Problemer med forsyningskæder – en PlayStation 5 er dyrere end nogensinde

Betalt samarbejde Den 12. november 2020 blev den nye PlayStation 5 fra Sony lanceret på det globale marked. Det førte til, at Sony satte salgsrekord og endte med at sælge mere end 10 millioner eksemplarer på seks måneder. På trods af at salget er faldet drastisk siden, har prisen aldrig været højere. Det gør en væsentlig forskel for de forbrugere, der besluttede sig for at vente på lavere priser og mindre efterspørgsel.

Pris og efterspørgsel ved lancering

Da den nye PlayStation 5 blev lanceret, kostede den omtrent 3 – 5.000 kroner, alt efter hvilken model der var tale om. Det var dog de færreste, der nåede at få fat i en spillekonsol, inden samtlige forhandlere meldte udsolgt.

Kombinationen af den store efterspørgsel og flere udfordringer med nedlukninger og forsyningskæder ledte til, at mange forventningsfulde mennesker måtte vente lang tid på at få fingrene i en PlayStation 5.

I løbet af november og december 2020 dukkede der private annoncer op på online markedspladser, hvor den nye PlayStation blev solgt til overpriser. Her blev de solgt til mellem 5.000 og 15.000 kroner, hvilket var væsentligt højere end den vejledende udsalgspris.

Priser i 2022

I slutningen af 2021 og begyndelsen af 2022 blev der solgt langt færre konsoller. Men de personer, der takkede nej til en PlayStation 5 til 5.000 kroner hos en privatforhandler, ærgrer sig. Der er nemlig stadig en højere efterspørgsel, end Sony kan imødekomme.

Yderligere forsyningsproblemer og mangel på mikrochips har fået prisen hos forhandlerne til at stige markant. Nu koster en PS5 omkring 7.000 kroner på trods af, at den har været på markedet i halvandet år.

I USA er der ligeledes mange forbrugere, der venter på at kunne købe en PS5 til den vejledende udsalgspris. Sony forsøger at løse problemet ved at tilbyde ventelister, så forbrugerne kan købe maskinen direkte fra dem.

Online tjenester hjælper forbrugerne med at finde den laveste net-pris

Hvis du vil have fat i en af de nye konsoller, så køb PS5, efter du har sammenlignet priserne på nettet. De meget svingende priser er én af forklaringerne på, at flere og flere online tjenester dukker op for at hjælpe forbrugerne med at sammenligne priser.

Via disse tjenester kan forbrugerne let få et overblik over de forhandlere, der har en PS5 på lager. Herudover kan de tjekke, hvem der sælger den eftertragtede spillekonsol billigst. Der er ingen tegn på, at prisen vil vende tilbage til den vejledende udsalgspris, så længe der er en aktuel forsyningskrise.