Lidl går all-in på Fairtrade-mærket bomuld til kædens butiksuniformer

Lidls næsten 3.000 butiksansatte kan trække i arbejdstøjet med endnu bedre samvittighed. Lidl er nemlig som den første dagligvarekæde i Danmark i gang med løbende at udskifte alle arbejdsuniformer i butikkerne, og de nye kommer nu til at være 100 % produceret af økologisk Fairtrade-bomuld.
Initiativet sker på baggrund af, at Lidl ønsker at støtte en mere klimavenlig produktion af bomuld, der normalt er kendetegnet ved et stort forbrug af pesticider, kemikalier og vand, som både har konsekvenser for naturen og bønderne.
”I Lidl er vi opmærksomme på det aftryk, vi sætter. Derfor ønsker vi også at sætte et eksempel i anvendelsen af Fairtrade-bomuld, som både gavner producenterne bag og vores butiksansatte, der får uniformer af høj kvalitet og mere bæredygtigt materiale. Forhåbentlig kan vi inspirere andre til at gøre det samme, næste gang de skal have nye uniformer,” fortæller Zita Szlavikovics, der er salgsdirektør i Lidl Danmark og dermed har ansvaret for butiksmedarbejderne.
“Lidl er med til at synliggøre, at dette er vejen frem”
Fairtrade er en international certificerings- og mærkningsordning, der arbejder for at sikre, at verdens udsatte bønder får en fair pris for deres råvarer og ordentlige arbejdsvilkår. Fairtrade uddanner også bønder i klimatilpasning, miljøbeskyttelse og i at udvikle og forbedre dyrkningsmetoder og samarbejder med bomuldsbønder om at minimere miljøudfordringer og forbedre arbejdsvilkår, som ofte er forbundet med produktionen og sikre bedre gennemsigtighed i forsyningskæderne fra mark til forbruger.
”Udfordringerne i bomuldsproduktionen er store, og derfor gør det en stor forskel for bomuldsbønderne, når de sælger deres bomuld på Fairtrade-vilkår. Når virksomheder som Lidl træffer en så vigtig strategisk beslutning, gør det både en konkret forskel for bønderne og er med til at synliggøre over for andre virksomheder, at dette er vejen frem,” siger Fairtrade-mærkets direktør, Camilla Erika Lerberg.
Fairtrades standarder for produktion af bomuld stiller krav til bomuldsbønderne om at producere bomulden mere ansvarligt. For at blive Fairtrade-certificeret skal bonden leve op til en lang række strenge krav til arbejdsforhold, og bønderne er garanteret en fast minimumspris og et premium-tillæg, når de sælger bomulden på Fairtrade-vilkår. Standerne stiller også krav om en mere klima- og miljøvenlig produktion.
Det Fairtrade-certificerede bomuld til Lidl Danmarks nye butiksuniformer købes hos indiske bomuldsbønder. Her betyder certificeringen blandt andet, at bomuldsmarkerne ’regnfodres’, så bomuldsdyrkningen fx ikke påvirker de lokale drikkevandsressourcer.
Om Lidls nye uniformer:
- Lidl er som den første dagligvarekæde i Danmark i gang med at udskifte deres butiksansattes uniformer til Fairtrade-bomuld
- I alt bliver ca. 17.256 stykker Lidl-tøj i fremtiden produceret af Fairtrade-bomuld
- T-shirt, polo-trøjer og chinos er af 100% GOTS og Fairtrade-mærket bomuld, mens bukserne er af 98% GOTS og Fairtrade-mærket bomuld og 2% Elasthan, og dette er eksklusiv lynlåsen.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse
Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum