
Ny detailrapport: Virksomheder, som omfavner digital transformation, har mere loyale kunder.

København, 20. april 2022: Den globale fintech-virksomhed Adyen offentliggør i dag en ny rapport, som undersøger nøgletal og trends inden for både dansk og global detailhandel. Rapporten er udviklet i samarbejde med Opinium Research LLP, der har spurgt 11.530 købmænd og mere end 40.000 forbrugere globalt. Lokalt i Danmark har 200 danske købmænd og 1000 danske forbrugere svaret på undersøgelsen.
Rapportens resultater peger på optimisme hos de danske købmænd – særligt hos dem, som allerede nu har stor fokus på digital transformation af deres forretning bl.a. ved at forene deres fysiske og digitale betalinger gennem såkaldt unified commerce. Det viser tal fra Adyens rapport, hvor 82% af de købmænd, som på nuværende tidspunkt har fokus på unified commerce, har svaret, at de forventer at vækste med 20% eller mere i 2022. Viser det sig, at detailhandlens forventede vækst bliver til virkelighed, kan detailhandlen potentielt bidrage med 217 milliarder DKK til den danske økonomi.
Loyalitet og teknologi hænger tæt sammen
Under pandemien har detailhandlen allerede vist dens modstandskraft og fleksibilitet i forhold til at omstille sig, og ifølge Adyens rapport mener 61% af de globale forbrugere, at virksomheder under pandemien benyttede teknologi positivt til at gøre deres produkter tilgængelige. Denne teknologiske udvikling af virksomheders drift var nødvendig under pandemien – og det er den stadig.
Spørger man de danske forbrugere, mener over halvdelen (54%), at virksomheder bliver nødt til at benytte teknologi til at gøre deres loyalitetsprogrammer nemmere og mere effektive. Og netop teknologi spiller uden tvivl en central rolle i detailhandlens udvikling, og købmændene bør huske, at det ikke kun er teknologi i form af onlinehandel, som bør forbedres. To ud af tre danskere fortrækker nemlig stadig at købe ind i en fysisk butik, og samtidig siger 56% af forbrugerne, at de er mere loyale overfor virksomheder, hvor de kan shoppe online, men returnere i den fysiske butik.
”Teknologi er allerede en stor del vores shoppingoplevelse i dag. De fleste forbrugere forventer, at lige meget om de køber ind fysisk i butikken, online eller et sted derimellem, så kan de let og ubesværet skifte mellem kanaler,” fortæller Tobias Lindh, Managing Director, Nordics & Baltics hos Adyen.
Han fortsætter; ”Dette er blot begyndelsen. Teknologi bør gennemsyre hele forretningen. Ved at bryde med silotænkning kan både virksomheders drift og kundeoplevelsen forbedres markant. Når virksomheder er forenet på tværs af kanaler, kan de samle data fra de forskellige aktiviteter til at skabe en bedre kundeoplevelse, samt benytte data fra på tværs af kunderejsen til at forbedre den måde, hvorpå der drives forretning. Og dette er netop nøglen til konkurrencemæssige fordele inden for moderne detailhandel.”
Adyens rapport peger på, at én måde at øge både effektivt og kundeoplevelse gennem teknologi er ved at forbedre kommunikationen mellem de forskellige betalingskanaler, som virksomheder benytter sig af ved henholdsvis fysisk og online salg. Desværre er loyalitetsprogrammer ofte andenprioritet for mange købmænd, hvilket kan vise sig at være en fejl på den lange bane. Hele 52% af de adspurgte danske forbrugere i Adyens undersøgelse proklamerer nemlig, at de i højere grad prioriterer at shoppe hos virksomheder, hvis loyalitetsprogrammer virker automatisk gennem deres betalingskort.
Nøgleord
Kontakter
Linus Kajander, Presseansvarlig hos Adyen i Norden og Baltikum:
Telefon: +46 736 86 00 78
E-mail: linus.kajander@adyen.com
Billeder

Vedhæftede filer
Information om Kompas Kommunikation

Toldbodgade 55b 1.
1253 København K
Om Adyen
Adyen er den finansielle teknologiplatform, der anvendes af mange af verdens førende virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i en enkelt, global løsning hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Adyen har kontorer i flere lande og samarbejder med virksomheder som Elgiganten, Lakrids by Bulow, H&M, Bestseller og Spotify.
Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Årsresultat 2024: Bosch fastholder vækstambitioner trods økonomisk modvind31.1.2025 13:18:35 CET | Pressemeddelelse
Forretningsudvikling i 2024: Omsætning på 90,5 milliarder euro – EBIT-margin fra drift på 3,5 % AI styrker kerneforretningen: Software og tjenester forventes at generere milliardomsætning inden 2030 Strategi 2030: porteføljestyring for at sikre konkurrenceevne Bosch investerer i vækstmarkeder trods økonomiske udfordringer: Markedsliberalisering og øgede investeringer for et stærkere Europa
EasyPark Group gennemfører opkøbet af Flowbird Group15.1.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
Selskabet vil aktivt skubbe på digitaliseringen af urban mobilitet over hele verden med evidensbaserede services og løsninger, som kan fremme, at byer bliver bedre at bo i.
Danske gør-det-selv-entusiaster tvivler på deres partnere: ”Jeg gør det bedst selv”9.12.2024 16:01:32 CET | Pressemeddelelse
Danskere har stor selvtillid, når det kommer til at udføre forskellige gør-det-selv-projekter i hjemmet – men er betydeligt mere skeptiske over for deres partners evner. Syv ud af ti mener, at de kan samle et møbel på egen hånd, mens kun fire ud af ti tror, at deres partner kan klare det. Tilsvarende mener seks ud af ti, at de selv kan male eller tapetsere, mens kun fire ud af ti har tillid til, at deres partner kan gøre det. Det fremgår af en ny YouGov-undersøgelse udført på vegne af gulvproducenten Pergo.
Adyen udvider partnerskabet med Zalando Payments for at forbedre betalingsoplevelsen i hele Europa14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Adyen, den foretrukne finansielle teknologiplatform for førende virksomheder, annoncerer udvidelsen af sit mangeårige strategiske partnerskab med Zalando, Europas førende online modeplatform med flere brands. Det styrkede samarbejde bekræfter Adyens rolle som en af Zalandos betalingspartnere på 15 europæiske markeder, samtidig med, at Adyen bliver den eksklusive betalingspartner for udvalgte lokale betalingsmetoder som Cartes Bancaires i Frankrig og Bancontact i Belgien. Som partner hjælper Adyen Zalando med at sikre, at deres kunder ubesværet kan betale med deres foretrukne betalingsmetoder, og opnå en problemfri betalingsoplevelse på shopping-platformen. Samarbejdet omfatter et fælles fokus på at forbedre sikkerheden og bekvemmeligheden ved online betalinger, med løbende forbedringer af 3D Secure-transaktioner som en del af rammerne for Payment Services Directive 2 (PSD2). Disse forbedringer understøtter både kundernes bekvemmelighed og øger Zalandos konverterings succes. Network Tok
Ny rapport undersøger effekter af vaccination mod rotavirus til børn i Danmark1.11.2024 07:03:02 CET | Pressemeddelelse
En ny sundhedsøkonomisk rapport fra Copenhagen Economics, udarbejdet for GSK, undersøger fordele og ulemper ved at indføre vaccination mod rotavirus i det danske børnevaccinationsprogram. Rotavirus er en af de mest udbredte mave-tarminfektioner hos små børn, og på trods af de alvorlige konsekvenser for både børn, forældre og samfund er vaccinen stadig ikke en del af vaccinationsprogrammet i Danmark.