Information

Information strammer kernefortællingen og brandet op - sammen med Medina

Del

Siden 1943 har Dagbladet Information kæmpet for et frit og bedre samfund. Vi er Danmarks modstandsavis, men selvom kampen har ændret sig gennem tiden, er den lige så vigtig i dag og udgangspunktet er stadig det samme: At forstå verden og afsløre de steder, hvor modstanden skal sættes ind. 

Den historie genfortæller Information med et nyt pay off og en kampagne: MODSTAND SIDEN 1943

Kampagnen er produceret af produktionsselskabet New-land og speaket af Medina, men er ellers lavet af huset selv i samarbejde med filminstruktør Nadia Marquard Otzen, Staalbysolo og grafiker Tobias Røder.

Information er grundlagt af modstandsbevægelsen i 1943 og var under krigen et illegalt nyhedsbureau, der udsendte dagligt nyheder om, hvad der virkeligt skete i Danmark. Lige siden har avisen været i kritisk samtale med og mod tidsånden. Avisen var den første landsdækkende avis, der ikke var en del af partipressen, og den første avis, som åbnede spalterne for læserbreve, der kritiserede os selv. Vi har både været stedet for den konservative kulturkritik og den venstreorienterede frigørelsesbevægelse.

Vi var stærke fortalere for den borgerlige økonomi, kongehuset og NATO i 1950’erne. Vi blev i 1968 organ for ungdomsoprøret og var i 1970’erne frigørelsesbevægelsernes avis. Vi har været med til at bære nybruddene frem, og vi har gået forrest i kritikken af dem bagefter.

Information var den første danske avis, som tog klimatruslen alvorligt. Og vi er i dag Danmarks klimaavis.

Information er grundlagt på kampen for og troen på, at det frie ord, oplysning og den offentlige samtale er betingelser for et frit og retfærdigt samfund, så alt, hvad vi laver, bygger på den antagelse, at afsløringer, nye idéer, dannelsesaktivisme, kulturkritik og maksimale satsninger er med til at skabe en bedre verden. Det er sådan modstandskampen ser ud i dag.

Chefredaktør på Information Rune Lykkeberg:

»Vi er overbeviste om, at der er en forbindelse mellem det, der styrer vores verden, og så de ideer, den kritik og de afsløringer, vi lægger frem. Der er en forbindelse mellem magten og samtalen. Det tror vi stadig på, og derfor har vi ikke misset en udgivelsesdag siden 1943.«

»Det er kernen af vores selvforståelse, og det er kernen i vores nye kampagne. Sloganet fortæller med få ord, hvad vi står på skuldrene af og tror på, og filmen med den opfølgende kampagne viser, hvordan modstandskampen ser ud i dag.«

»Vi bad Medina hjælpe os og speake, fordi hun synger fra udsatheden og slår igen derfra. Der er en helt særlige vilje i hendes sange til at gå derind, hvor det gør mest ondt og er mest ensomt og skabe styrke og vilje til modstand. Vi synes, det passer perfekt med det budskab Information forsøger at ramme hver eneste dag.«

Første del af Informations nye brandkampagne kommer til at køre frem til sommerferien og den nye kernefortælling vil kunne fornemmes i både form og indhold i det, der i dag er Information.

Filmen kan ses her: information.dk/modstand

Kontakt:

Chefredaktør 

Rune Lykkeberg 
rune@information.dk

For at se denne video fra www.youtube.com, så skal du aceptere cookies på toppen af denne side.

Nøgleord

Kontakter

Chefredaktør på Information
Rune Lykkeberg
rune@information.dk

Billeder

Links

Information om Information

Information
Information
Store Kongensgade 40C
1264 København K

3369 6000http://www.information.dk/

Følg pressemeddelelser fra Information

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Information

Velfærd på forsiden: Information, VIVE og Danske Professionshøjskoler inviterer til konference22.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Debatten om velfærd er afgørende for udviklingen af vores samfund – og samtidig én af de mest polariserede. Derfor inviterer Dagbladet Information sammen med VIVE og Danske Professionshøjskoler til konferencen Velfærd på forsiden fredag 15. november på Borups Højskole i København. Målet er at samle medier, eksperter og beslutningstagere til en samtale om, hvordan vi sammen sikrer en velfærdsdebat, der er baseret på viden og fakta fremfor myter og folkestemninger. Samarbejdet er støttet af Trygfonden.

En fjerdedel af Informations læsere er under 30 år – nu skal endnu flere unge opdage modstandsavisen16.9.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På blot et år er andelen af Informations læsere, som er under 30 år gamle, gået fra 19 pct. til 26 pct. Et tegn på, at unge efterspørger kvalitetsjournalistik fra et magtkritisk ståsted, og at avisen er blevet bedre til at imødekomme digitale mediebrugeres behov, siger adm.dir. Stine Carsten Kendal. Et nyt abonnementstilbud, en forbedret app og en større kampagne skal lokke endnu flere af de attraktive unge læsere til.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye