Furesø byggesagsbehandler dobbelt så hurtig som gennemsnittet

I Furesø Kommune var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på byggesager i 2021 på kun 30,9 dage mod det nationale snit på 63 dage. Kommunen ligger dermed over servicemålet i samtlige af de fem kategorier, som staten og kommunerne har aftalt for den kommunale byggesagsbehandling.
Samtidig bliver kontrasten endnu større i sammenligning med den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Nordsjælland, der i takt med den øgede aktivitet er vokset med 11 dage. Hvis man skærer alle typer byggesagsbehandlinger over én kam, tager det nu i gennemsnit i Nordsjælland 76,8 dage, før en ansøger kan slå det første søm i.
Bettina Ugelvig (A) er som formand for Plan og byudvikling stærkt begejstret for de flotte resultater fra det forgangne år.
"Medarbejderne i Furesøs forvaltning kan virkelig ranke ryggen over de flotte opgørelser. Der bliver knoklet for at møde den store efterspørgsel hos borgere og virksomheder," konstaterer hun.
Siden 2018 er antallet af sager vokset med 50 procent. For at kunne nå den stigende efterspørgsel, gør byggesagsbehandlerne meget ud af at sikre, at et projekt er ordentligt belyst, når de modtager ansøgningen.
"Som ansøgere vil man jo bare gerne i gang med sit projekt. Men det lønner sig, at medarbejderne er så tydelige om, hvad en ansøgning skal indeholde, som de er. Så kan kræfterne nemlig gå til at behandle ansøgningerne, når de kommer ind, i stedet for at bruge tid på at følge op med borgerne og besvare rykkere," tilføjer Bettina Ugelvig.
Åbent Hus den 31. marts 2022
Den 31. marts gentager forvaltningen af samme grund et populært initiativ fra før corona. Ved et åbent hus-arrangement på Furesø Rådhus kan borgere få hjælp til ansøgningsprocessen og få indblik i de forskellige regler, der gælder, når de vil søge om byggetilladelse. Det åbne hus er mellem kl. 17 og 20, og foruden oplæg om processen og regler, kan du booke en tid til en forhåndsdialog om dit projekt.
Fast track rykker Furesø op
En anden vigtig årsag til de gode resultater er samarbejdet med erhvervslivet om Furesøs fast track-ordning. Når en virksomhed henvender sig med spørgsmål i forbindelse med byggeplaner, går der højest 24 timer, inden der ligger enten et svar eller en plan for det videre forløb. Det stringente forløb giver en gennemsnitlig behandlingstid på erhvervssager på bare 22,5 dage.
"Med fast track-ordningen sender vi et meget klart signal til virksomhederne i kommunen og til dem, der overvejer at etablere sig her om, at vi er en smidig samarbejdspartner, som forstår deres behov. Jeg ser det som én af de væsentligste årsager til, at Furesø gennem mange år er kåret som den mest erhvervsvenlige kommune i Nordsjælland," siger Egil F. Hulgaard (C), der er næstformand i Plan og byudvikling.
Kontakter
Bettina Ugelvig Møller (A)
1. viceborgmester,
Formand for Plan- og Byudvikling
Medlem af Økonomiudvalget
Egil Hulgaard (C)
Næstformand for Plan- og Byudvikling
Medlem af Kultur, Fritid og Idræt
Kommunikation
Tlf:72354012kommunikation@furesoe.dkBilleder

Information om Furesø Kommune
Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Ny borgerådgiver til Furesø Kommune4.6.2025 12:31:47 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. august begynder en ny borgerrådgiver i Furesø Kommune. Hans fornemmeste opgave bliver at rådgive og vejlede borgere, der oplever problemer med kommunen.
En helt ny måde at gå i skole på2.6.2025 14:00:46 CEST | Pressemeddelelse
Furesø Byråd vedtog den 27. maj en model for Juniormesterlære, der skal give eleverne i Furesø mulighed for at skifte bøger og computer ud med undervisning i en virksomhed to dage om ugen.
Furesø indfører faste teams for ældre i eget hjem28.5.2025 12:21:52 CEST | Pressemeddelelse
Fra midt i maj vil ældre borgere, der modtager hjemmehjælp, i højere grad møde det samme team af medarbejdere i den daglige pleje. Det skyldes, at hjælp og pleje til kommunens ældre borgere fremover organiseres i faste, tværfaglige teams. Målet er at skabe større kontinuitet og tryghed for både borgere og medarbejdere.
Styrelsen for Patientsikkerhed ophæver påbud på Bofællesskabet Svanepunktet20.5.2025 15:41:04 CEST | Pressemeddelelse
En fokuseret indsats på Bofællesskabet Svanepunktet har haft en positiv effekt på patientsikkerheden. Dette blev bekræftet, da Styrelsen for Patientsikkerhed gennemførte et opfølgende tilsyn på bofællesskabet i april 2025. I deres afgørelse fremhæver styrelsen, at Bofællesskabet Svanepunktet har arbejdet målrettet med at bringe de sundhedsfaglige forhold i orden, og at alle målepunkter var opfyldte.
Gode råd til at spare energi, penge og CO2 – når fjernvarme ikke er en mulighed19.5.2025 09:35:05 CEST | Pressemeddelelse
Hvad gør man som boligejer uden for fjernvarmeplanlagte områder, hvis man gerne vil spare energi, penge og CO2? Menuen stod på varmepumper, jordvarme og solceller ved kommunens første informationsmøde i 2025 om driftssikre, stabile og klimavenlige varmekilder. Flere møder er på vej i efteråret.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum