Advarer: Bilferien kan blive markant anderledes i år

Hos biludlejningsselskaberne er der for få lejebiler til sommerens store efterspørgsel, så hvis det overhovedet er muligt at få fingre i den ønskede udlejningsbil, bør man forberede sig på, at det i år bliver væsentligt dyrere end normalt.
Sidste sommer var den gennemsnitlige lejepris i forvejen 40 procent højere end i 2019, og ifølge brancheorganisationen for biludlejningsvirksomheder i Danmark, Dansk Mobilitet, der er en del af Dansk Erhverv, er der sat yderligere turbo på prisstigningerne i år.
– Den gennemsnitlige daglige lejepris er steget med 30 procent i forhold til sidste år. Manglen på mikrochips, stigende stålpriser og lange ventetider på reservedele gør, at langt størstedelen af biludlejningsselskaberne ikke kan få nok biler, og de er tvunget til at sætte prisen op, hvis forretningen skal løbe rundt. Vi ser endda, at nogle selskaber tager en vis andel af udlejningsbilerne ud af den samlede flåde for at bruge dem til reservedele og dermed holde de øvrige kørende, siger Christoffer Greenfort, Sekretariatschef i Dansk Mobilitet.
Hos biludlejningsvirksomheden Sixt genkender Fleet & Procurement Director Per Henrik Brask udviklingen:
– Først COVID-19 og siden krigen i Ukraine har medført, at priserne er stigende og udvalget begrænset. Vi kan ikke få så mange biler, som vi gerne vil have – sidste år købte vi eksempelvis 12 Mazda MX-5, men i år kunne vi kun købe to af disse. Vores kunder kommer ikke til at opleve, at vi mangler biler i Danmark, men man må forvente lidt ældre biler og lidt dyrere leje end normalt, siger Per Henrik Brask.
Tag dine forholdsregler
De høje priser på udlejningsbiler er blot et af flere benspænd, danskere risikerer at snuble over på årets sommerferie.
Forsikringsselskabet If forudser, at mange danskere kan komme i knibe, hvis ikke der vises ekstraordinært omhu.
– Bilferien kan let gå hen og blive markant dyrere end normalt, og der er rift om de få udlejningsbiler, der er til rådighed. Det skaber også en ekstraordinær situation for os som forsikringsselskab i forhold til at skaffe låne- eller reservebiler til de kunder, som får brug for assistance, hvis deres bil bliver defekt på ferien, og de får brug for hjælp fra bilforsikringen. Vi gør selvfølgelig vores yderste for at finde løsninger, men der er ikke tvivl om, at efterspørgslen på de biler, som er til rådighed, er markant større end ellers, siger Birgitte Ringbæk, kommunikationschef hos If Forsikring.
Book nu
Mangler du stadig at booke bil til sommerferien, anbefaler If, at man hurtigst muligt undersøger markedet grundigt og får booket nu.
– Mange har det med at vente til de ankommer til destinationen med at leje en bil, især hvis det kun er nogle af feriedagene, at man planlægger at leje bil. Men i år er det ekstra vigtigt at være i god tid. Man kan ikke regne med, at der er en bil, som modsvarer familiens behov eller økonomi, hvis man venter. Tilkøb også de relevante forsikringer hjemmefra, så du undgår at blive overrasket over pris og dækning ved afhentningen, siger Birgitte Ringbæk, og understreger:
– Og så anbefaler vi at filme bilen eller tage billeder hele vejen rundt om den ved overtagelsen, så du kan dokumentere over for biludlejningen, hvis der har været ridser eller buler på bilen, allerede da du fik udleveret den.
Bør tjekkes inden kør-selv ferie
Har du egen bil og derfor ikke afhængig af udlejningsbil, bør du også udvise ekstra agtpågivenhed. Manglen på reservedele vil nemt også kunne mærkes, hvis uheldet er ude, når man kører på ferie i egen bil.
– Hvis ens egen bil bryder sammen på bilferien, er der stor risiko for, at man skal vente længe på en reservedel, inden man kan komme videre eller begive sig hjem igen. Den generelle mangel på transportchauffører ventes også at kunne påvirke de hjemtransporter, som skal hjælper med at bringe defekte biler hjem til Danmark igen. Det kan derfor forlænge perioden, inden bilen er klar igen, siger Birgitte Ringbæk.
Derfor er rådet fra If at få tjekket bilen ekstra godt igennem, inden man kører sydpå. Og bestille tid til værksted allerede nu.
Gode råd om bil på ferien:
|
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder



Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
If advarer om dyr på afveje: Ekstra høj risiko nu1.11.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
If modtager flest anmeldelser om dyrepåkørsler i november. Forsikringsselskabet beder derfor sine kunder om at være opmærksomme, når de sætter sig bag rattet den kommende tid.
Få det gjort i tide: Novembervejr kommer ofte bag på bilister26.10.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Som bilist har man et ansvar for at køre med dæk, der passer til det aktuelle og forventede føre, lyder påmindelsen fra If.
If advarer om stigende tyveri af kostbart GPS-udstyr19.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nordens største forsikringsselskab, If, har i Danmark registreret en stigning på næsten 50 procent i GPS-tyverier – og tyveribølgen har ændret retning.
Varsel om vindstød af stormstyrke og risiko for kraftig regn: Her er 5 gode råd til boligejere2.10.2025 17:31:04 CEST | Pressemeddelelse
Weekendens vejr er en påmindelse om, at boligejere gør klogt i at forberede hus og have på efteråret, lyder det fra Nordens største forsikringsselskab, If.
Nordens største forsikringsselskab lancerer ny AI-løsning til danske privatkunder2.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Digitalisering er en afgørende prioritet for forsikringsselskabet If, der nu giver danske privatkunder adgang til en generativ AI-chatbot.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
