Karamel-krig: MUMS! vinder over Dumle i retten

Sø- og Handelsretten har for nyligt truffet afgørelse i en strid mellem slikproducenterne Spangsberg Chokolade og Fazer Danmark. Sagen er anlagt af Fazer, der mener, at Spangsbergs slikkepind MUMS! ligner Fazers Dumle-slikkepind så meget, at de ønsker et forbud mod markedsføring og salg af produktet.
Men det var Sø- og Handelsretten ikke enige i. De gav ikke Fazer medhold i deres påstande og vurderer, at formen og udseendet på slikkepindene skyldes tekniske forhold ved den maskine, de produceres på. Retten kommer samtidig frem til, at Fazer ikke har eneret til at bruge den mørkeblå og røde farve på deres emballage, men at de tværtimod er en del af det almindelige udtryk på markedet for karameller og chokolade.
”Sagen her viser, at det først og fremmest er vigtigt for virksomhederne at forholde sig til, hvilke produkter, der er væsentlige for dem. Er et produkt forretningskritisk, så bør det næste naturlige skridt være grundigt at overveje, hvordan produkterne, deres emballage og navn udformes og beskyttes bedst muligt med rettigheder,” siger Henriette Vængesgaard Rasch, varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Fazer mener ellers, at deres emballage er unikt udformet og et særligt kendetegn for netop deres Dumle-slikkepind, som Spangsberg efterligner i strid med markedsføringsloven, fordi de to emballager ligner hinanden i en sådan grad, at forbrugerne forveksler dem. Men det fik de altså ikke medhold i af Sø- og Handelsretten.
”Det er med at holde tungen lige i munden, for det er kompliceret stof. Det virksomhederne skal holde sig for øje er, om deres emballage eller design adskiller sig tilstrækkeligt fra, hvad der er almindeligt i branchen. Derfor er det altid en god idé at undersøge markedet og den branche, man gerne vil ind i,” siger hun.
Når en virksomhed ved, om der fx er nogle typiske måder at designe emballage på, står man bedre stillet i forhold til, hvordan man skal udforme sine produkter.
”Det bedste for virksomhederne er at designe deres produkt, så de kan få eneret til det og dermed afholde andre fra at bruge en lignende udformning. Det vil selvsagt give dem en fordel i et konkurrencetæt marked,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.
For at opnå en eneret til et design eller registrere et såkaldt formmærke, skal designet adskille sig fra andre design, og formmærket skal adskille sig væsentligt fra den sædvanlige udformning af produktet. Derudover skal det naturligvis leve op til de øvrige krav for registrering af et design eller et varemærke.
Spangsberg har Sø- og Handelsrettens ord for, at de fortsat må producere, markedsføre og sælge deres MUMS!-slikkepinde. Fazer skal derimod betale 266.000 i sagsomkostninger til Spangsberg.
Det skal bemærkes, at ankefristen ikke er udløbet, og dommen derfor kan ankes.
Læs mere om, hvordan du registrerer dit varemærke: https://www.dkpto.dk/bliv-klogere-paa-rettigheder/navn-og-logo
Læs mere om, hvordan du registrerer dit design: https://www.dkpto.dk/bliv-klogere-paa-rettigheder/design
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tlf:20 76 92 08tiht@dkpto.dkBilleder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet. Vi arbejder for at sikre, at danske virksomheder har rettighederne til deres egne idéer, så vi skaber de bedst mulige forudsætninger for vækst og udvikling – både i og udenfor Danmarks grænser.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Norsk energiløsning kåret som årets nordiske innovation10.4.2025 17:13:48 CEST | Pressemeddelelse
Nordic Innovation Award blev den 10. april uddelt for første gang i København, og den norske virksomhed Cartesian løb med prisen for deres banebrydende innovation.
Dansk innovation ligger helt i top!25.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vestas, Novozymes og Danmarks Tekniske Universitet har leveret de største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk fjerdeplads målt på antallet af patentansøgninger per indbygger sidste år. Det er første gang, et universitet indtager en tredjeplads på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark. VKR Holding er i år for første gang med på listen.
Danske virksomheder er vilde med populær patentordning2.12.2024 10:18:31 CET | Pressemeddelelse
215 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres idé. Én af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Frederikshavn-virksomheden Decubimax, som har udviklet en trykaflastende sårbandage.
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum