Orkla Foods Danmark vækster toplinjen - stigende indkøbspriser presser bundlinjen
Orkla Foods Danmark står bag kendte mærker som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke, FUN Light, Scoop, Blomberg’s, Naturli’, Paulúns, Havrefras, PAMA og Risifrutti.
Orkla Foods Danmark nåede i 2021 en nettoomsætning på 900 mio. kr. mod 884 mio. kr. året før – en vækst på 1,8 pct. Årets resultat blev på 15 mio. kr. mod godt 26 mio. kr. i 2020.
Orkla Foods Danmark og Orkla Confectionery & Snacks Danmark blev i 2021 lagt sammen og har fælles ledelse, under navnet Orkla Danmark. De to selskaber er dog fortsat to juridiske enheder og aflægger hvert sit regnskab. Den nye struktur har medført mindre tilpasninger og reorganisering.
”Resultatet for 2021 er primært mærket af stigende indkøbspriser i særligt andet halvår 2021 samt engangsomkostninger til integration af Orkla Danmark. På den baggrund er resultatet acceptabelt,” siger Carsten Hänel, CEO for Orkla Danmark.
Forventningerne til 2022 er mere usikre end normalt på grund af krigen i Ukraine og de afledte effekter, herunder stærkt stigende råvare- og energipriser samt øgede transportomkostninger.
”Vi er i en helt ny geopolitisk situation, som rammer fødevarebranchen ekstra hårdt. Vores primære fokus er at sikre leverancerne til vores kunder og forbrugere, mens vi samtidig gør os store anstrengelser for at holde omkostningerne mest muligt i ro ved kontinuerligt at afsøge markedet for alternative råvarer og eksempelvis nye emballagetyper, som er billigere, men i samme høje kvalitet. Det ændrer imidlertid ikke på, at der er prisstigninger, som vi desværre må sende videre til kunderne for fortsat at have kræfterne til at udvikle kategorierne med innovationer og øget bæredygtighed,” siger Carsten Hänel.
Orkla Foods Danmark har i løbet af 2021 øget markedsandelene inden for en række kategorier, bl.a. inden for morgenmad drevet af mærkerne Havrefras og Pauluns samt det plantebaserede sortiment. Her er en lang række nyheder blevet lanceret i løbet af året.
”Til trods for de vanskelige markedsvilkår vil vi fortsætte vores arbejde med at opbygge et stærkere Orkla Foods Danmark, så vi fortsat kan investere i vækst og vigtige fødevareområder”, siger Carsten Hänel.
Orkla Foods Danmark arbejder målrettet med bæredygtighed på lige fod med de øvrige Orkla-selskaber og enheder.
”Vi investerer løbende i udvikling af nye plantebaserede fødevarer, som er et strategisk vigtigt forretningsområde for os. De plantebaserede fødevarer er efterspurgte af handlen og hos forbrugerne og bidrager til en mere bæredygtig fremtid. Ikke bare i egne bæredygtighedsberegninger, men hele vejen rundt,” siger Carsten Hänel.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
kommunikation.info@orkla.dk
Billeder
Information om Orkla
Om Orkla i Danmark
Orkla-koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa og Asien.
Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2021 havde Orkla-koncernen en omsætning på omkring 36 milliarder DKK og beskæftigede over 21.000 medarbejdere.
Orkla-selskaberne i Danmark omsatte samlet for 3,4 milliarder DKK i 2021, hvoraf de nu sammenlagte virksomheder stod for lidt under 2 milliarder DKK. Orkla i Danmark beskæftiger omkring 1.600 medarbejdere fordelt på kontorer og fabrikker fra Vallensbæk og Odense til Thisted og Randers.
Nogle af Orklas mærkevarer i Danmark er KiMs, Havrefras, Beauvais, Den Gamle Fabrik, HUSK, Futura, Jordan, Livol, Möller’s Tran, UniKalk, Odense Marcipan og Naturli’.
Orkla-selskaberne i Danmark samarbejder med kunder inden for blandt andet dagligvarer, foodservice, apoteker, bagerier og fødevareindustrien. Læs mere her
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Sune Holm Larsen ny kommerciel direktør for Retail i Orkla Danmark15.11.2023 12:57:35 CET | Pressemeddelelse
Orkla Danmark har udnævnt Sune Holm Larsen til ny kommerciel direktør for Retail. Han tiltræder stillingen den 1. december 2023.
Nej fra Løvens Hule - men idé vandt og Orkla køber op24.10.2023 08:44:24 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care i Danmark køber nu en stor bid af Eace Gum - Danmarks første virksomhed der laver funktionelt tyggegummi (red: fx tyggegummi med vitaminer). Næste skridt for vækstvirksomheden er bl.a. at styrke hjemmemarkedet, manifestere brandet i Norden og lancere nye produkter til nye behov.
Orkla sælger 70 år gammelt rengøringsmærke16.10.2023 06:58:00 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care Danmark har netop skrevet under på salget af rengøringsmærket Rens-let til KAM Retail. Frasalget sker i kølvandet på Orklas nye koncernstruktur, hvor fokus skærpes på prioriterede kategorier.
Flemming Paasch giver livsværk videre5.10.2023 14:48:50 CEST | Pressemeddelelse
Fem år efter at han solgte virksomheden til fødevarekoncernen Orkla, stopper Flemming Paasch nu som administrerende direktør for Kolding-virksomheden Easyfood. Flemming Paasch vil i stedet bruge sin energi på nye iværksætter-projekter og bestyrelsesarbejde. Flemming Paasch videregiver en veldrevet forretning, der nu bliver en central del af Orkla Danmarks nye Out of Home forretningsenhed
Gamle tandbørster får nyt liv på årets Smukfest3.8.2023 09:47:13 CEST | Pressemeddelelse
Husk lige tandbørsten – at smide den til genbrug altså. Sådan lyder opfordringen fra tandbørsteproducenten Jordan, der med et pilotprojekt på årets Smukfest sætter fokus på genanvendelse af plastik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum