Heartbeats

’Skinny Bitch’: Ny podcast vil bryde med fordommene om spiseforstyrrelser

75.000 danskere er ramt af en spiseforstyrrelse ifølge en opgørelse fra Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelser og Selvskade. Men for mange er det stadig et tabuiseret emne, der er omgivet af fejlantagelser og fordomme. I Heartbeats’ nye podcast ’Skinny Bitch’ undersøger to unge kvinder, der har mærket spiseforstyrrelsen på egen krop, hvordan det i virkeligheden er at være syg af en spiseforstyrrelse

Podcasten fik premiere onsdag den 12. august kl. 12.00 og ligger tilgængelig på heartbeats.dk og alle andre podcasttjenester. Podcasten udkommer hver onsdag i syv afsnit.

De fleste forbinder en spiseforstyrrelse med anoreksi, men ifølge statistikkerne er det faktisk den mindst udbredte psykiske sygdom relateret til spiseforstyrrelser. Bulimi og BED (Binge Eating Disorder) fylder især statistikkerne. Det er på tide at få nogle nuancer ind i en allerede alt for fraværende debat om unge, der har angst for at spise, angst for deres egne kroppe og generelt lever med de komplikationer, det kan give, når man ikke kan spise normalt.

- At være spiseforstyrret hænger for mange sammen med at være tynd og ung. Men det er kun en meget lille del af de spiseforstyrrede, som passer på det billede. Derfor kan det for nogle være svært at forstå, at der rent faktisk er noget galt. I podcasten forsøger vi at nuancere det stereotype billede af en spiseforstyrret ved at bringe vores egne og vores gæsters historier i spil, siger 24-årige Lin Bak, der er vært på ’Skinny Bitch’ sammen med Kerstine Olsen.

Med udgangspunkt i forskellige temaer som identitet, relationer og fordomme vil de to værter gennem syv afsnit tale med behandlere, pårørende, andre spiseforstyrrede og forskere, der kan være med til at give lytteren en kombination af saglig viden og personlig erfaring. Målgruppen for podcasten er tænkt som dem, der selv er syge eller har været det, men også pårørende til spiseforstyrrede og de folk, der arbejder med unge eller af andre årsager ønsker at orientere sig om emnet.

- Vi taler om tusindvis af mennesker, som i dagens Danmark lider af spiseforstyrrelser – og flere hvis man medregner alle dem, der ikke er diagnosticeret, fordi de ikke tør tale åbent om det – og derfor er det så ekstremt vigtigt, at vi prøver at nå bare nogle af dem, der sidder derude og kæmper med sig selv hver evig eneste dag, siger Kerstine Olsen.

En Skinny Bitch

Podcasten har fået titlen ’Skinny Bitch’ af flere årsager, fortæller Lin Bak:

- En skinny bitch er både et kropsideal, en arketype og en drink, som man bestiller, hvis man vil spare kalorier i nattelivet – det er med andre ord et fænomen, som er dybt indlejret i vores kultur. Det føler jeg, at vi bliver nødt til at undersøge og problematisere med den viden, vi har om spiseforstyrrelser.

Samarbejdet med headspace

Podcasten er præsenteret i samarbejde med headspace, der er et gratis, anonymt rådgivningstilbud til børn og unge i alderen 12-25 år. headspace har det særlige initiativ VærDig, hvor man kan få rådgivning om svære tanker inden for temaet krop, kost og motion.

- Vi har valgt at deltage i denne podcast, fordi det er vigtigt at tale om de udfordringer, unge har. Kun gennem åbenhed og samtaler kan man løse udfordringer. I headspace skaber vi et åbent, tillidsfuldt rum, så det er trygt at tale om det, der er svært. Vores håb i samarbejdet med denne podcast er selvfølgelig, at endnu flere unge rækker ud efter hjælp, før problemerne bliver store. For der er hjælp at få, siger Trine Hammershøy, direktør for Foreningen Det Sociale Netværk, der står bag headspace Danmark.

For yderligere oplysninger kontakt:

Lin Bak: lin@heartbeats.dk eller +45 29 84 85 75

Information om Heartbeats

Heartbeats
Prags Boulevard 49, B7 – 3. sal
2300 Copenhagen S

Følg pressemeddelelser fra Heartbeats

Flere pressemeddelelser fra Heartbeats

Alle ansatte på Heartbeats tager stilling til organdonation i ny, stor kampagne5.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Du har formentlig taget stilling til, hvor du vil drikke dine næste fredagsøl, hvor du gerne vil bo, hvor den næste ferie skal gå hen, og hvor dine børn skal gå i skole, men hvad hvis du slet ikke når dertil? Hvis det utænkelige sker, og du dør. Hvad skal der ske med din krop, dine organer og dit væv? Det er ikke en tanke, mange af os har lyst til at tænke til ende, men hvis vi gør det - og tager stilling - gør det en forskel. En forskel for de mennesker omkring dig, der dermed ikke skal træffe en så stor beslutning, mens alt andet ramler om ørerne på dem. På kulturmediet Heartbeats har samtlige cirka 40 ansatte taget stilling. Det sker i forbindelse med en ny, stor kampagne under navnet ‘Gi’ noget’, der bliver lanceret i dag, mandag 4. oktober. Ingen af de ansatte ved, hvad deres kolleger har svaret, for det er ikke vigtigt. Det vigtigste er, at alle har brugt et øjeblik på at overveje, hvad der skal ske med dem, når de ikke selv er her længere. Stifter og CEO Le Gammeltoft fortæller

Sofie fra Umbrellasagen fortæller sin historie i ny podcast om digitale krænkelser2.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hun var hovedperson i den såkaldte Operation Umbrella, hvor flere end 1100 unge blev retsforfulgt for at dele seksuelt krænkende videoer af hende, der blev optaget, da hun var 15 år gammel. Nu står Sofie frem i podcasten ’Min teenager deler da ikke nøgenbilleder’ og fortæller for første gang i detaljer, hvordan hun har oplevet at være offer for danmarkshistoriens værste sag om digitale krænkelser.