Hver 10. studerende har overvejet at læse til lærer, men dropper tanken igen
Rigtig mange unge har læreruddannelsen i tankerne, når de skal søge ind på en videregående uddannelse.
10 procent af alle optagne på videregående uddannelser, har, inden de søgte optagelse på en videregående uddannelse, overvejet at søge ind på læreruddannelsen. Men de er endt med ikke at søge ind på uddannelsen som første prioritet. De 10 procent består af 8 procent, der søger ind på en helt anden uddannelse, mens 2 procent søger ind på læreruddannelsen som en lavere prioritet.
Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der bl.a. bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt alle studerende, der i sommeren 2020 blev tilbudt en plads på en videregående uddannelse. 24.422 studerende har deltaget i EVA’s undersøgelse.
Fravælgere har højere snit fra gymnasiet
Undersøgelsen dokumenterer, at de studerende, der overvejer, men fravælger læreruddannelsen , har et højere snit fra gymnasiet end dem, der ender med at vælge læreruddannelsen. De studerende, der har overvejet læreruddannelsen, har et karaktersnit på 7,4, mens de lærerstuderendes snit ligger på 6,8.
”I en tid, hvor vi mangler uddannede lærere, er det et positivt udgangspunkt, at mange unge faktisk har læreruddannelsen med i overvejelserne, når de skal vælge uddannelse. Men det er ærgerligt, at der især er mange af de fagligt stærke i denne gruppe, som i sidste ende foretrækker at gå en anden vej,” siger områdecehf hos EVA Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
Arbejdsvilkår og studiekultur demotiverer
Når de unge i undersøgelsen har overvejet læreruddannelsen, hænger det sammen med, at de i udgangspunktet ser positivt på muligheden for at søge ind på uddannelsen. Ifølge de studerende selv er der flere grunde til, at de alligevel ender med at fravælge læreruddannelsen:
Noget handler om, at de studerende forestiller sig, at de fremtidige vilkår i jobbet som lærer ikke er tiltrækkende – der peges på for lav løn, højt arbejdspres og en oplevelse af manglende muligheder for at gøre karriere på den lange bane.
Og mange, især de fagligt stærke studerende, peger også på, at de ikke har lyst til at starte på læreruddannelsen, fordi de forestiller sig, at den er for fagligt uambitiøs.
”Der er en forestilling om, at læreruddannelsen er uambitiøs, og at der er for mange studerende, der kommer igennem uddannelsen med for lille en arbejdsindsats,” forklarer områdechef Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
Adressere bekymringer
Hvis vi ønsker at motivere flere unge til at søge ind på læreruddannelsen, er det vigtigt at adressere de unges bekymringer, fx ved at sætte mere fokus på fagligheden både på uddannelsen og i lærerprofessionen, pointer Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
”Det er oplagt, at vi får mere fokus på at udfolde og udbrede kendskabet til fagligheden på læreruddannelsen, herunder fx at udbrede kendskabet blandt elever i folkeskolen eller på ungdomsuddannelserne. Det kan også være relevant at tydeliggøre mulighederne for at videreuddanne sig og styrke mulighederne for specialisering og videreuddannelse,” siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
Udflytning kan øge optag
Mange af de fagligt stærkeste studerende søger især ind på de humanistiske og samfundsvidenskabelige universitetsuddannelser i stedet for læreruddannelsen, viser undersøgelsen.
”Det bliver det interessant at følge, om planen om udflytning af videregående uddannelser, hvor der er lagt op til, at det bl.a. er de humanistiske fag, der står over for en nedskalering på universiteterne, kommer til at påvirke søgningen til læreruddannelsen,” påpeger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
Top 5: Derfor fravælger de fagligt stærke læreruddannelsen
1. Andre uddannelser er mere spændende (66 %)
2. Arbejdsvilkårene er ikke gode nok (40 %)
3. Foretrækker en akademisk uddannelse (31 %)
4. Lærerlønnen er for lav (26 %)
5. Karrieremulighederne er for dårlige (19 %)
Fakta om læreruddannelsen
Læreruddannelsen var i 2021 Danmarks sjettestørste uddannelse. I 2021 var der 2.556, der blev optaget på uddannelsen gennem KOT. Det svarer til 3,8 % af det samlede optag.
Tal fra undersøgelsen
- De studerende, der har overvejet læreruddannelsen, men fravalgt den, har et karaktergennemsnit på 7,4 fra gymnasiet. De lærerstuderende har et karaktergennemsnit på 6,8.
- 24 % af dem, der har overvejet læreruddannelsen, har et snit over 9, mens den tilsvarende andel, blandt dem, der er optaget på læreruddannelsen er 14 %.
- Blandt studerende, der har et snit over 9 og har overvejet læreruddannelsen, vælger 73 % en universitetsuddannelse og 23 % en professionsbacheloruddannelse.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen bygger på registerdata og spørgeskemadata fra en spørgeskemaundersøgelse med 24.422 besvarelser blandt studerende, der i august 2020 blev optaget på en videregående uddannelse via Den Koordinerede Tilmelding. Desuden indgår 14 kvalitative interview blandt fagligt stærke studerende, der har overvejet læreruddannelsen, men ikke har søgt ind på den.
Nøgleord
Kontakter
Anne Breinhold OlsenKommunikationskonsulent
Tlf:29 84 67 11abo@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
Vigtigt at vide om elever på 2-årig hf: Så godt trives de, og så mange af dem vælger en professionsuddannelse7.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På Sorø-mødet torsdag og fredag er den nye ungdomsuddannelse, som regeringen har varslet et udspil om i efteråret 2024, på dagsordenen. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har allerede løftet sløret for, at uddannelsen formentlig vil rette sig mod bl.a. elever, der i dag går på den 2-årige hf. Men hvem er hf- eleverne, og hvad bruger de deres ungdomsuddannelse til? Det svarer EVA på i ny analyse.
Studerende med udsigt til ledighed er i større risiko for mistrivsel og stress10.6.2024 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at studerende på uddannelser med lang dimittendledighed er i større risiko for mistrivsel og føler sig mere stressede end andre studerende – allerede på studiet. Undersøgelsen viser også, at studierelevante lønnede job kan lette overgangen til arbejdsmarkedet.
Ledere i daginstitutioner: Vi har flere børn i mistrivsel og flere børn med komplekse udfordringer14.5.2024 06:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at daginstitutionsledere landet over oplever flere børn i udsatte positioner og i mistrivsel. Undersøgelsen viser også markante forskelle på, hvornår daginstitutioner vurderer, at et barn er i en udsat position.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum