Fly er det mest klimavenlige valg, når du tager til Folkemødet
I analysen er der som et eksempel på en hel rejse regnet på en tur fra Bagsværd nord for København til Rønne på Bornholm. Hvis man kører i bil til lufthavnen og tager flyet til Bornholm, udleder man 24-39 kg CO2 - alt efter bil og flytype. Samme tur i bil og færge udleder 47-58 kg CO2 alt efter, om du kører med el- eller benzinbil. Med kombinationen af eltog og færge udleder man 46 kg CO2 pr. passager.
Det er hurtigfærgen fra Ystad til Rønne, som trækker ned i klimaregnskabet, så den ender med at blive til flyets fordel.
-Det er helt sikkert overraskende for mange, men tingene er nogen gange mere nuancerede, end man tror. Indenrigsfly er i nogle tilfælde det mest klimavenlige valg, og så kommer man oven i købet hurtigere frem, siger Karsten Lauritzen, direktør i Dansk Luftfart, der er en del af DI Transport.
Der er en lang række forudsætninger i beregningerne. For eksempel er der regnet med et gennemsnit på 1,3 personer i bilerne – et gennemsnit som DTU også bruger i deres transportvaneundersøgelse. Der er taget højde for, hvor mange passagerer der i gennemsnit er ombord på fly og færger. Og det er med i beregningerne, at nogle flytyper bruger mere brændstof end andre.
-Vi påstår ikke, at det altid vil være det mest klimavenlige at tage flyet. Hvis man fylder bilen helt op med passagerer eller cykler på noget af distancen, kan balancen blive rykket. Men som udgangspunkt er indenrigsflyvning ikke så dårligt for klimaet, som mange tror, siger Karsten Lauritzen.
Det går i øjeblikket stærkt med udviklingen af alternative drivmidler til luftfarten i form af grønne brændstoffer, og der er både dansk og europæisk lovgivning på vej, der vil reducere flyets CO2-aftryk mærkbart.
Niras har også analyseret en rejse fra Bagsværd til Aalborg. Togrejsen er det mest klimavenlige, men flyrejsen er meget tæt på. Også her er en rejse med benzin eller dieselbil og hurtigfærge markant dårligere for klimaet.
Hvis rejsen går til Aarhus er der lidt større forskel på tog og fly – til togets fordel.
- I de kommende år vil der ske store forandringer. Flere vil køre i elbil, og inden for en kort årrække vil de gamle dieseltog blive skiftet ud med nye eltog. På lidt længere sigt vil indenrigsflyene flyve på bæredygtige brændstoffer. Så inden længe kommer vi til at lave analysen om igen. I mens kan vi glæde os over, at det bliver mere og mere klimavenligt at rejse mellem landsdelene, siger Karsten Lauritzen.
Følg os på:
Nøgleord
Kontakter
Presserådgiver i DI Claus Kaae-Nielsen clkn@di.dk eller 23326829
Billeder
Links
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI: Nordisk Topmøde skal styrke EUs og Nordens konkurrencekraft13.5.2024 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse
DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen repræsenterer i dag dansk erhvervsliv ved de nordiske statsministres topmøde om EU's og Nordens konkurrenceevne. Han rejser til Stockholm for at diskutere med de nordiske statsministre, hvordan vi fremmer Europas og Nordens konkurrencekraft, der svækkes alvorligt i disse år.
Britta Korre Stenholt og DI: Danske virksomheder skal være mere fremtidsparate13.5.2024 06:51:42 CEST | Pressemeddelelse
Den fremtrædende erhvervsleder Britta Korre Stenholt, CEO for Stark Danmark og bestyrelsesleder for handelsvirksomhederne i Dansk Industri, kommer nu med en klar opfordring til erhvervslivet: danske virksomheder skal være meget bedre til at tænke i fremtidsscenarier, hvis de forsat skal være konkurrencedygtige. De skal være mere fremtidsparate.
DI advarer politikere om forhastet stramning af udledningsregler for spildevand8.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er i dag stramme krav til virksomheder og renseanlæg, der udleder spildevand med miljøskadelige kemikalier. Hvis konsekvensen af den igangværende diskussion om udledning fra virksomheder, bliver en suspendering af reglerne om udledningstilladelser, vil det gå værst ud over miljøet, advarer DI.
DI: Enormt behov for investeringer og nødhjælp til Ukraine7.5.2024 13:47:56 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens donation i dag til nødhjælp i Ukraine rammer ned i et stort humanitært behov. Men der er også behov for at Regeringen i højere grad adresserer det langsigtede behov for genopbygning, mener Dansk Industri.
DI: Ny Øresundsaftale vil øge arbejde over sundet6.5.2024 16:00:26 CEST | Pressemeddelelse
Efter mere end 20 års venten vil regeringen med ny Øresundsaftale mellem Danmark og Sverige endelig gøre det lettere for virksomhederne at ansætte medarbejdere på tværs af Øresund. Et fælles arbejdsmarked er til fordel for virksomheder og for medarbejderne, mener Dansk Industri (DI).
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum