Forsikringsselskab advarer: Risikerer nedsat erstatning efter skader
”At være underforsikret er et større problem end de fleste er klar over. Skrækscenariet er, at den forsikring, en virksomhed har, ikke fuldt ud vil række til at dække de opståede skader. Det kan betyde, at genopbygning eller indkøb af udstyr så driften kan opretholdes, måske slet ikke er mulig”, forklarer Kristine B. Wagner, chef for underwriting i Industri hos If Forsikring.
If Forsikring har i denne tid dialoger med hundredvis af storkunder i Norden, for at gennemgå virksomhedernes værdier og drøfte om forsikringsløsninger svarer overens med de faktiske forhold.
Er summen for lav i forhold til realiteterne, kan det i sidste ende betyde, at man ikke opnår den nødvendige erstatning til at genetablere efter brand, oversvømmelse eller anden omfattende skade. Begrebet kaldes underforsikring. If har allerede sager, hvor differencen mellem de reelle tab og erstatningsudbetalingen har været større end 25 procent, fordi forsikringssummen ikke er blevet korrigeret og virksomheden derfor har været underforsikret. I store skadesager kan det dreje sig om millioner af kroner.
Ekstraordinær situation
Udfordringen har været til stede i nogen tid allerede, delvist påvirket af coronapandemien. Den tog til i andet halvår af 2021 og er nu accelereret på grund af krigen i Ukraine.
”Det er en ekstraordinær situation. Vi har ikke før i If set et behov for at gøre kunderne opmærksomme på vigtigheden i at opdatere deres forsikringsværdier. Inflationen har et helt andet omfang nu og situationen i dag er helt anderledes, end hvad den var for bare et år siden,” siger Kristine B. Wagner.
En af de vigtigste opgaver
”Vi betragter det, som en af vores allervigtigste opgaver i øjeblikket. At sikre, at de værdier vores kunder ønsker forsikret, er justeret til det nuværende prisniveau. Vores oplevelse er, at næsten alle virksomheder undervurderer, hvad det koster at genetablere virksomhedens drift i forbindelse med en skade. Og konsekvensen kan altså være, at den sikrede virksomhed ikke får fuld dækning for en skade”, siger Kristine B. Wagner.
If gennemgår forsikringsløsningerne hos erhvervskunder af en vis størrelse på en lang række parametre. Det handler bl.a. om prissætning af varelagre, længere leveringstider og priser på anskaffelse af de materialer og maskiner, virksomheder bruger til at producere.
”Selv i sager, hvor selve bygningernes værdi kan vurderes relativt nemt ser vi, at det er vanskeligt at beregne værdierne præcist. Udfordringer med eksempelvis at skaffe de komponenter, en virksomhed skal bruge for at holde produktionen kørende og at generel materialeknaphed og handelsbegrænsninger, gør det mere vanskeligt end ellers”, siger Kristine B. Wagner.
”Det er vigtigt, at kunderne gør noget, for ellers risikerer de at være markant underforsikrede. Vores ønske er, at kunderne ikke bliver skuffede, når der sker en skade. Og man bliver jo skuffet, hvis man er underforsikret” siger hun.
Nøgleord
Kontakter
Kristine B. Wagner, Nordic Head of Underwriting Industrial, If Forsikring, kan kontaktes via kommunikationschef Birgitte Ringbæk.
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
If og Topdanmark advarer om kraftig regn og skybrud21.7.2025 08:56:12 CEST | Pressemeddelelse
Et markant vejrskifte er i gang over Danmark. Prognoserne viser, at store mængder nedbør kan ramme i løbet af de kommende døgn, og at den varme og ustabile luft over landet kan føre til kraftige regnskyl og lokale skybrud. På den baggrund har DMI mandag morgen udsendt en varsling om kraftig regn og risiko for skybrud i hele landet – med undtagelse af Bornholm. Forsikringsselskaberne If og Topdanmark opfordrer derfor boligejere til at tage deres forholdsregler. “Det markante vejrskifte rammer, mens mange danskere er bortrejst på ferie. Kraftig regn og skybrud kan føre til skader på kort tid – især hvis ingen er hjemme til at reagere. Derfor er det vigtigt at sikre sin bolig i tide og forebygge eller begrænse skader,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. “Har man værdifulde genstande i kælderen, bør de flyttes op i højden eller til et andet rum. Det er ofte de små forberedelser, der gør den store forskel,” tilføjer Helene Ibsen. Ifølge DMIs varsling kan der lokalt falde over 24 mm regn på
Stor milepæl: Nu er Topdanmark en del af If1.7.2025 07:46:35 CEST | Pressemeddelelse
1. juli markerer en vigtig milepæl: Topdanmark er nu officielt en del af If, Nordens største forsikringsselskab. Med integrationen samles to stærke selskaber i én fælles nordisk struktur. Integrationen betyder ikke noget for kunders forsikringer og dækninger – de vil fortsat have de samme gode dækninger og services. Med integrationen bliver If Danmarks næststørste forsikringsselskab med en markedsandel på cirka 21 procent og en ledende position i flere segmenter – for eksempel inden for sundhedsforsikringer til erhvervskunder. ”Det er en stor milepæl, at integrationen af Topdanmark nu er gennemført. Vi står med et stærkere fundament end nogensinde for at hjælpe vores kunder. Vi ønsker at være til stede, når det virkelig gælder, og tilbyde stabile og pålidelige forsikringer, der skaber reel værdi i hverdagen – for privatpersoner, virksomheder og samfundet som helhed,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Forsikringskoncernen Sampo gennemførte i september 2024 et købstilbud på Topdan
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum