Ny analyse: Det er klimavenligt at handle hos nemlig.com
Siden 2010 har nemlig.com leveret dagligvarer til danskernes hoveddør. Nu belyser en ny livscyklusanalyse af nemlig.coms klimapåvirkning foretaget af den danske rådgivningsvirksomhed Force Technology, at dagligvarer leveret til døren ikke alene er en belejlig, men også en mere bæredygtig måde at gøre sine indkøb på.
Analysen undersøger klimaaftrykket for levering af en uges forbrug af dagligvarer sammenlignet med et tilsvarende indkøb i den fysiske dagligvarehandel for forbrugere bosat i forskellige dele af Danmark e.g. København, Odense, Aalborg, Svendborg og Holbæk.
Analysen viser, at det i alle fem byer er mere klimavenligt at købe sine dagligvarer hos nemlig.com, hvis turen til den fysiske dagligvarehandel alternativt skulle foregåi bil. Analysen viser endda at selvom man transporterer sig via cykel eller til fods i store byer som København og Odense, så er nemlig.com et mere klimavenligt valg, end de fysiske supermarkeder. Det skyldes, at især driften af fysiske supermarkeder sætter så stort et klimaaftryk, at det overstiger de udledninger, der er forbundet med nemlig.coms håndtering og transport ud til forbrugeren.
Onlinehandlen med dagligvarer har ændret forbrugeres adfærd i Danmark og onlinehandlens betydning vil forsat vokse. Det er derfor vigtigt, at vi forstår de klimamæssige konsekvenser ved den øgede handel. Derfor er det naturligt, at nemlig.com som markedsleder kommer på banen med denne nye analyse, mener Jakob Zeuthen, der er bæredygtighedschef i nemlig.com.
"Vi mener, at onlinehandel med dagligvarer har alle muligheder for at blive den mest klimavenlige løsning at handle dagligvarer på. Denne livscyklusanalyse er skabt med det formål, at vi kan forstå og løbende forbedre vores egen forretningsmodel. Vi er ikke i mål endnu, men vi vil fortsat arbejde med at optimere vores virksomhed, så vi kan mindske vores klimaaftryk yderligere,” siger Jakob Zeuthen.
Analysen tager højde for hele værdikæden - fra dagligvarerne ankommer til nemlig.coms varehus, til de leveres foran hoveddøren til danske hjem. Det inkluderer transportudledninger og øvrige udledninger fra centrallagre, transport af varer til supermarkeder, supermarkeders energiforbrug, transportemballage, leveringer og affaldsbehandlinger.
Rapporten er blevet udarbejdet af det rådgivende ingeniørfirma Force Technology på nemlig.coms initiativ og er har været underlagt eksternt peer review af tre uafhængige fagprofiler inden for beregninger af klimaaftryk fra henholdsvis NIRAS, Danmarks Tekniske Universitet og Teknologisk Institut.
Nøgleord
Kontakter
Emil RyttergaardPresseansvarligPR / Kommunikation
Tlf:5171 8793ery@nemlig.comBilleder
Information om Nemlig.com
nemlig.com er Danmarks største onlinesupermarked, der hver dag leverer dagligvarer og måltidskasser direkte til døren for tusindvis af danskere. Mere end 4 ud af 5 husstande kan i dag modtage dagligvarer og måltidskasser fra nemlig.com.
Med over 9.000 unikke varenumre og et stort sortiment af økologi tilbyder nemlig.com et bredt udvalg af dagligvarer til hverdagen, og med over 25 unikke gård- og specialbutikker er det også muligt at finde delikatesser fra bl.a. Slagter Lund, Lagkaghuset, A.C. Perch’s Thehandel og mange flere på nemlig.com.
På nemlig.com finder du også dagligvarer til den helt rigtige pris.Hver uge prismatcher nemlig.com mere end 1800 varer mod Rema 1000. Det er med til at gøre nemlig.com til Danmarks billigste onlinesupermarked, og nemlig.com har vundet førstepladsen i to pristjek blandt landets onlinesupermarkeder foretaget af henholdsvis Politiken og BT i foråret 2021.
----
Intervare A/S har mere end 20 års erfaring med levering af dagligvarer til visiterede borgere. Vi samarbejder pt. med mere end 40 kommuner landet over og servicerer ca. 8.000 borgere hver uge. Intervare A/S er moderselskab til nemlig.com.
Følg pressemeddelelser fra Nemlig.com
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nemlig.com
Nemlig øger omsætning i nyt regnskab30.1.2024 08:08:01 CET | Pressemeddelelse
Nemlig er tilbage i vækst, og virksomheden har i det netop afsluttede finansår 2022/23 øget omsætningen til 2,51 mia. kr., hvilket er en stigning på 30 mio. kr. i forhold til sidste finansår. Omsætningsvæksten på helåret blev sikret i finansårets sidste fem måneder fra marts til juli med en gennemsnitlig vækst på 20%. En tendens der er fortsat ind i det nye finansår 2023/24, der startede i august 2023 og derfor tegner godt for dette år.
Nemligs moderselskab Intervare genoptager samarbejdet med Københavns Kommune27.11.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nemligs moderselskab Intervare starter i dag d. 27. november igen op med at levere dagligvarer til Københavns Kommunes visitere borgere.
Nemlig er tilbage i vækst og samler driften i Brøndby26.10.2023 10:55:59 CEST | Pressemeddelelse
Der er igen kommet gang i salget af dagligvarer hos onlinesupermarkedet Nemlig, der det meste af 2023 har oplevet en vækst på over 20% sammenlignet med sidste år. Størstedelen af denne vækst ligger på Sjælland, og derfor samler Nemlig nu atter alle aktiviteter omkring pakning af kundeordrer i det store varehus i Brøndby, der fremadrettet vil servicere hele Danmark.
Københavns Kommune og Intervare indgår forlig26.6.2023 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Københavns Kommune og Intervare sætter nu et punktum for den strid, der førte til et ophør af samarbejdet mellem parterne i marts 2022.
Vinder pristjek: Nemlig.com er billigere end alle andre på dagligvaremarkedet27.3.2023 08:45:45 CEST | Pressemeddelelse
I B.T.’s nye, store pristjek er der ingen tvivl: Nemlig.com er billigst på hele det danske dagligvaremarked og slår samtlige fysiske dagligvarekæder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum