Advarsel: Du risikerer at betale for en ferie, du ikke kommer afsted på

Tidsoptimister og folk, der forventer, at lufthavnsprocedurerne er som før pandemien, kan få problemer, hvis de skal ud at rejse i den kommende tid. I sidste ende kan de risikere at måtte betale for en rejse, de alligevel ikke kom afsted på, siger forsikringsekspert.
Trods urolighederne i verden, er rejselysten blandt danskerne meget stor. Rejsebureauerne melder om travlhed, og danskerne har også travlt med at tjekke op på gyldigheden af deres rejseforsikring, som for manges vedkommende har været i bero de sidste par år. Samtidig er det tydeligt på brugen af afbestillingsforsikringerne, at coronavirus stadig er skyld i, at mange må aflyse planlagt ferie i sidste øjeblik.
”Vi modtager stadig mange opkald fra kunder, som må aflyse på grund af corona. Samtidig oplever vi, at flere og flere kontakter os, fordi de blev forsinket til deres flyafgang og slet ikke kom afsted på deres rejse. I mange tilfælde af den enkle årsag, at de havde sat for lidt tid af til at nå gennem lufthavnskontrollerne,” siger produktchef for bl.a. rejseforsikring hos If, Eva Lindberg Vibe.
I sådanne tilfælde er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for den rejse, han eller hun aldrig kom afsted på.
”At møde frem i lufthavnen efter samme tidsplan som før pandemien er både risikobetonet og urealistisk. Dels er mange lidt ude af træning i forhold til procedurerne før afrejse, dels er der markant mangel på personale i sikkerhedskontrollen, hvilket skaber meget lange køer. Oven i det hele er der så rigtig mange, der skal ud at rejse lige nu,” siger Eva Lindberg Vibe.
Forsikringsdækning baseret på sund fornuft
Rejseforsikringen kan i nogle tilfælde hjælpe kunderne til erstatning, hvis de er ramt af forsinkelse, men ikke i alle tilfælde.
”Hvis kunden har afsat rigeligt tid i forhold til hvad fly- eller rejseselskab anbefaler, og i forhold til hvad man skal kunne forvente i den aktuelle pandemi-situation, så hjælper vi, hvis der alligevel går noget galt. Er der tale om uforudsete hændelser, som kunden ikke kunne vide noget om, får man dækket rejsens pris. Men ofte må man jo tage hjem igen – og gå glip af den planlagte rejse eller ferie”, siger produktchefen.
Hvor god tid der skal beregnes, er en skønsmæssig vurdering i hvert enkelt tilfælde. Skal du med fly til udlandet med de personalemæssige udfordringer, som lufthavnene melder om i øjeblikket, bør du møde op mindst to timer før afgang, medmindre fly- eller rejseselskabet anbefaler andet. Skal du udenfor Europa anbefaler lufthavnen fremmøde 3 timer før.
Tips til flyrejsende
|
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder


Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Varsel om vindstød af stormstyrke og risiko for kraftig regn: Her er 5 gode råd til boligejere2.10.2025 17:31:04 CEST | Pressemeddelelse
Weekendens vejr er en påmindelse om, at boligejere gør klogt i at forberede hus og have på efteråret, lyder det fra Nordens største forsikringsselskab, If.
Nordens største forsikringsselskab lancerer ny AI-løsning til danske privatkunder2.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Digitalisering er en afgørende prioritet for forsikringsselskabet If, der nu giver danske privatkunder adgang til en generativ AI-chatbot.
Forsikringsselskab i opråb: Mange virksomheder mangler en kriseplan ved cyberangreb30.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mikrovirksomheder og små virksomheder bør udarbejde en kriseplan i tilfælde af, at de bliver ramt af et cyberangreb, lyder opfordringen fra If.
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum