Fremtidens bæredygtige turisme skal udvikles på Rhodos

TUI, den græske regering og den lokale regering i Den Sydægæiske Region, lancerer et projekt, der skal gøre Rhodos til et internationalt epicenter for udvikling af bæredygtige ferierejser og feriedestinationer. Fritz Joussen, CEO for TUI Group, Vassilis Kikilias, turistminister i Grækenland og George Chatzimarkos, guvernør for den sydægæiske region, præsenterede samarbejdet i slutningen af sidste uge.
”The Rhodes Co-Lab” vil samarbejde med den lokale turistindustri og internationale partnere for at finde konkrete løsninger og udvikle og implementere dem på Rhodos. Derudover vil der blive oprettet en tænketank på Rhodos, der skal samle internationale eksperter og styrke og videreudvikle bæredygtighedstransformationen af turismesektoren. Projektet støtter bæredygtighedsinitiativerne fra den græske premierminister, Kyriakos Mitsotakis’ regering, og er en del af TUI’s langsigtede bæredygtighedsdagsorden.
”Vi er meget glade for samarbejdet med den græske regering og Rhodos, så dette initiativ kan drive den bæredygtige udvikling af vores industri. ”The Rhodes Co-Lab” skal indsamle viden, drive innovation og tage rejsebranchen ind i fremtiden. Det er tanken, at hele turistindustrien, på verdensplan, vil kunne nyde godt af dette,” siger Jessica Enbacka, administrerende direktør for TUI Nordic.
Partnerne er forpligtet til at opfylde FN’s mål for bæredygtig udvikling, Paris-aftalen og EU’s mål om at være klimaneutral i 2050. Arbejdet med feriedestinationer spiller en afgørende rolle for at nå bæredygtighedsmålene for turismen. Derfor skal der straks tages konkrete, første skridt, for aktivt at tackle bæredygtighedstransformationen sammen.
”Turisme har mange positive effekter- det er en kraft for det gode. Turismen bidrager til investeringer og styrker økonomien lokalt gennem turisme. Uden turisme er der ikke grundlag for økonomisk fremgang på disse destinationer. Turisme bidrager til social bæredygtighed. ”The Rhodes Co-Lab” skal fungere som et laboratorium for fremtidens bæredygtige turisme og styrke og videreudvikle disse effekter. Det vil således skabe rollemodeller og skabeloner til andre steder i verden. Vi inviterer alle i turistindustrien til at mødes og bidrage med idéer og innovationer til ”The Rhodes Co-Lab”. I løbet af dette årti med bæredygtig transformation vil Co-Lab vise, hvordan en holistisk tilgang til større bæredygtighed kan fungere – for de mennesker, der bor på destinationerne, for rejsende, for miljøet og for turistindustrien,” siger Fritz Joussen, global CEO for TUI Group.
Helhedsperspektiv på bæredygtighed: mennesker, miljø og økonomi
Sammen har parterne udpeget områder, de ønsker at arbejde med over de næste fem år. Fokus vil være på bæredygtig vækst på Rhodos, som sparer ressourcer og samtidig fremmer lokalbefolkningens deltagelse fx gennem nye job. Beskyttelsen af biodiversiteten og miljøet vil blive en endnu mere integreret del af destinationsforvaltningen. Uddannelsesmuligheder og kulturarv gavner både øens samfund og turisme. Turismens økologiske fodaftryk på øen vil blive stærkt reduceret gennem nye koncepter for energi-, vand- eller affaldshåndtering. Derudover vil Co-Lab fremme moderne mobilitetskoncepter på øen.
”The Rhodes Co-Lab” ledes af et team af bæredygtighedseksperter, der arbejder tæt sammen med relevante, administrative afdelinger på Rhodos, den lokale regering i det sydlige Ægæiske Hav, TUI Groups globale bæredygtighedsteam og TUI Care Foundations programledere for at udveksle idéer.
Læs den engelske pressemeddelelse om projektet fra TUI Group her.
Nøgleord
Kontakter
Mikkel Hansen
Pressekontakt
mikkel.hansen@tui.dk
+45 33 47 90 75
Mikkel HansenKommunikationschefTUI Danmark
Tlf:+45 33 47 90 75mikkel.hansen@tui.dkBilleder
Information om TUI Danmark A/S
TUI er verdens førende rejsekoncern og opererer sine hoteller, krydstogtskibe, flyselskaber og udflugter verden over. TUI-aktien er børsnoteret på London Stock Exchange og det regulerede uofficielle marked i Tyskland. I regnskabsåret 2019 havde TUI-koncernen omkring 70.000 medarbejdere, 28 millioner kunder og en registreret omsætning på 19 mia. euro. Hele værdikæden for turisme er under ét tag og tæller, foruden online marketing platforme på tværs af Europa, 400 TUI-ejede hoteller, 15 krydstogtskibe og fem flyselskaber med mere end 100 fly. TUI-brandet har eksisteret i Danmark siden 2016 og hører under koncernens nordiske afdeling. TUI har sit danske kontor i København.
Følg pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S
Fem græske destinationer for madelskere24.4.2025 10:26:11 CEST | Pressemeddelelse
Rejseselskabet TUI fremhæver fem kulinariske oplevelser, der giver en dybere indsigt i landets madtraditioner.
TUI udvider sin portefølje med luksushoteller fra populær tv-serie3.4.2025 14:47:42 CEST | Pressemeddelelse
TUI har tilføjet to af de eksklusive hoteller fra serien til deres portefølje: Anantara Mai Khao Phuket Villas i Phuket og Mandarin Oriental i Bangkok.
Flest danskere genbesøger disse destinationer24.3.2025 09:24:17 CET | Pressemeddelelse
Nogle foretrækker nyt og andre foretrækker det velkendte. Disse tre sommerdestinationer har fleste tilbagevendende gæster.
Danskerne sparer op til denne destination21.3.2025 11:34:38 CET | Pressemeddelelse
Data viser stigning i rejseopsparing på 33 procent. Specielt én destination er øverst på ønskelisten og slår Paris af pinden som sidste års mest populære destination at spare op til.
Stor interesse for påskerejser: Specielt storbyferie hitter20.3.2025 09:19:02 CET | Pressemeddelelse
Rejseselskabet TUI har solgt 63 procent flere påskerejser sammenlignet med sidste år. Europæiske storbyer er specielt i høj kurs.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum