Stor stigning af salg af miljøvenlige LED-lys
Danskerne har i lang tid været vilde med at tænde op for stearinlys og anden hygge-belysning i hjemmet. Men nye tal fra CombiShop.dk viser, at salget af det mere miljø- og indeklimavenlige LED-lys stormer frem, på bekostning af mere traditionelle lyskilder som stearin- eller paraffinlys.
For at se dette indhold fra datawrapper.dwcdn.net, så skal du give din accept på toppen af denne side. For at se dette indhold fra Ukendt, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Salget af LED-lys steget 68% fra 2018-2021, mens salget af stearinlys, paraffinlys mv. er faldet tilsvarende i den fireårige periode.
“Vi har oplevet en meget kraftig stigning i interessen for LED-lys i løbet af de sidste år. Jeg tror, at stigningen i høj grad er et resultat af, at batteriteknologien er blevet forbedret markant i løbet af det sidste årti, samtidig med at designet også er blevet bedre”, forklarer administrationschef hos CombiShop, Kristian Hermann Kristiansen.
Pris, visuelle forbedringer og fokus på miljø og indeklima skubber på udviklingen
Kristian Hermann Kristiansen peger også på, at den store stigning formentlig også skyldes, at flere og flere er blevet opmærksomme på, at levende lys som stearinlys og paraffinlys ikke er specielt gode for hverken helbred eller indeklima.
Men han vurderer stadig, at den primære landvinding er sket, fordi lysene simpelthen er blevet langt pænere at se på.
“Udseendet på LED-lysene har en stor påvirkning, da nogle af de første ikke så specielt flotte ud, og de efterlignede heller ikke levende lys specielt godt. Men de senere år har man formået at lave LED-lys, hvor lysene ligner et traditionelt lys med en væge og flamme. Man har endda formået at lave ‘flammer’ med en let blinken, som når lyset danser på et stearin- eller paraffinlys”, fortæller Kristian Hermann Kristiansen og indskyder:
“Derudover er prisen på stearin og paraffin steget omkring 100-200 procent de seneste par år, hvilket også har været med til at skubbet flere over til LED-lys”, forklarer han.
Yderligere stigning ventes
Selvom salget af LED-lys allerede er steget ganske kraftigt de seneste år, er vurderingen fra CombiShop alligevel, at man vil fortsætte med at se et stigende salg, selvom stearin- og parrafinlys ikke kommer til at dø ud.
“Jeg tror, at udviklingen vil fortsætte, og at der vil blive solgt flere LED-lys og færre stearin-og paraffinlys. Jeg tror dog samtidig ikke, at disse lyskilder vil dø helt ud, da den ”rigtige” ild er svær at efterligne 100%, og derfor vil der stadig være en målgruppe for stearin- og parrafinlys”, forklarer Kristian Hermann Kristiansen.
Nøgleord
Kontakter
Kristian Hermann KristiansenAdministrationschefCombiShop
Tlf:75367575khk@vtk.dkInformation om Bonzer
Følg pressemeddelelser fra Bonzer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bonzer
Hvor sund er din kommune? Ny kortlægning viser store geografiske forskelle i sundhed – og det forværres af “absurd” politik12.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny kortlægning afslører markante forskelle i danskernes fysiske aktivitet på tværs af bopæl samt indkomst- og uddannelsesniveau. Tallene viser, at næsten 6 ud af 10 danskere ikke opfylder WHO's anbefalinger til fysisk aktivitet, og ny “absurd” politik frygtes at forværre tilstanden.
Udrulning af fibernet: Så langt er hver enkelt kommune nået11.9.2025 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange danske bopæle, sommerhuse og virksomheder har efterhånden fået adgang til lynhurtigt fibernet. Få kommuner er nået helt op på 100% dækning, mens andre stadig sakker bagud. Se fordelingen her.
Kundetilfredshed blandt pensionsmæglere: Söderberg & Partners er øverst på listen4.9.2025 11:04:41 CEST | Pressemeddelelse
Pensionsmægleren Söderberg & Partners har de mest tilfredse kunder i Danmark, viser ny undersøgelse foretaget af det uvildige analysehus Aalund. Det er særligt den personlige rådgivning, kunderne lægger vægt på.
Db Journey Partners with Bonzer to Fuel Global Expansion Through SEO19.8.2025 10:00:00 CEST | Press release
Db Journey, the celebrated Scandinavian company specializing in bags and adventure gear, today announced a strategic partnership with the SEO agency Bonzer. This collaboration is designed to maximize the brand's global reach and strengthen its market position in key segments, including backpacks, luggage, skiing, and more adventure equipment. This partnership highlights the next phase in Db Journey's digital evolution, building on recent momentum fueled by strategic investments from high-profile figures like international football star Erling Haaland. The collaboration will have a broad search focus, with a key emphasis on markets in Scandinavia, Germany, and North America, where the brand's core customer base currently is. "We are very much looking forward to increasing our awareness in our global markets and doing it through search," says Oscar Risberg, Head of Digital Marketing for Db Journey. "We're excited to join forces with Bonzer and together help bring information and products
Db Journey inngår partnerskap med Bonzer for å drive frem global ekspansjon gjennom SEO19.8.2025 09:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Db Journey, tidligere kjent som Douchebag, det anerkjente skandinaviske selskapet som spesialiserer seg på bager, kofferter og reiseutstyr, kunngjorde i dag et strategisk partnerskap med SEO-byrået Bonzer. Samarbeidet er utformet for å maksimere merkevarens globale rekkevidde og styrke markedsposisjonen i viktige segmenter, inkludert ryggsekker, bagasje, skiutstyr og annet utstyr for reise og aktivitet. Dette partnerskapet markerer neste fase i Db Journeys digitale utvikling, og bygger videre på deres nylige momentum drevet av strategiske investeringer fra profilerte personer som den internasjonale fotballstjernen Erling Haaland. Samarbeidet vil ha et bredt organisk søkefokus, med hovedvekt på markedene i Skandinavia, Tyskland og Nord-Amerika, hvor merkevaren i dag har sin hovedtyngde. «Vi ser veldig frem til å øke bevisstheten vår i de globale markedene, og å gjøre det gjennom organisk søk», sier Oscar Risberg, Head of Digital Marketing i Db Journey. «Vi er glade for å slå oss sammen
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum