Balletsæsonen åbner med en evig relevant klassiker

Forestil dig, at dét du elskede allermest i hele verden, også var det, der ville slå dig ihjel. Sådan er det for Giselle. Hun elsker at danse, men hendes hjerte er for skrøbeligt til at gøre det. Så vi ved, at hun er dødsdømt, da hun forelsker sig porøst i den unge Albrecht. De hvirvler rundt i eufori, indtil hun lærer, at han faktisk allerede er forlovet og lige glemte at sige det. I sammenstødet med virkeligheden dør Giselle i vanvid og svæver ind i skovmørket til de andre afviste nymfer, der danser døden ind i unge mænd.
Giselle åbner balletsæsonen på Det Kongelige Teater og har repremiere på Gamle Scene den 3. september. I titelrollen ses blandt andre solodanserinden Holly Dorger, der har et helt særligt forhold til den berømte ballet, fordi den, ifølge hende, passer til alle tider.
”Giselle er stadig relevant i 2022, fordi der altid vil være fortællinger om svigt. Svigt kommer i mange forskellige former, men hjertesorgen, erkendelsen af løgne, naiviteten i at blive bedraget, flovheden ved at føle sig narret… dén smerte er en følelse, som vi alle kender og deler. Giselle er evig relevant, fordi den rører vores følelser.” Holly Dorger, solodanser ved Den Kongelige Ballet.
Giselle er desuden kendetegnet ved at være en hyldest til de kvindelige dansere ved Den Kongelige Ballet. Det er kvinderne, som har magten over mændene i denne fortælling. Og rollen som Giselle er en af de mest krævende og højdramatiske i ballethistorien.
”Giselle er en ikonisk rolle for ballerinaen, fordi man både portrætterer den naive, uskyldige pige, der bryder sammen i en dramatisk udfordrende vanvidsscene. Efterfulgt af den hvide anden akt, der er teknisk krævende for danserne. Det er en drømmerolle. Den har det hele.” Holly Dorger.
Da værket første gang blev opført i Paris i 1841, ændrede det dansens historie. Modsat tidens andre balletter mødte man nemlig her en titelrolle, man bedre kunne identificere sig med, og publikum strømmede til for at give sig hen til en verden af mystik, erotik, skønhed og død.
Koreografi: Silja Schandorff og Nikolaj Hübbe efter Jean Coralli og Jules Perrot
Musik: Adolphe Adam
Scenografi: Maja Ziska
Kostumer: Mia Stensgaard
Lysdesign: Åsa Frankenberg
Repremiere: 3. september 2022 på Det Kongelige Teater, Gamle Scene
Førsteopførelse: 28. juni 1841 på Pariseroperaen, Paris
Kontakter
Nana LanghoffPR- og presseansvarlig, ballet (barselsvikar)
Tlf:+45 25 51 79 24nala@kglteater.dkBilleder











Information om Det Kongelige Teater
Følg pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater
Songs for Murdered Sisters3.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I samarbejde med Danner markerer Det Kongelige Teater FNs internationale dag for afskaffelse af vold mod kvinder med en opførelse af Jake Heggies og Margaret Atwoods stærke værk Songs for Murdered Sisters ledsaget af samtale og debat om partnerdrab. Blandt de medvirkende er Jens Søndergaard, Maria Rossing, Helle Fagralid og Laura Allen Müller.
Morten Hee Andersen er tilbage som den ultimative forfører Don Juan30.10.2025 07:31:39 CET | Pressemeddelelse
Sammen med flere nye medspillere kan Morten Hee Andersen igen opleves som Don Juan, der forfører publikum i Anna Balslevs sanselige iscenesættelse. Fra den 13. november inviteres publikum ind i Don Juans forførelsesrum, hvor man bl.a. kan opleve Özlem Saglanmak og Laura Skjoldborg som nye rollebesætninger.
Det Kongelige Operakor på turné til Italien29.10.2025 14:09:17 CET | Pressemeddelelse
Det Kongelige Operakor har i denne sæson et særligt fokus på at synge på italiensk. Den 2. november kan koret opleves i sæsonens anden korkoncert med italiensk opera på programmet, og senere i november tager Det Kongelige Operakor på turné til Italien.
Holger Bruusgaards Legat 202528.10.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Violinist Charlotte Rafn og operasolist Jens Søndergaard modtager Holger Bruusgaards Legat
HER PERSPECTIVE – The Forgotten History of Opera22.10.2025 06:00:00 CEST | Press release
Highlighting women composers throughout opera history, the Royal Danish Opera presents an international symposium featuring lectures, talks, and a concert of rarely performed works. The symposium HER PERSPECTIVE – The Forgotten History of Opera will take place at Takkelloftet in the Opera House on 27–28 November.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
