If Forsikring

Advarsel: Du risikerer at betale for en ferie, du ikke kommer afsted på

Del
Danskere skal beregne ekstra god til sikkerhedskontrol og checkin, hvis de skal ud at flyve i den kommende tid. Forsikringsselskab advarer om, at man selv kan komme til at stå med regningen for en rejse, man ikke kom afsted på.
Er der sat for lidt tid af til lufthavnskontrollerne, så den rejsende ikke når sit fly, er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for en rejse, han eller hun ikke kom afsted på, oplyser If.
Er der sat for lidt tid af til lufthavnskontrollerne, så den rejsende ikke når sit fly, er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for en rejse, han eller hun ikke kom afsted på, oplyser If.

Tidsoptimister og folk, der forventer, at lufthavnsprocedurerne er som før pandemien, kan få problemer, hvis de skal ud at rejse i den kommende tid. I sidste ende kan de risikere at måtte betale for en rejse, de alligevel ikke kom afsted på, siger forsikringsekspert.

Trods urolighederne i verden, er rejselysten blandt danskerne meget stor. Rejsebureauerne melder om travlhed, og danskerne har også travlt med at tjekke op på gyldigheden af deres rejseforsikring, som for manges vedkommende har været i bero de sidste par år. Samtidig er det tydeligt på brugen af afbestillingsforsikringerne, at coronavirus stadig er skyld i, at mange må aflyse planlagt ferie i sidste øjeblik.

”Vi modtager stadig mange opkald fra kunder, som må aflyse på grund af corona. Samtidig oplever vi, at flere og flere kontakter os, fordi de blev forsinket til deres flyafgang og slet ikke kom afsted på deres rejse. I mange tilfælde af den enkle årsag, at de havde sat for lidt tid af til at nå gennem lufthavnskontrollerne,” siger produktchef for bl.a. rejseforsikring hos If, Eva Lindberg Vibe.

I sådanne tilfælde er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for den rejse, han eller hun aldrig kom afsted på.

”At møde frem i lufthavnen efter samme tidsplan som før pandemien er både risikobetonet og urealistisk. Dels er mange lidt ude af træning i forhold til procedurerne før afrejse, dels er der markant mangel på personale i sikkerhedskontrollen, hvilket skaber meget lange køer. Oven i det hele er der så rigtig mange, der skal ud at rejse lige nu,” siger Eva Lindberg Vibe.

Forsikringsdækning baseret på sund fornuft
Rejseforsikringen kan i nogle tilfælde hjælpe kunderne til erstatning, hvis de er ramt af forsinkelse, men ikke i alle tilfælde.

”Hvis kunden har afsat rigeligt tid i forhold til hvad fly- eller rejseselskab anbefaler, og i forhold til hvad man skal kunne forvente i den aktuelle pandemi-situation, så hjælper vi, hvis der alligevel går noget galt. Er der tale om uforudsete hændelser, som kunden ikke kunne vide noget om, får man dækket rejsens pris. Men ofte må man jo tage hjem igen – og gå glip af den planlagte rejse eller ferie”, siger produktchefen.

Hvor god tid der skal beregnes, er en skønsmæssig vurdering i hvert enkelt tilfælde. Skal du med fly til udlandet med de personalemæssige udfordringer, som lufthavnene melder om i øjeblikket, bør du møde op mindst to timer før afgang, medmindre fly- eller rejseselskabet anbefaler andet. Skal du udenfor Europa anbefaler lufthavnen fremmøde 3 timer før.

Tips til flyrejsende

  • Beregn ekstra god tid i øjeblikket. Det er bedre at nå en ekstra kop kaffe på den rigtige side af sikkerhedskontrollen, end at stå med regningen for en rejse, du ikke kom afsted på.
  • Tjek flere dage i forvejen om der fortsat er testkrav eller kræves særlige dokumenter til din rejsedestination. Hav gerne papirer med i både print og elektronisk.
  • Er det muligt, så foretag checkin online hjemmefra.
  • Skal du parkere i lufthavnen, så sørg for at bestille p-plads på forhånd.
  • Tjek flere gange frem mod afrejsen, hvad flyselskabet eller rejseselskabets anbefalinger er for fremmøde inden afgang. Og overhold dem.
  • Hav alle de nødvendige dokumenter klar, når det er din tur til at tjekke ind. Hvis det indebærer login i apps eller på hjemmesider, er det klogt at have tjekket procedurerne på forhånd hjemmefra.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Er der sat for lidt tid af til lufthavnskontrollerne, så den rejsende ikke når sit fly, er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for en rejse, han eller hun ikke kom afsted på, oplyser If.
Er der sat for lidt tid af til lufthavnskontrollerne, så den rejsende ikke når sit fly, er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for en rejse, han eller hun ikke kom afsted på, oplyser If.
Download
Eva Lindberg Vibe, produktchef hos If Forsikring, giver tips  til en god feriestart (foto: Lars Schmidt)
Eva Lindberg Vibe, produktchef hos If Forsikring, giver tips til en god feriestart (foto: Lars Schmidt)
Download
Er der sat for lidt tid af til lufthavnskontrollerne, så den rejsende ikke når sit fly, er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for en rejse, han eller hun ikke kom afsted på, oplyser If.
Er der sat for lidt tid af til lufthavnskontrollerne, så den rejsende ikke når sit fly, er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for en rejse, han eller hun ikke kom afsted på, oplyser If.
Download

Information om If Forsikring

If Forsikring
If Forsikring
Stamholmen 159
2650 Hvidovre

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse

If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve

Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å

Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse

If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye