NIRAS skal udarbejde forundersøgelse for delvis nedrivning Bispeengbuen

Bispeengbuen i København skal muligvis rives delvis ned og reduceres fra de nuværende to motortrafikvejsbroer til en enkelt. Bispeengbuen udgør en del af en af de vigtigste indfaldsveje til København, men er samtidig en markant barriere i byrummet.
NIRAS har fået til opgave at stå for en samlet forundersøgelse for projektet, hvilket omfatter rådgivning i forbindelse med både skitseprojektering samt miljøundersøgelser og -vurderinger. Dette omfatter bæreevnevurdering af eksisterende bygværker, forstærkning af blivende bygværk, skitseprojektering af vej- og krydsanlæg samt ledningsforhold.
Forundersøgelsen skal danne grundlag for en efterfølgende politisk beslutning om, hvorvidt projektet skal føres ud i livet eller ej.
Et komplekst projekt
”Projektet er ret komplekst, da man på den ene side skal tilgodese de trafikale behov og sørge for, at man ikke skaber flaskehalse og trafikpropper, hverken under selve nedrivningsprocessen eller senere. Trafikafvikling og anlægslogistik vil derfor udgøre to afgørende elementer. Desuden skal man se på, hvordan nedrivningsmaterialerne kan genanvendes, mens man samtidigt sørger for, at nedrivningsmetoderne i størst muligt omfang tager hensyn til beboerne i området. Endelig skal projektet naturligvis efterleve alle gældende miljømæssige krav,” siger Rune Kure, der er projektleder i NIRAS.
Forundersøgelsen skal afdække de trafikale forhold, de vej- og brotekniske effekter, de afledte miljømæssige forhold samt anlægs- og samfundsøkonomiske effekter.
Der findes to grundlæggende løsninger, nemlig nedrivning af enten den sydlige eller den nordlige bro. Man vil undersøge disse to løsninger parallelt, og opgaven omfatter trafikale analyser, skitsering af krydsudformning og vejanlæg, vurdering af bygværkernes tilstand og bæreevne samt vurderinger af konkrete nedrivningsmetoder. Dette udgør grundlaget for de miljømæssige vurderinger.
Miljøundersøgelserne vil omfatte kortlægning af eksisterende miljøforhold. Dette omfatter vurdering af påvirkning af plan- og landskabsforhold, Natura 2000, bilag IV-arter, beskyttede naturområder, vandmiljø, støjberegninger, etc.
Bispeengbuen – et sekssporet problembarn
Bispeengbuen har længe givet anledning til en række byplanmæssige og lokalpolitiske hovedpiner. Dobbeltbroens i alt seks spor – tre på hver bro – fører gennem tæt bebyggede områder i op til 3. sals højde på grænsen mellem København og Frederiksberg, hvor den udgør den inderste del af Hillerødsmotorvejens korridor.
Der har tidligere været udarbejdet planer for at nedrive broen, bygge en tunnel og genskabe den overdækkede Ladegårdså, der blev ført gennem rør under jorden, da Bispeengbuen blev opført. Men disse tunnelplaner vil indebære voldsomme omkostninger, og i stedet vil man med denne forundersøgelse finde en kompromisløsning, hvor man nedriver den ene af de to broer, så man kan få flere grønne områder og nedbringe støj og andre gener i området.
Samspil mellem fagdiscipliner er afgørende
Samspillet mellem de forskellige fagdiscipliner er afgørende for, at projektet kan gennemføres tilfredsstillende i tide.
”I NIRAS er vi glade for at få mulighed for at byde ind på løsninger til et så komplekst projekt, der igennem flere år har voldt lokalpolitikere og byplanlæggere hovedpine. En af vores store forcer er, at vores specialister i mobilitet, brokonstruktioner, nedrivning og miljø er vant til at arbejde på tværs af fagdiscipliner, så vi har de helt rette forudsætninger for at gennemføre dette projekt. Forhåbentligt bidrager vi også til at forbedre dagligdagen for mange københavnere,” siger Carsten Heine Lund, der er senior vice president for Infrastruktur i NIRAS.
Fakta om projektet
Forundersøgelsen om nedrivning af den ene af Bispeengbuens motortrafikvejsbroer omfatter følgende elementer:
- Gennemgang med Vejdirektoratet om/af de udleverede trafikberegninger.
- Anlægstekniske udførelsesforhold (bygbarhed) i forbindelse med den delvise nedrivning og ombygning af kryds.
- Vurdering af trafikale fremkommelighed, både i anlægs- og driftsfaserne.
- Vurdering af mulige afledte trafikale konsekvenser for det omkringliggende. vejnetFordele og ulemper ved konkrete nedrivningsmetoder med perspektivering til nærområderne.
- Renoverings- og forstærkningsbehov for de to broer.
- Støjkonsekvenser for boligerne langs Bispeengbuen (den tilbageværende bro vil få øget trafikmængde).
- Etablering af støjreducerende foranstaltninger.
- Vurdering af særlige forhold vedrørende Bispeengbuens krydsning med banebroen.
- Vurdering af overgangen til 2x2 spor øst eller vest for banekrydsningen.
- Potentielle forekomster af særligt beskyttede arter klarlægges.
Nøgleord
Kontakter
Carsten Heine LundSenior Vice President - NIRAS
Tlf:+45 6020 1916chl@niras.dkBilleder




Information om Niras A/S
NIRAS er blandt Skandinaviens førende, rådgivende ingeniørvirksomheder.
Med et bredt felt af ekspertiser inden for procesanlæg, industri og byggeri over energi, miljø, vand & forsyning til infrastruktur, udviklingsbistand og byplanlægning bidrager NIRAS til løsninger på en lang række af de største samfundsudfordringer.
Følg pressemeddelelser fra Niras A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Niras A/S
Ansvarlig vandforvaltning er nøglen til industriens samfundsansvar og langsigtede drift10.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny rapport peger på, at fødevare- og life science-producenter i Danmark i stigende grad bør tage ansvar for deres vandforbrug og spildevandshåndtering – ikke kun for at sikre stabil drift, men også for at mindske deres påvirkning på biodiversitet og lokale vandmiljøer. Øget vandindvinding og udledning fra industrien stiller nye krav til, hvordan virksomheder balancerer produktion med miljøhensyn.
NIRAS fortsætter væksten og øger investeringerne3.4.2025 06:33:15 CEST | Pressemeddelelse
Trods øget usikkerhed og omskiftelige markedsvilkår fastholdt NIRAS væksten i 2024. Strategiske opkøb har styrket den internationale position, mens investeringerne i grøn omstilling og digital udvikling, herunder AI, er videreført.
Morten Alsdorf ansat i rollen som ekspertisedirektør inden for digitalisering og forretningsudvikling1.4.2025 10:03:21 CEST | Pressemeddelelse
NIRAS byder velkommen til Morten Alsdorf i rollen som ekspertisedirektør inden for digitalisering og forretningsudvikling. Ansættelsen sker som et led i at styrke NIRAS’ allerede stærke profil inden for digitaliseringsområdet.
FDT Consulting Engineers and Project Managers changes its name to NIRAS1.4.2025 06:00:00 CEST | Press release
The Irish company FDT Consulting Engineers and Project Managers (FDT) has changed its name to NIRAS on 31 March, 2025. FDT was acquired by the international consultancy company NIRAS in 2024. With the full integration of the companies, NIRAS is solidifying its position within the European food & beverage and life sciences sectors, offering fully integrated services with a global approach.
New CFO announced in NIRAS16.1.2025 10:21:13 CET | Press release
Ann-Sofie Østberg Bjergby to join NIRAS as new Chief Financial Officer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum