Slagtøjskoncert med flyglet i centrum · Uropførelse af Line Tjørnhøjs ØR

I ØR har Line Tjørnhøj taget afsæt i Nørgårds stykke for soloklaver TURN (1973). ”Jeg blev fascineret af, at værket på én gang er komponeret enormt præcist, og samtidig har Nørgård indlagt stor frihed i nogle detaljer i værket, hvor musikeren eksempelvis skal fortsætte med en bestemt ting, så længe han eller hun selv synes,” fortæller Line Tjørnhøj. ”Det skaber en form for mikro-uendelighedsuniverser, som jeg har ladet mig inspirere af,” siger hun.
Selvom ØR er skrevet for slagtøjsduo og orkester, har Line Tjørnhøj givet flyglet en central rolle. Dog ikke som det traditionelle instrument vi kender, for Tjørnhøj har forvandlet et flygel til et slagtøjsinstrument. ”For mig er klaveret på en måde et billede på et lidt tilbageskuende ideal. Et ”perfekt” instrument, uden kvarttoner, uden støj,” siger Line Tjørnhøj. Hun har kigget ind i flyglets skelet og præpareret det med hamre, filtre, kobberskruer og dæmpere, der tager form som små væsener, der forvandler det traditionelle instrument til noget helt nyt.
Overfor det forvandlede flygel har Tjørnhøj stillet de dybest klingende slagtøjsinstrumenter og hun lader således værkets anden slagtøjssolist slå sig løs på syv pauker, der ligesom klaveret præpareres med kobberplader. ”Præpareringen er jo en kommentar til hele det koncept at arbejde med så traditionelt et set up. Det har været sjovt at sætte det her konkrete spor, og der ligger meget kærlighed i det – også til det traditionelle i musikken.”
Line Tjørnhøj beskriver sin arbejdsproces som intuitiv, kaotisk og fuld af fantasi og livsglæde, og i sit arbejdet med ØR har hun været helt høj over at have hele symfoniorkestret at arbejde med. Inspireret af de uendelighedsuniverser hun fandt i Nørgaards TURN har hun arbejdet med at forvandle det musikalske materiale over tid og igennem orkestrets forskellige lag.
Om komponisten
Line Tjørnhøj er født i 1960 og beskæftiger sig typisk med tidløse menneskelige problemer og følelser gennem historier fra vores egen tid. Et af hendes musikalske greb er at bruge stemmens beroligende kvalitet og skønhed til at skabe et rum for de umulige og smertefulde historier, hun har fortalt i løbet af sin karriere som komponist, hvor hun blandt andet er kendt for at beskæftige sig med grusomme emner, hvor mænd og kvinder udfordres til det yderste som følge af magtmisbrug i dens forskellige former.
Tjørnhøj har en solistuddannelse i komposition på Det Kongelige Musikkonservatorium i Aarhus hos Simon Steen-Andersen, Niels Rønsholdt og Lasse Laursen. Hun har modtaget den prestigefyldte Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen Fondens pris (2017), det treårige arbejdslegat fra Statens Kunstfond og Komponistforeningens legat. Hendes opera Anorexia Sacra blev kåret som bedste kammeropera af American Opera Vista Festival, 2009 og hendes værker er bestilt og spillet af anerkendte ensembler og orkestre som blandt andet DR Symfoniorkestret, DR Pigekoret, Theatre of Voices, Göteborg Operan, Aarhus Symfoniorkester, Ars Nova Copenhagen, Ensemble Lydenskab og Esbjerg Ensemble.
Om koncerten
ØR uropføres torsdag den 25. august kl. 19:30 i DR Koncerthuset af DR Symfoniorkestret med slagtøjssolisterne Jakob Weber og Gert Sørensen dirigeret af Antony Hermus. Koncertens øvrige program byder på Per Nørgårds Symfoni nr. 8 og violinkoncerten Helle Nacht.
Kontakter
Solveig LindeskovPR og markedsføringEdition·S
Tlf:30224004solveig@edition-s.dkBilleder
Links
Information om Edition-S
Edition·S udgiver musik til den klassiske og eksperimenterende musikscene. Vi repræsenterer vores komponister gennem udgivelsen af partiturer og stemmer, elektroniske medier og grafiske formater samt håndtering af rettigheder og promotion. Musikken som udgives af Edition·S bliver opført over hele verden.
Følg pressemeddelelser fra Edition-S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Edition-S
Bára Gísladóttir og Kirstine Lindemann modtager hæderspris1.4.2025 10:58:09 CEST | Pressemeddelelse
Mandag den 31. marts offentliggjorde Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen Legatet navnene på de seks musikere og komponister, som i 2025 modtager Danmarks største hæderspris på 1.000.000,- kr. Blandt modtagerne er Bára Gísladóttir samt Kirstine Lindemann – ny komponist i kataloget hos Edition·S.
Ejnar Kanding – en pioner i lydens grænseland - fylder 60 den 29. marts21.3.2025 13:43:24 CET | Pressemeddelelse
Med en musikalsk palet, der forener kompleksitet og sart enkelhed, har komponisten Ejnar Kanding skabt en unik stemme inden for samtidens kunstmusik, både nationalt og internationalt. Ejnar Kanding fylder 60 år den 29. marts og kan skue ud over et musikalsk landskab, hvor han har skubbet til grænserne mellem det akustiske og elektroniske, det strukturerede og spontane.
Edition·S udgiver værker af Sandra Boss1.11.2024 11:07:19 CET | Pressemeddelelse
Den danske komponist og lydkunstner Sandra Boss skaber værker, der udspringer fra installation og performance og spænder over en bred vifte af form- og mediemæssige udtryk. I den kommende weekend kan hendes musik opleves på Nordiske Musikdage i Glasgow, og det er med stor fornøjelse, at Edition·S nu kan offentliggøre et nyt samarbejde omkring udgivelsen af hendes værker.
Else Marie Pade 100 år25.10.2024 10:05:59 CEST | Pressemeddelelse
Den danske musikpioner ville være fyldt 100 år den 2. december 2024. Fødselsdagen markeres med en stor hyldestkoncert i DR Koncerthuset, en ny nodeudgivelse samt nye indspilninger af Pades musik.
Edition·S skriver 1800-tallets kvinder ind i musikhistorien10.10.2024 10:24:01 CEST | Pressemeddelelse
Med en stor bevilling fra Augustinus Fonden har musikforlaget Edition·S nu mulighed for at videreudvikle et ambitiøst og vigtigt udgivelsesprojekt, som skal sikre en række kvindelige komponister en plads i musikhistorien.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum