Kunden skal ikke overraskes, når stenslaget i bilruden fordyrer indboforsikringen
Påmindelsen kommer på baggrund af en undersøgelse fra Finanstilsynet, som konkluderer, at de undersøgte selskaber anvender skadesanmeldelser på tværs af deres forsikringsprodukter til at danne sig et samlet risikobillede af kunden. Til trods for, at alle undersøgte selskaber har denne praksis, er det ikke alle undersøgte selskaber, som oplyser kunderne om dette.
Finanstilsynet satte undersøgelsen i gang efter at have modtaget flere klager fra kunder, hvor forsikringsselskaber f.eks. havde medregnet skader fra en tilvalgsforsikring havde betydning for prisen på andre forsikringer.
”Den almindelige forbruger kan ikke forudse, at når forbrugeren anmelder ridsen i lakken på sin kaskoforsikring, kan konsekvensen blive en højere pris på indboforsikringen. Men selskaberne vurderer kunden ud fra skaderne på alle forsikringer, og det skal kunden have besked om. For forbrugeren svarer det til, at den karakter du får for din præstation i fysik, påvirker din karakter i matematik,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersenfra Finanstilsynets Forbrugerkontor.
Kunden skal kende den grundlæggende konsekvens
Finanstilsynet kræver ikke, at selskaberne detaljeret beskriver for kunden, hvilke konsekvenser det får, hvis kunden anmelder en skade. Men kunden skal have at vide, at risikovurderingen går på tværs af de tegnede forsikringer, og at skaden på en type forsikring kan påvirker kundens andre forsikringer på flere måder. Det gælder både for nye kunder og for eksisterende kunder, som tegner nye tilvalgsforsikringer. Især tilvalgsforsikringerne kan føre til mange skadesanmeldelser inden for kort tid.
”Selskaberne opfordrer selv kunder til at samle alle forsikringer hos ét selskab, så kunden kan spare penge. Men selskaberne skal også huske det lille aber dabei, at den sammenlægning f.eks. kan gøre indboforsikringen dyrere hos selskabet, hvis kunden bakker op i en anden bil. Derfor sender vi nu en påmindelse til alle forsikringsselskaber. Vi opfordrer også kunderne til at have dette med i ligningen, når de overvejer at samle forsikringer eller tegne tilvalgsforsikringer,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersen.
Faktaboks – Konklusioner fra rapporten
Konklusion 1:
Skadeforsikringsselskaberne foretager en risikovurdering af kundeforholdene, der går på tværs af kundens forskellige forsikringsprodukter og på tværs af hovedforsikringer og tilvalgsforsikringer. Finanstilsynet vurderer, at en sådan risikovurdering som udgangspunkt ikke er i strid med reglerne om god skik.
Konklusion 2:
Hvis et skadeforsikringsselskab foretager en risikovurdering af en kunde, hvor skadesanmeldelser på kundens forskellige forsikringsprodukter indgår i et samlet risikobillede, skal selskabet informere kunden om dette og om, hvilke konsekvenser det kan have. En ny kunde skal have informationen, inden vedkommende tegner flere forsikringer hos selskabet, og en eksisterende kunde skal have informationen, inden vedkommende tegner yderligere forsikringer. Informationen skal også fremgå af forsikringsbetingelserne.
Nøgleord
Kontakter
Ulla Brøns PetersenKontorchef
Tlf:33558243UBP@FTNET.DKBilleder
Links
Information om Finanstilsynet
Finanstilsynet arbejder for at virksomheder og kunder kan have en berettiget tillid til det finansielle system.
Finanstilsynets hovedopgave er at føre tilsyn med de finansielle virksomheder – penge- og realkreditinstitutter, pensions- og forsikringsselskaber, investeringsforeninger, investeringsselskaber og fondsmæglere m.fl.
Følg pressemeddelelser fra Finanstilsynet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Finanstilsynet
Personovervågning bør være forsikringsselskabers sidste redskab28.11.2023 09:19:34 CET | Pressemeddelelse
Finanstilsynet har undersøgt forsikringsselskabernes procedurer og praksis for personovervågning af skadelidte kunder. Konklusionen er, at de undersøgte selskaber generelt overholder reglerne i god skik og undersøgelsesbekendtgørelsen.
Kunder nægtes fortsat uretmæssigt en basal betalingskonto - Finanstilsynet undersøger bankernes praksis7.8.2023 09:44:41 CEST | Pressemeddelelse
Finanstilsynet modtager stadig klager fra bankkunder, der ikke får den adgang til den basale betalingskonto, som lovgivningen sikrer dem. Finanstilsynet har tidligere indskærpet reglerne overfor bankerne, og vil nu undersøge, hvordan bankerne håndterer reglerne.
”One-size” rimer ikke på forsikrings- og pensionsprodukter13.6.2023 08:40:15 CEST | Pressemeddelelse
Forsikringsselskaberne og pensionskasserne skal sikre at deres produkter passer til definerede målgrupper. Processerne for produktudvikling skal ikke kun gælde på papiret, de skal virke i praksis. En ny undersøgelse fra Finanstilsynet viser, at branchen i praksis fortsat mangler at tage skridtet fuldt ud og rent faktisk kortlægge målgrupperne.
Fortsat udfordringer med at skifte pensionsselskab – især for de selvstændige18.11.2022 09:25:00 CET | Pressemeddelelse
Finanstilsynet har undersøgt, hvilke hindringer pensionskunderne møder, når de ønsker at flytte deres pensionsopsparing til et nyt selskab. Konklusionen er, at især selvstændige har svært ved at få overført deres hvilende, obligatoriske pensionsordninger til private aftaler. Og det strider mod kundens interesse og god skik.
Advarsel mod at handle værdipapirer med sig selv (wash trading)25.7.2022 08:00:34 CEST | Pressemeddelelse
Finanstilsynet oplever et stigende antal sager, hvor private investorer handler værdipapirer med sig selv på markederne, og dermed begår wash trading. Finanstilsynet advarer investorer om at begå wash trades, da det er ulovligt og kan føre til fængselsstraf.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum