Medieforlig på vej: Alle skal kunne se og høre DRs arkiver
Onsdag mødes alle Folketingets partier - med undtagelse af Nye Borgerlige - i Kulturministeriet. Mødet, der starter kl. 15, har ingen bagkant, og det tages som et udtryk for, at det er ministerens ambition, at forliget kommer i hus.
Parterne er enige om det meste, og det tyder på, at der kan kommet et bredt medieforlig, sådan som mange i branchen har ønsket det.
Et af emnerne under forhandlingerne er, at DRs arkiver skal gøres tilgængelige for alle.
Der er tilsyneladende politisk enighed om, at Det Kongelige Bibliotek skal varetage arkivfunktionen og sikre, at det er muligt at søge i DRs gamle programmer. Men der mangler fortsat en løsning på, hvordan det meget omfattende historiske materiale bliver formidlet.
Det er Danmarks store digitale leksikon lex.dk og Ritzau imidlertid klar til at løse i samarbejde.
”Sammen med lex.dk hjælper Ritzau gerne med at gøre billeder tilgængelige og formidle indholdet i DRs arkiver. DR’s arkiver rummer op mod to millioner pressefotos, og dem lægger Ritzau gerne ind i Scanpix-basen, som er Danmarks største billedbase. Her kan vi gøre det gratis for den almindelige borger at hente billeder,” siger administrerede direktør og chefredaktør for Ritzaus Bureau Lars Vesterløkke.
Ritzaus Bureau kan gøre både pressefoto og videoer tilgængelige og også stå for videresalg til kommerciel brug af indholdet.
DRs store troværdighed gør at også lex.dk tilbyder, at man gradvis vil knytte historiske klip fra DRs radio- og tv-udsendelser til de mere end 225.000 forskningsbaserede artikler, der findes på det digitale opslagsværk.
”Materialet i DRs arkiver har stor historisk betydning” siger Gyldendals administrerende direktør Morten Hesseldahl, som også er medlem af lex’ bestyrelse.
”DRs arkiver skal sættes ind i en kontekst, og det kan vi gøre på lex. Det kræver selvsagt, at der er politisk vilje, for skal det batte, skal der findes økonomi i medieforliget til et par ekstra redaktionelle medarbejdere, som hver gang vi opdaterer en artikel eller skriver en ny, kan kigge i DRs gamle programmer og finde relevant indhold,” siger Morten Hesseldahl.
For yderligere kommentarer kontakt:
Lars Vesterløkke, adm. direktør, Ritzaus Bureau A/S
Tel: +45 2162 5312
Mail: lav@ritzau.dk
Joachim Malling, bestyrelsesformand, lex.dk
Tel: 20942314
Mail: joachim@malling.me
Morten Hesseldahl, medlem af bestyrelsen, lex.dk
Tel: 24241669
Mail: MOHE@gyldendal.dk
Information om Ritzaus Bureau A/S
Følg pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Ritzau indgår samarbejde med politiet13.10.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Politiet vil fremover udkomme med deres operative meddelelser på Ritzaus platform, så de når direkte ud til redaktionerne. Det sker som led i politiets beslutning om at forlade det sociale medie X.
Ritzau og IDX indgår partnerskab: Stærkere kommunikation skal positionere selskaberne attraktivt over for kapitalmarkederne.30.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzau og IDX har indgået et partnerskab, der skal skabe nye synergier mellem Ritzaus distributionsplatform Via Ritzau selskabsmeddelelser og IDX’ løsninger til præsentation finansiel information.
Fremtidens PR: Ritzau og Storykit i samarbejde om automatiseret video for pressekommunikation25.9.2025 10:02:10 CEST | Pressemeddelelse
Video er ikke længere blot et “nice-to-have” i virksomheders kommunikationsarbejde – det er det sprog, som mange målgrupper forstår og responderer på. Derfor har Storykit, den førende platform for videoautomatisering, indgået et strategisk partnerskab med Ritzau, Danmarks førende nyhedsbureau og distributør af pressemeddelelser. Sammen bringer de hurtig og skalerbar videoproduktion ind i kernen af dansk pressekommunikation. Med dette nye samarbejde kan Ritzaus kunder hurtigt omdanne deres pressemeddelelser til brandede videoer med budskaber fra deres pressemeddelelser, der øger rækkevidde og engagement på tværs af kommunikationskanaler – uden behov for ekstra værktøjer, et produktionsteam eller ekstra tid. ”I årtier har Ritzau været rygraden i dansk kommunikation, og vi er stolte over at kunne samarbejde om at forme fremtiden,” siger Peder Bonnier, CEO i Storykit. ”Med Storykit kan enhver organisation fortælle sin historie med video, og dette partnerskab betyder, at danske virksomheder
Ritzau henter erfaren kommerciel direktør22.4.2025 11:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus nye kommercielle direktør, CCO, kommer med omfattende erfaring. Senest har han været CEO i IIH Nordic, og før det har han haft flere kommercielle direktørstillinger i blandt andet medie- og telebranchen.
Ritzau lander overskud i år med direktørskifte8.4.2025 15:43:28 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus Bureau kom ud af 2024 med sorte tal på bundlinjen. Den nyligt offentliggjorte årsrapport viser, at året endte med et samlet resultat på knap 10 mio. kr.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
