har indenfor de seneste to år kørt rundt med en glasskade i bilen i længere end en uge. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Flere vil rejse i Europa: Global usikkerhed påvirker danskernes ferieplaner1.5.2025 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Global usikkerhed er blevet en del af danskernes hverdag, og det får en betydning, når ferieglade danskere om kort tid rejser ud i verden på sommerferie. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring viser, at hver anden dansker ændrer rejsemønster på grund af den geopolitiske situation.
Skjulte farer i din hudpleje: Så mange danskere undlader at tjekke ingredienslisten23.4.2025 07:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Hudirritation, allergiske reaktioner og hormonforstyrrelser. Det er nogle af de risici, du løber, hvis du ikke tjekker ingredienslisten på dine hudplejeprodukter. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige viser at 4 ud af 10 ikke undersøger indholdet af deres hudplejeprodukter inden brug.
Det flyder med skrald i vejkanten: Fire ud af ti danskere har set bilister smide affald ud af vinduet17.4.2025 07:39:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år ender tonsvis af affald i vejkanten, fordi bilister ikke gider bruge en skraldespand. Problemet er så omfattende, at fire ud af ti danskere det sidste år har oplevet bilister, der smider skrald ud af bilvinduet. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
Hjælp fra YouTube: Sådan søger vi viden om renovering i hjemmet15.4.2025 07:37:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er blevet populært at lave forbedringer og renoveringer i hjemmet uden professionel hjælp. I stedet vælger en stor del af danskerne at finde råd og vejledning på sociale medier som Instagram og Youtube. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og NRGi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum