“Fremtidens rengøring er grøn” fortæller ny dansk iværksættervirksomhed

“Fremtidens rengøring er grøn”, udtaler de to unge iværksættere Oscar Jerichau (26) og Joakim Rostock-Jensen (26), der står bag rengøringsvirksomheden Hermans Danmark fra januar 2021.
En rengøringsvirksomhed synes måske som et besynderligt valg for to unge iværksættere, men for stifter Oscar Jerichau var der ingen tvivl om, at det var et rengøringsfirma, han skulle starte.
Idéen bag Hermans opstod i 2020, da Oscar Jerichaus jobsituation pludseligt ændrede sig, ligesom mange andres under COVID-19 pandemien.
“Jeg arbejdede i et reklamebureau og stod pludselig uden job. Jeg vidste her, at jeg skulle være selvstændig”, fortæller Oscar Jerichau og fortsætter: “Det fik mig til at tænke, ‘I en af verdens største kriser med nedlukning, nedskæringer og virksomheder der går konkurs, er der stadig et par brancher, som øgede deres vækst. Herunder rengøring’”.
På dette tidspunkt var Oscar Jerichau stadig studerende, og benyttede muligheden for at undersøge markedet: “Jeg skrev min bachelor om rengøringsbranchen og udviklede en bred markedsanalyse. Jeg opdagede optimeringsmuligheder i stort set alle dele i værdikæden, og det gav mig blod på tanden til at fortsætte”.
I dag har Hermans Danmark mere end 50 mellemstore virksomheder som kunder. På et år er de også gået fra 0 til 50 medarbejdere og har lavet 1 mio. kr. i overskud det første år. “Vi regner med at omsætte for 10 mio i år og 25 mio næste år i 2023”, fortæller Oscar Jerichau.
Bæredygtighed i fokus
Da Oscar Jerichau og Joakim Rostock-Jensen i januar 2021 stiftede Hermans Danmark, var der ingen tvivl om, at virksomheden skulle have et skærpet fokus på miljøvenlighed.
“Næsten alt ved branchen var støvet og kunne gøres smartere”, fortæller Oscar Jerichau, “Alt blev vendt på hovedet – og vi skabte en moderne rengøringsvirksomhed, som tager ansvar for mennesker og for miljøet”.
Derfor bliver miljøvenlighed tænkt ind i alle Hermans Danmarks interne såvel som ekterne tiltag.
Udover erhvervsrengøring arbejder Hermans Danmark også med facility management, hvor de blandt andet hjælper andre virksomheder med at samle alle deres forbrugsvarer ét sted, så de nemt og hurtigt kan være sikre på, at de bruger de mest miljøvenlige produkter.
“Vi varetager alt ekstern service, så vores kunder kan fokusere på deres kerneforretning, og samtidig være sikre på, at alle deres forbrugsvarer er blevet verificeret af os”, fortæller Joakim Rostock-Jensen, “Det kan for eksempel være toiletpapir produceret på gamle mælkekartoner, eller genopfyldelig håndsæbe med 0% plastik, som er produceret på restprodukter fra træer eller citrus”.
Sparer i gennemsnit vores kunder for 65% CO2 i deres Facility Management-afdeling
Hermans Danmarks fokus på miljøvenlighed og bæredygtige produkter stammer fra en følelse af, at man skal gøre en forskel dér, hvor man kan.
“Vi tror på, at vi skal gøre hvad vi kan, når vi kan. Kan vi hjælpe med reducere klimaaftrykket hos en af vores kunder, så gør vi det”, fortæller Oscar Jerichau, “Vi mener at man skal gøre, hvad man er istand til. I nogle tilfælde kan det være kæmpe ting, andre gange kan det være små ting. Så længe vi går på arbejde og føler, at vi har gjort hvad vi kunne, er vi tilfredse”
Deres rengørings- og facility management services har allerede hjulpet flere virksomheder i gang med den grønne omstilling blandt andet ved at lette deres samlede CO2-aftryk.
“Vi sparer i gennemsnit vores kunder for 65% mindre CO2-udledning i deres Facility Management-afdeling”, fortæller Oscar Jerichau, “Vi gør det nemt for vores kunder at bidrage til den grønne omstilling, uden at det koster ekstra. Hverken i form af medarbejdere eller økonomi”.
Derfor er Hermans Danmarks målgruppe også mellemstore virksomheder, som går op i grøn omstilling og socialt ansvar.
“Vi vil hellere have færre kunder, som deler de samme værdier som os, end mange kunder, som ikke gør”, fortæller Oscar Jerichau.
Nøgleord
Kontakter
Hermans Danmark
Tlf:+45 22249988oj@hermansdanmark.dkwww.hermansdanmark.dkBilleder

Information om Bonzer
Om Hermans Danmark
Hermans Danmark er en dansk iværksættervirksomhed fra 2021, som specialiserer sig inden for bæredygtig og kvalitetsbevidst erhvervsrengøring, facility management og ejendomsservice til virksomheder og boligforeninger. Udover at levere serviceydelser udvider de nu i form af en webshop med miljøvenlige kontorartikler, som de lancerer 8. august 2022.
Følg pressemeddelelser fra Bonzer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bonzer
Hvor sund er din kommune? Ny kortlægning viser store geografiske forskelle i sundhed – og det forværres af “absurd” politik12.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny kortlægning afslører markante forskelle i danskernes fysiske aktivitet på tværs af bopæl samt indkomst- og uddannelsesniveau. Tallene viser, at næsten 6 ud af 10 danskere ikke opfylder WHO's anbefalinger til fysisk aktivitet, og ny “absurd” politik frygtes at forværre tilstanden.
Udrulning af fibernet: Så langt er hver enkelt kommune nået11.9.2025 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange danske bopæle, sommerhuse og virksomheder har efterhånden fået adgang til lynhurtigt fibernet. Få kommuner er nået helt op på 100% dækning, mens andre stadig sakker bagud. Se fordelingen her.
Kundetilfredshed blandt pensionsmæglere: Söderberg & Partners er øverst på listen4.9.2025 11:04:41 CEST | Pressemeddelelse
Pensionsmægleren Söderberg & Partners har de mest tilfredse kunder i Danmark, viser ny undersøgelse foretaget af det uvildige analysehus Aalund. Det er særligt den personlige rådgivning, kunderne lægger vægt på.
Db Journey Partners with Bonzer to Fuel Global Expansion Through SEO19.8.2025 10:00:00 CEST | Press release
Db Journey, the celebrated Scandinavian company specializing in bags and adventure gear, today announced a strategic partnership with the SEO agency Bonzer. This collaboration is designed to maximize the brand's global reach and strengthen its market position in key segments, including backpacks, luggage, skiing, and more adventure equipment. This partnership highlights the next phase in Db Journey's digital evolution, building on recent momentum fueled by strategic investments from high-profile figures like international football star Erling Haaland. The collaboration will have a broad search focus, with a key emphasis on markets in Scandinavia, Germany, and North America, where the brand's core customer base currently is. "We are very much looking forward to increasing our awareness in our global markets and doing it through search," says Oscar Risberg, Head of Digital Marketing for Db Journey. "We're excited to join forces with Bonzer and together help bring information and products
Db Journey inngår partnerskap med Bonzer for å drive frem global ekspansjon gjennom SEO19.8.2025 09:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Db Journey, tidligere kjent som Douchebag, det anerkjente skandinaviske selskapet som spesialiserer seg på bager, kofferter og reiseutstyr, kunngjorde i dag et strategisk partnerskap med SEO-byrået Bonzer. Samarbeidet er utformet for å maksimere merkevarens globale rekkevidde og styrke markedsposisjonen i viktige segmenter, inkludert ryggsekker, bagasje, skiutstyr og annet utstyr for reise og aktivitet. Dette partnerskapet markerer neste fase i Db Journeys digitale utvikling, og bygger videre på deres nylige momentum drevet av strategiske investeringer fra profilerte personer som den internasjonale fotballstjernen Erling Haaland. Samarbeidet vil ha et bredt organisk søkefokus, med hovedvekt på markedene i Skandinavia, Tyskland og Nord-Amerika, hvor merkevaren i dag har sin hovedtyngde. «Vi ser veldig frem til å øke bevisstheten vår i de globale markedene, og å gjøre det gjennom organisk søk», sier Oscar Risberg, Head of Digital Marketing i Db Journey. «Vi er glade for å slå oss sammen
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum